printlogo


کد خبر: 216242تاریخ: 1398/11/20 00:00
نمی‌شود فاسد و دزد را تأیید صلاحیت کرد

هدایت‌الله خادمی*: نظام ما جمهوری اسلامی است و حکومت‌هایی که ساختار جمهوری دارند، دارای نهاد‌های مستقل هستند. وظایف هر کدام مشخص است و هیچ‌کدام زیر نظر قوه دیگری قرار ندارند تا در وظایف یکدیگر و امور هم دخالت نکنند.
حرف‌ها علیه شورای نگهبان را در این دوره متاسفانه کسانی می‌زنند که چندین دوره خودشان از همین شورای نگهبان تاییدیه گرفته و نماینده مجلس بودند. 2 بار هم برای ریاست‌جمهوری تاییدیه گرفتند و ۴۰ سال است در این نظام مسؤولیت دارند.
اینکه کسی ۴۰ سال در این نظام مسؤولیت‌های بالا از جمله ریاست‌جمهوری، نمایندگی و نایب‌رئیسی مجلس، دبیری شورای عالی امنیت ملی و عضویت در مجلس خبرگان داشته باشد و اینگونه صحبت کند، نشان می‌دهد از چیز دیگری ناراحت است. شورای نگهبان در این دوره بهترین عملکرد را داشته است.
برای شورای نگهبان گروه‌ها و جریان‌های چپ و راست فرقی نداشته و همواره تنها شاخص‌ها را در نظر گرفته است.
التزام به اسلام این نیست که بگوییم چون مسلمان هستیم پس التزام داریم، همه ما مسلمان هستیم ولی التزام به اسلام داشتن به این معنی است که اگر در مسؤولیتی قرار گرفتیم رشوه نگیریم، فساد نکنیم، از قدرت اداری برای خانواده و فامیل خود قرارداد نگیریم و سهل‌انگاری نکنیم؛ در غیر این صورت التزام عملی به اسلام نداریم.
در کشور ما فساد اقتصادی توسعه یافته است. رهبر حکیم انقلاب فرمودند فساد اقتصادی یک بیماری است و اگر درمان نشود، به همه جا سرایت می‌کند. 
وقتی برخی مسؤولان به فساد گرفتار شدند و یکی از همین مسؤولان کاندیدای انتخابات شد، آیا باید رد صلاحیت شود یا با تایید اجازه دهیم این فساد گسترش پیدا کند؟ خیلی از کسانی که در این دوره از انتخابات رد صلاحیت شدند را می‌شناسیم و با آنها همکار هستیم، می‌دانیم اوضاع چگونه است و چه زد و بندهایی در مجلس می‌شود.
نمی‌شود کسی که هیچ دارایی‌ای نداشته وزیر یا نماینده شود و نه‌تنها کاری برای کشور و مردم انجام ندهد، بلکه شروع به ایجاد کسب‌وکار برای خود و خانواده‌اش ‌کند؛ آیا چنین فردی باید رد صلاحیت شود یا تأیید؟
اگر شورای نگهبان تاکنون چنین افرادی را رد صلاحیت نمی‌کرد، به کشور و مردم ظلم کرده بود. باید کسی که فساد اقتصادی دارد کنار گذاشته شود.
کشوری هستیم که ۸ درصد منابع دنیا را داریم، نسبت به جمعیت‌مان ثروتمندترین کشور دنیا هستیم اما فساد برخی مسؤولان که به آنها اجازه فعالیت داده شد، باعث شد فساد توسعه یابد و مانند موریانه به جان کشور بیفتد.
کسانی که امروز از این رد صلاحیت‌ها ناراحتند، فرزندان‌شان در آمریکا و انگلستان زندگی می‌کنند، چطور فرزندان اینها حاضر نیستند در کشوری که خودشان درست کرده‌اند، زندگی کنند؟ چطور می‌خواهیم با آمریکا بجنگیم در حالی که فرزندان تعدادی از مسؤولان آنجا هستند. از کجا معلوم اطلاعات کشور رد و بدل نمی‌شود؟ از کجا معلوم با یک نیشگون فرزندان این مسؤولان که در غرب زندگی می‌کنند، اطلاعات کشور به تاراج نرود؟ اینها به ازای یک نیشگون کشور را می‌دهند.
پدران و مادران نگران جایی هستند که فرزندان‌شان در آنجا زندگی می‌کنند نه جایی که خودشان زندگی می‌کنند، برخی مسؤولان ما نگران ایران نیستند، بلکه نگران کشورهایی هستند که فرزندان‌شان در آنجا زندگی می‌کنند؛ به فکر توسعه و امنیت آن کشورها هستند چون برخی فرزندان‌شان در آن کشورها خوش‌گذرانی می‌کنند. فرزندان مسؤولان‌مان در کشورهای دشمن زندگی می‌کنند.
آیا اگر فرزند ترامپ وارد کشور ما شود ما به دنبال گرفتن اطلاعات از او نمی‌رویم؟ اگر برای جاسوسی آمده باشد، دستگیرش نمی‌کنیم؟ چطور است سردار سلیمانی ترور می‌شود و هرگونه جاسوسی صورت می‌گیرد اما فرزندان مسؤولان در کشورهای اروپایی براحتی زندگی می‌کنند؟ این یعنی مسؤولان ما التزام عملی به اسلام ندارند. اگر مسؤولان در صدد عمل به توصیه‌های رهبر بزرگوار انقلاب بودند، با «اقتصاد مقاومتی» به توسعه‌ای که ژاپن دست یافته می‌رسیدیم.
ما ۸ درصد منابع دنیا را داریم، آلمان چنین ثروتی ندارد که غول صنعتی دنیا شده است اما برخی مسؤولان ما می‌خواهند ریخت و پاش داشته باشند و از هیچ به همه چیز برسند.
می‌خواهیم به حکومت حضرت علی(ع) برسیم اما حکومت حضرت علی(ع) به این معنی نیست که مسؤولانی که بیش از 40 سال مسؤولیت داشته‌اند، امروز نهادهای نظام را تحت فشار قرار دهند تا مشتی دزد و فاسد را تایید کنند. شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها با درایت عمل کرد و امیدواریم تسلیم فشارهای جریان‌های مختلف نشود.
مجری انتخابات دولت است، در برخی استان‌ها هیات‌های اجرایی صلاحیت برخی کاندیداها را رد کرده اما هیأت نظارت تایید کرده است. وقتی انتخابات را فرمانداران و استانداران برگزار می‌کنند، چگونه ممکن است انتخابات تشریفاتی باشد؟ کسی که خود انتخابات را برگزار می‌کند چطور چنین تهمتی به نظام می‌زند؟ این حرف از جنس حرف‌هایی است که سال ۸۸ زده شد! عجیب است این حرف‌ها را کسی می‌زند که ۴۰ سال در این نظام پست و مسؤولیت بالا داشته است. اگر این نظام نبود اینها رنگ پست و مسؤولیت را نمی‌دیدند اما حالا که به پست وزارت و ریاست‌جمهوری و نمایندگی مجلس رسیده‌اند، چنین تهمت‌هایی را می‌زنند. اینگونه سخنان دشمنان را شاد می‌کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس*

Page Generated in 0/0058 sec