printlogo


کد خبر: 216257تاریخ: 1398/11/20 00:00
مرکز پژوهش‌های استراتژیک آمریکا: تلفات حمله موشکی ایران به آمریکایی‌‌ها به مرور زمان افزایش یافت و ممکن است باز هم افزایش یابد
کابوس عین‌الاسد ادامه دارد

گروه سیاسی: با وجود گذشت بیش از یک‌ ماه از حمله موشکی بی‌سابقه سپاه پاسداران به پایگاه نظامیان آمریکایی در عین‌الاسد عراق که در پاسخ به ترور شهید سپهبد حاج‌قاسم‌سلیمانی انجام شد، واکنش‌ها به این حمله و تبعات آن برای آمریکا و دولت ترامپ ادامه دارد.
به گزارش «وطن امروز»، در شرایطی که اعلام تلفات نظامیان آمریکا در جریان حمله موشکی ایران به عین‌الاسد به یک چالش به ظاهر پایان‌ناپذیر برای دولت آمریکا تبدیل شده و انتشار آمار متناقض از کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه ادامه دارد، مرکز پژوهش‌های استراتژیک و بین‌المللی آمریکا گزارش جدیدی از حمله ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در پاسخ به ترور شهید سپهبد سلیمانی منتشر کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: بر اساس اظهارات مسؤولان آمریکایی، حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد در پاسخ به ترور ژنرال سلیمانی پیامدهای بسیاری به دنبال داشت. پیامدهای این حمله بیشتر از حمله‌ای است که هدف از آن آسیب رساندن نباشد. این حمله نشان‌دهنده قدرت موشک‌های ایران در مختل کردن عملیات نظامی آمریکا و هم‌پیمانان آن در خاورمیانه است.
در ادامه این گزارش آمده است: وزارت دفاع آمریکا ابتدا اعلام کرد این حمله تلفاتی به دنبال نداشت و تنها خسارت‌های ناچیزی به پایگاه وارد شده است اما بعد از آن اعلام کرد 34 نظامی ارتش آمریکا دچار ضربات مغزی شده‌اند.
نویسنده این گزارش آورده است: اما از همان ابتدا نیروهای آمریکایی آسیب دیده و 64 نفر از آنها از پایگاه عین‌الاسد به مراکز پزشکی انتقال داده شده بودند، زیرا ضربات مغزی به آنها وارد شده بود. این آمار به مرور زمان افزایش یافت و اکنون نیز ممکن است افزایش یابد، زیرا چنین آسیب‌هایی فورا مشخص نمی‌شوند. در بخش دیگری از گزارش اذعان شده است: دلیل آسیب نظامیان آمریکایی این بود که تمام نیروها در پناهگاه‌های زیر زمین جا نگرفته بودند، بلکه برخی از این نظامیان در مواضع مختلف و رو باز مستقر شده بودند تا بتوانند در صورت حمله از پایگاه دفاع کنند، برخی نیز برای فعال کردن پهپادها بیرون مانده بودند. پناهگاه‌های عین‌الاسد تنها می‌توانند در برابر ضربات کوچک مانند موشک‌های معمولی یا شلیک‌های توپخانه‌ای مقاوم باشند و ضربات موشک‌های بالستیکی را که حامل صدها کیلوگرم مواد منفجره هستند، نمی‌توانند تحمل کنند و 2 نفر از فرماندهان آمریکایی از جمله فرمانده نیروهای آمریکایی در عین‌الاسد اعلام کردند که حملات ایران منجر به شکسته شدن درهای پناهگاه‌ها شد.
در این گزارش آمده است: دقت موشک‌هایی که پایگاه عین‌الاسد را هدف قرار دادند، در مقیاس معروف به «خطای دایره‌ای احتمالی» که برای اندازه‌گیری دقت موشک‌ها در هدف قرار دادن مواضع نظامی از آن استفاده می‌شود، رتبه بالایی به دست آورده است و این مسأله نشان می‌دهد تهران توانایی آن را دارد که فعالیت پایگاه‌های آمریکا در منطقه را متوقف کند. 2 نفر از خلبانان آمریکایی که در عین‌الاسد بودند به خبرنگاران گفته‌اند یکی از کلاهک‌های جنگی ایرانی محل استراحت نظامیان را هدف قرار داد که این مکان در نزدیکی اتاق راه‌اندازی پهپادها قرار دارد و خلبانان آن لحظه مجبور شدند به اتاق‌های زیرزمینی پناه ببرند.
 
* راز اطمینان سردار از تلفات عین‌الاسد
از جمله موضوعات قابل تامل در جریان اطلاع‌رسانی مقامات نظامی ایران درباره تلفات حمله به عین‌الاسد، اطمینان‌خاطر فرمانده نیروی هوافضای سپاه از تلفات حتمی آمریکایی‌ها در این حمله بود که نشان می‌دهد سپاه پاسداران در کنار حمله موشکی بی‌سابقه به پایگاه آمریکایی‌ها در عراق، اقدامات جانبی را برای مستندسازی میزان تلفات این حمله انجام داده است. در این میان نباید از نقش پهپادهای سپاه در تصویربرداری از این حمله غافل بود. چنانکه مهرماه 97 و در جریان حمله موشکی به مواضع تروریست‌های داعش در سوریه، سپاه از پهپاد صاعقه جهت تصویربرداری و پرتاب بمب‌های سدید 342 استفاده کرده بود. موضوع دیگر به انجام جنگ الکترونیک توسط سپاه همزمان با حمله به عین‌الاسد برمی‌گردد؛ چنانکه سردار حاجی‌زاده 2 روز پیش در این باره گفته بود: آمریکایی‌ها در جریان حمله به عین‌الاسد یک سیلی کوچک در حوزه جنگ الکترونیک از ما خوردند. احتمال دارد تا مدتی دیگر در رسانه‌ها بگویند چند تن از نظامی‌های آمریکایی دچار مرگ مغزی خفیف شده‌اند. گفتنی است سردار حاجی‌زاده یک ماه پیش (19 دی‌ماه) نیز در نشست خبری تشریح جزئیات و ابعاد حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد گفته بود: «15 دقیقه بعد از عملیات موشکی یک عملیات جنگ الکترونیک بزرگ انجام شد و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا برای لحظاتی از کنترل آنها خارج شدند و این اقدام ضربه روحی بزرگی به آنها زد که بسیار از آن سراسیمه شدند». به این موارد البته می‌توان عواملی مانند انتقال اطلاعات دست اول از عین‌الاسد توسط عناصر نفوذی ایران در ارتش آمریکا را هم افزود.

***

[دیپلمات‌های اروپایی: ایران تسلیم خواسته‌های واشنگتن نمی‌شود]
دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگو با المانیتور تأکید کردند با ارزیابی دولت آمریکا مبنی بر اینکه نظام حاکم ایران بر اثر فشارها سرنگون می‌شود یا اینکه تهران تسلیم خواسته‌های واشنگتن خواهد شد، موافق نیستند. به گزارش فارس، پایگاه المانیتور در گزارشی نوشته دیپلمات‌های اروپایی که در تلاشند از سیاست دولت آمریکا موسوم به «فشار حداکثری» به عنوان اهرم فشاری جهت باز کردن باب مذاکرات جدید با ایران استفاده کنند، این نگرانی را مطرح کرده‌اند که ظاهراً مقام‌های دولت ترامپ در ماه‌های گذشته به خودشان قبولانده‌اند حکومت ایران در آستانه سقوط است و به همین دلیل علاقه‌ای برای بازگشت به میز مذاکره ندارند. مقام‌های اروپایی به‌رغم اذعان به اینکه ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا تحت فشار قرار گرفته، با دیدگاه دولت ترامپ مبنی بر اینکه حکومت ایران در آستانه سقوط است یا اینکه تهران ممکن است مجبور به پذیرش فهرست خواسته‌های واشنگتن شود هم‌نظر نیستند.  یک منبع اروپایی که خواست نامش فاش نشود، به المانیتور گفته است: «ما فکر می‌کنیم ایران قادر است بسیار بیشتر از شرایط فعلی فشار و محدودیت‌ها را تحمل کند». 

Page Generated in 0/0070 sec