printlogo


کد خبر: 216254تاریخ: 1398/11/20 00:00
معامله قرن ناخواسته نام فلسطین را زنده‌تر می‌کند

دکتر عباس سلیمی‌نمین*: یک- برنامه اجرای طرح «معامله قرن» به مدت‌ها قبل برمی‌گردد. یعنی این نیست که امروز یا در این‌بازه زمانی فی‌البداهه صورت گرفته باشد. مسأله از بین بردن فلسطینی‌ها در مناطق اشغالی براساس یک توافق کلان بین حکومت‌هایی که با اسرائیل همکاری کرده و اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند در دستور کار قرار داشت. اما اینکه چرا الان این ماجرا اجرایی و دنبال می‌شود به این دلیل است که هم نخست‌وزیر اسرائیل دچار مشکل است و هم ترامپ دچار مشکلات متعددی است، از این رو نیاز به حل این مشکلات دارند. اگرچه اجرای این طرح الان قطعا به نفع منافع آمریکایی‌ها و حتی رژیم صهیونیستی نیست اما این دو فرد بشدت نیاز دارند به اینکه مشکلات خود را از این طریق حل کنند.
برنامه به گونه‌ای است که یک محدودیت جدی اعمال شود و فلسطینیان در مناطق اشغالی آنچنان تحت فشار قرار بگیرند که بتدریج خودشان فلسطین را ترک کرده و فلسطین کاملا در اختیار صهیونیست‌ها قرار گیرد، به صورت محصور درآمده، ارتباطات‌شان قطع شود، نوار غزه به چند بخش تقسیم شده و بخش‌های مختلف فلسطین در شرایطی قرار گیرد که از نظر خلع سلاح و کنترل جمعیت کاملا در انزوا قرار داشته باشند تا اینکه مسأله فلسطین در یک بازه زمانی به زعم آنان کاملا محو شده و از معادلات سیاسی حذف شود.
دو- بین فشارهایی که در این بازه زمانی علیه فلسطین اعمال می‌شود و مبارزات فلسطینیان با دوره‌های قبل یک تفاوت عمده وجود دارد و آن اینکه بسیاری از دولت‌های عرب خیانت‌شان را نسبت به فلسطینیان آشکار کردند. در گذشته وقتی صهیونیست‌ها هجمه‌ای علیه فلسطینی‌ها وارد می‌کردند حتی عربستان هم به تشکیلات فتح یا سازمان آزادی‌بخش فلسطین کمک می‌کرد اما الان اینگونه نیست. یک پایه اساسی خیانتی که به فلسطین صورت می‌گیرد از سوی کشورهایی همچون عربستان، امارات و اردن است، در واقع اینها به صورت تنگاتنگ با صهیونیست‌ها همکاری می‌کنند تا این طرح عملیاتی شود. وقاحتی که این کشورهای عربی به خرج می‌دهند و در این خیانت علیه امت اسلام همکاری می‌کنند، امروز آشکار شده است.
با وجود این خیانت بزرگ از جانب کشورهای عربی، از آنجایی که خیزشی در میان همه ملل اسلامی شکل گرفته است، چنین چیزی برای صهیونیست‌ها رؤیایی بیش نیست و دولت‌های عربی، هرگز قادر نخواهند بود برای سرنوشت کشورها تصمیم‌گیری کنند. زمانی این امر ممکن بود که کشورهای عربی دست‌نشانده که ماهیت‌شان تا این حد روشن نبود بتوانند اقدام یا تصمیمی برای ملت‌ها بگیرند اما امروز ماهیت کشورهایی همچون عربستان و امارات آشکار شده است.
اینها قادر نیستند از طریق فریب، ملت‌ها را در شرایطی قرار دهند که منافع صهیونیست‌ها تامین شود. قطعا چنین طرح‌هایی قابلیت این را نخواهد داشت که مسأله فلسطینی‌ها را در منطقه حل کند. هر روز که می‌گذرد شرایط صهیونیست‌ها از نظر غیر قابل پذیرش بودن‌شان برای ملت‌های منطقه بسیار سخت‌تر می‌شود.
به طور قطع این ایام، ایامی نیست که بتوانند در غیاب ملت‌ها برای ملت‌ها تصمیم بگیرند، در دورانی که ارتباطات بسیار ضعیف بود و دولت‌های عربی می‌توانستند یک چهره آراسته‌ای برای خود ترسیم کنند، شاید می‌توانستند این کار را تا حدی پیش ببرند اما امروز هم سطح آگاهی ملت‌ها ارتقا یافته و هم چنین مسائلی بازتاب گسترده‌ای در بین ملت‌ها دارد، ملت‌ها را با هم متحد کرده و شرایط را ضد اشغال فلسطین سخت‌تر خواهد کرد. یعنی بیش از هر زمانی شاهد خواهیم بود که وحدتی علیه اشغالگری فلسطین صورت خواهد گرفت و این برای صهیونیست‌ها بنیان‌کن خواهد بود.
سه- عربستان موقعیت خود را به اسرائیل گره زده است.
وقتی به گذشته ایران برمی‌گردیم می‌بینیم محمدرضا پهلوی هم سرنوشت خود را به اسرائیل گره زد؛ تصور اینها این است که سرویس اطلاعاتی اسرائیل و تبحر اسرائیل در شکنجه بالاست و از طریق اتکا به سرویس اطلاعاتی اسرائیل قادر خواهند بود مقاومت را در کشورهای خود بشکنند، شاه نیز چنین تصور می‌کرد که اگر کارشناسان اسرائیلی به ایران آمده و ساواک را آموزش دهند قادر خواهند بود هسته‌های مقاومت را در نطفه خفه کنند.
ما این را در ایران تجربه کردیم و دیدیم صهیونیست‌ها نتوانستند این مشکل را برای شاه حل کنند بلکه حضور صهیونیست‌ها در ایران و باز بودن دست‌شان موجب آگاهی بیشتر ملت ایران شد. یکی از مسائلی که ملت ایران نمی‌توانست بپذیرد این بود که کشور به وسیله صهیونیست‌ها اداره شود. همین امر درباره عربستان، امارات و اردن که امروز به توان پوشالی اسرائیل متکی هستند صادق است، اینها تصور غلطی دارند که فکر می‌کنند امکانات اسرائیل نمی‌تواند آنها را از نگرانی ملت‌ها و مقاومت رهایی بخشد. این باز گذاشتن دست اسرائیلی‌ها موجب خیزش بیشتر ملت‌ها خواهد شد و ملت‌ها را به فلسطین نزدیک‌تر خواهد کرد. عراق تا پیش از این به گونه‌ای به لحاظ تبلیغاتی هدایت شده بود که زمینه ضد فلسطینی در آن به وجود آمده بود اما امروز جنبه‌های حمایت از فلسطین در عراق نیز تقویت شده است. این اقدامات موجب وحدت و همصدایی ملت‌های مسلمان و عربی علیه صهیونیست‌ها خواهد شد و روند نابودی سلطه اسرائیل در منطقه را سریع‌تر خواهد کرد؛ ان‌شاءالله.
* کارشناس سیاسی و بین‌الملل/ مورخ

Page Generated in 0/0066 sec