printlogo


کد خبر: 216256تاریخ: 1398/11/20 00:00
تأکید رهبر انقلاب بر لزوم قوی شدن کشور در همه جهات بویژه در زمینه دفاعی در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و نیروی پدافند هوایی ارتش
جنگ نمی‌شود اگر‌قوی باشیم
پیش‌نیازهای قطع وابستگی اقتصاد ایران به نفت/ عبور از خام‌فکری با جوانان

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای فرمانده کل‌‌قوا صبح دیروز [شنبه] در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و نیروی پدافند هوایی ارتش، واقعه ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ را نتیجه اطمینان امام خمینی(ره) و مبارزان به وعده الهی دانستند و گفتند: اگر تفکر تخلف‌ناپذیر بودن وعده الهی در جامعه حاکم شود و مسؤولان هوشیارانه عمل کنند، تهدیدها به فرصت تبدیل خواهد شد و تحریم می‌تواند عامل نجات کشور از وابستگی به نفت و حل بسیاری از مشکلات شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که در چهل‌و‌یکمین سالروز بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی با امام خمینی(ره) در ۱۹ بهمن ۵۷ برگزار شد، این واقعه را یک حادثه فراموش‌نشدنی و اعجاب‌برانگیز و دارای درس‌ها و عبرت‌هایی خواندند و افزودند: در دوران رژیم گذشته، نیروی هوایی ارتش یکی از نزدیک‌ترین نیروها به مرکز قدرت و آمریکا بود اما رژیم طاغوت، ضربه را از همین نیرو خورد که هیچ‌گاه تصور آن را نمی‌کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: بر اساس آیات قرآنی، خداوند از جایی به دشمن ضربه می زند که هیچ‌گاه انتظار آن را ندارد و مؤمنین نیز از ناحیه‌ای تقویت و حمایت می‌شوند که انتظار آن را نداشته‌اند که در فرهنگ دینی، «رزق لا یُحتَسَب» یا همان رزقی که در محاسبات مادی جایی نداشته است، نامیده می‌شود.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی با اشاره به آیات قرآنی که صراحتا و مؤکدا از نصرت یاری‌کنندگان دین خدا یاد شده است، افزودند: باید به این وعده‌های الهی اطمینان داشت و با امید به آینده به حرکت رو به جلو با قدرت ادامه داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اگر چنین تفکر و روحیه‌‌ای در هر مجموعه و جامعه ایمانی حاکم شود، افراد آن مجموعه با عزم راسخ، تهدیدها را به فرصت تبدیل خواهند کرد. همان‌گونه که نیروی هوایی به‌رغم تحریم‌های آمریکا، اکنون علاوه بر تعمیر و بازسازی جنگنده‌ها و هواپیماها، طراحی و ساخت جنگنده را نیز انجام داده است.
ایشان رمز موفقیت و پیشرفت نیروی هوایی را تبدیل تهدید به فرصت، قطع امید از بیگانگان و تکیه بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی برشمردند و افزودند: این موضوع قابل تعمیم به کل کشور است و می‌توان به‌رغم تحریم‌ها که یک حرکت جنایتکارانه است، برای کشور فرصت‌های زیادی را به ‌وجود آورد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر مسؤولان هوشیارانه عمل کنند می‌توان با استفاده از شرایط تحریم، اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت که عامل مهم بسیاری از مشکلات است، نجات داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: البته برخی افراد با هوش در داخل هیأت حاکمه آمریکا متوجه این موضوع هستند و گفته‌اند نباید بگذاریم ایران اقتصاد بدون نفت را تجربه کند و به همین دلیل باید مسیری را باز بگذاریم تا اقتصاد ایران به‌کلی از پول نفت جدا نشود که مسؤولان بویژه مسؤولان اقتصادی باید در این خصوص هوشیار باشند.
ایشان با اشاره به پیچیده‌تر شدن ابزارها و شیوه‌های دشمنان خاطرنشان کردند: در مقابل، شیوه‌ها و روش‌های جمهوری اسلامی نیز پیچیده‌تر از گذشته شده است به‌گونه‌ای که اکنون در بخش‌های گوناگون کشور، روش‌ها و کارهای کاملا منطقی، پیچیده و پیش‌رونده‌ای در جریان است که تأمین‌کننده عمق راهبردی کشور است و دشمن را زمینگیر کرده است.
ایشان با تأکید بر لزوم قوی شدن کشور در همه جهات بویژه در زمینه دفاعی گفتند: ما به‌دنبال تهدید هیچ کشور و ملتی نیستیم بلکه به دنبال حفظ امنیت کشور و جلوگیری از تهدید هستیم.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ضعیف بودن، دشمن را تشویق به اقدام خواهد کرد، افزودند: برای آنکه جنگ نشود و برای آنکه تهدید تمام شود، باید قوی شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیروهای مسلح بویژه نیروی هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه و سازمان صنایع دفاع را به تلاش برای تقویت بنیه دفاعی در ابعاد مختلف، دقت در پیش بردن کارهای مهم و حداکثر استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادها توصیه کردند و گفتند: اگر رؤسای قبلی آمریکا مسیر شیطانی این رژیم را در زیر پوشش‌هایی دنبال می‌کردند، امروز انحراف، جنگ‌افروزی، فتنه‌سازی و طمع آمریکایی‌ها به داشته‌های دیگران، علنی و بدون پوشش است و این مسیر باطل دشمنان ملت ایران قطعا محکوم به شکست است.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، امیر سرتیپ نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان گزارشی از پیشرفت برنامه‌های این نیرو در ابعاد «ارتقای توان رزم»، «پشتیبانی، فنی و قطعه‌سازی» و «پویایی سازمان و ارتقای کیفیت نیروی انسانی» گفت: طراحی و ساخت پهپاد، مهمات هوشمند و هواپیمای با سرنشین، تعمیرات موتور و قطعات هواپیما، کمک به مناطق سیل‌زده از طریق پرواز هواپیماهای ترابری و راه‌اندازی آمبولانس هوایی کشور با تجهیز یک هواپیما به امکانات پیشرفته پزشکی از جمله فعالیت‌های نیروی هوایی بوده است.
***
عبور از خام‌فکری با جوانان
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای فرمانده کل قوا صبح روز گذشته در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و نیروی پدافند هوایی ارتش بار دیگر بر لزوم رفع وابستگی اقتصاد به نفت تاکید کردند. 3 دهه تاکید رهبر معظم انقلاب بر دل کندن دولت از درآمد نفت در بودجه در حالی است که آثار اقتصادی تحریم اخیر نشان می‌دهد رفع وابستگی از درآمد نفتی تقریبا هیچ‌گاه اولویت جدی مسؤولان کشور نبوده است. 
 این در حالی است که کارشناسان اقتصادی در تمام این سال‌ها، اصلاح ساختار مالیاتی و جایگزین کردن درآمدهای پایدار مالیاتی با درآمد نفت را لازمه اجرای این برنامه دانسته و بر اجرای آن تاکید می‌کردند. کارنامه مسؤولان کشور اما پر از بی‌توجهی به این الزام اقتصادی است. ساده بودن وصول درآمد نفتی از یک‌سو و نبود زیرساخت‌های قانونی، نهادی و اجرایی برای جایگزین کردن درآمد مالیاتی به جای درآمد نفتی که باعث سخت شدن اجرای اصلاحات اقتصادی می‌شود، از سوی دیگر باعث شده مدیران راحت‌طلب به روال همیشه، منابع بودجه را از محل درآمدهای نفتی تامین کنند. معافیت‌های گسترده و بی‌مورد مالیاتی، نبود پایه‌های مالیاتی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر سود سپرده‌ها از جمله مصادیق بی‌توجهی مدیران کشور به رفع وابستگی اقتصاد از درآمدهای نفتی است.
***

ارسلان ظاهری*: یکی از بیماری‌های اساسی اقتصاد ایران وابستگی به فروش نفت‌خام است. اگر بخواهیم نمونه‌ای کوچک از این بیماری را مثال بزنیم، باید به شهر مسجد سلیمان اشاره کنیم؛ اولین شهر نفتی ایران. این منطقه اولین راه‌آهن ایران را داشت اما امروز راه‌آهن ندارد، اولین بیمارستان ایران توسط انگلیسی‌ها در این منطقه ایجاد شد اما امروز این منطقه یک بیمارستان مجهز ندارد و... 86 عنوان اولین‌های دیگر در ایران و خاورمیانه در مسجد سلیمان به ثبت رسید اما امروز هیچ خبری از آن امکانات نیست و متاسفانه تبدیل به شهر آخرین‌ها شده است. اگر امروز به مسجد سلیمان بروید، دیگر هیچ خبری از شکوه و جلال زمانی که نفت داشت نمی‌بینید. مسجد‌سلیمان نمونه کوچک وابستگی به خام‌فروشی است. البته این خام‌فروشی آمیخته با خام‌فکری مسؤولان هم بوده است. در نتیجه اگر ایران تحریم نمی‌شد و همان روند فروش نفت و تامین منابع کشور ادامه پیدا می‌کرد، چند سال دیگر شاهد مسجد‌سلیمانی به وسعت ایران بودیم. ایران فردا، مسجد‌سلیمان امروز است اگر به فکر جدایی اقتصاد از نفت نباشیم. جالب اینجاست که انگلیسی‌ها یکی از شیرهای نفتی را که در این منطقه استفاده کرده‌اند، به شرکت بریتیش پترولیوم برده‌اند و زیر آن نوشته‌اند: «لطفا کلاه خود را به نشانه احترام به این شیر بردارید، این شیر چاه نفتی است که نه‌تنها اقتصاد انگلیس، بلکه اروپا را به حرکت درآورد». انگلیسی‌ها با استفاده از نفت ایران اقتصاد خودشان را ساختند اما ایران وابسته به خام‌فروشی باقیمانده است. زمانی که صحبت از قطع بندناف اقتصاد کشور از نفت می‌کنیم، اولین موضوعی که باید به آن اهتمام بورزیم، قطع بودجه دولت از خام‌فروشی است. این ظرفیت هیچ‌گاه ایجاد نمی‌شود مگر با استفاده از ظرفیت‌های تحریمی. مسلما ما از تحریم‌ها خوشحال نیستیم اما نباید از فرصت‌های این تهدید گذشت. برای گذر از اقتصاد نفتی باید به 3 نکته توجه کرد. 

اول- حالا که مسلم شده کشور در فروش نفت به مشکل می‌خورد، باید از رفتارهای اشتباه پرهیز شود. یعنی مانع این شد که از چاله دربیاییم و به چاه بیفتیم. برخورد دولت با تحریم نفتی و اینکه دست به آینده‌فروشی و فروش اوراق بزنیم، رفتار بسیار خطرناکی است که باید جلوی آن را گرفت. رشد نقدینگی که پس از این اقدام رخ می‌دهد بسیار مخرب‌تر از کسر بودجه است.
دوم- پس از اینکه جلوی خرابکاری‌های احتمالی دولت گرفته شد، باید کشور به سمت درآمدهای پایدار دیگری برود. تعریف پایه‌های مالیاتی جدید برای تحقق درآمدهای غیرمولد یکی از این راه‌هاست. اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس از جمله این موارد است. دولت باید از راه‌حل‌های ساده دست بردارد و به دنبال اقدامات راهبردی باشد. دولت تا چه زمانی می‌خواهد تصمیم‌های ساده‌ای مانند گرانی بنزین بگیرد و هزینه‌های آن را کشور پرداخت کند؟ آیا واقعا راه دیگری برای درآمدزایی به جای گرانی بنزین وجود نداشت؟ اگر دولت اراده آن را داشت و مالیات بر ثروت‌های نامولد را اخذ می‌کرد، حداقل به درآمدی 50 هزار میلیاردی در سال می‌رسید. 
جالب اینجاست که با فشارهای بسیار این مالیات‌ها به بودجه افزوده شده‌اند اما به شکلی خنثی و بدون تاثیر. برای مثال مالیات از خانه‌های بیش از 10 میلیارد تومان می‌خواهد اخذ شود، این یعنی خانه‌های کپری و میلیاردی تهران(زیر 10 میلیارد) در این قانون به یک چشم دیده شده‌اند. نباید فراموش کرد پایه‌های مالیاتی جدید به زیرساخت‌هایی هم احتیاج دارد که به همین سادگی هم نیست. 
سوم- موضوع دیگر ممانعت از ریخت و پاش‌های دولتی است؛ در حال حاضر سه‌چهارم بودجه کشور در اختیار شرکت‌های دولتی است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید نورافکنی بر این بودجه بیندازند و مانع از اسراف منابع کشور شوند. علاوه بر اینها برای درمان بیماری اقتصاد کشورمان در مرحله تشخیص دچار ضعف هستیم، چرا که شفافیتی در اقتصاد ایران نیست. برای دریافت مالیات احتیاج به بانک‌های اطلاعاتی است. قانون بسیار مترقی هم در این موضوع وجود دارد؛ ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که سازمان امور مالیاتی باید پایگاه‌های اقتصادی خود را تکمیل کند. متاسفانه وزارت اقتصاد قدرت خود را از دست داده است. در 2 دهه اخیر هم وزرایی بر سر کار آمدند که بنای کار بنیادی نداشته‌اند. اگر زیرساخت‌های فنی و قانونی درستی برای مالیات ایجاد نشود، منجر به بی‌عدالتی می‌شود. 
البته تمام موضوعات مطرح شده مادامی که نگاه به بیرون وجود دارد، محقق نخواهند شد. در این 6 سال مدیریت جهادی، عقلایی و انقلابی را در این دولت ندیده‌ایم و نباید انتظاری بیش از این داشت. چیزی که باید به آن باور داشته باشیم این است که اقتصاد ایران در بن‌بست نیست و راهکاری درونی برای تمام مشکلات آن وجود دارد. به لطف خدا رویکرد انقلابی در کشورمان در حال قدرت گرفتن است و گام اول خود را هم برداشته است. گام اول مبارزه با فساد بود که با اقدامات آیت‌الله رئیسی در قوه‌قضائیه برداشته شده، گام دوم مجلس آینده است و گام آخر دولت جوان و انقلابی که برداشته خواهد شد.
ما راهی نداریم جز اینکه به جوان‌های متخصص میدان بدهیم. جالب است بدانید آمریکایی‌ها که در جنگ اقتصادی، وزارت خزانه‌داری را به یک اتاق جنگ علیه اقتصاد ایران تبدیل کرده‌اند، زمام امور را در آنجا نوعا به دست جوان‌‌های‌شان داده‌اند. سلاح‌های مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی آنها اگر در جنگ اقتصادی توانسته‌اند ما را آزار بدهند (که در نتیجه برخی کوتاهی‌های درونی توانسته‌اند)، به کمک جوان‌های‌شان بوده است. البته من معتقدم در ایران جوان‌ها باید خودشان به میدان بیایند و منتظر این نباشند دیگران میدان و عرصه را برای آنها خالی کنند، چرا که تجربه خلاف این را ثابت کرده است. سخن پایانی اینکه برای جدا کردن بند ناف اقتصاد از نفت، قطعا باید به جوان‌ها میدان داد.
کارشناس اقتصاد*

Page Generated in 0/0070 sec