printlogo


کد خبر: 216258تاریخ: 1398/11/20 00:00
با فرار رئیس‌جمهور آمریکا از استیضاح پروژه تسویه حساب با مخالفان وی کلید خورد
کمیته مجازات ترامپ

گروه بین‌الملل: با فروکش کردن گردوغبار ماجرای استیضاح ترامپ و فرار وی از یک محاکمه واقعی به واسطه عدم حضور حتی یک شاهد در جریان استیضاح، ترامپ پروژه انتقام از آنهایی که به ادعای وی به استیضاح‌کنندگان کمک کرده‌اند را آغاز کرد. 
این موضوع از نگاه رسانه‌های آمریکا به عنوان بخشی از پس‌‌لرزه‌های پایان استیضاح ترامپ ارزیابی شده است. تشکیل «کمیته مجازات» برای تسویه‌حساب سیاسی با مخالفان اگر چه در ساختار سیاسی آمریکا اتفاق تازه‌ای نیست ولی علنی کردن آن به این شکل برای نخستین‌بار است اتفاق می‌افتد. 
 
* پیش‌لرزه‌های استیضاح
ترامپ با پایان یافتن نمایش مضحک استیضاح که بدون حضور حتی یک شاهد برگزار شد و با حمایت قاطع جمهوری‌خواهان از وی، به تبرئه‌اش انجامید، پروژه بزرگ حمله به رقبا را کلید زد. اولین اقدام ترامپ حمله به میت رامنی و جو مانچین به دلیل رای به محکومیتش بود و در گام بعدی برخی توئیت‌هایی را که از ترامپ خواسته بودند از منتقدانش انتقام بگیرد ریتوئیت کرد. قبل از آغاز تسویه‌حساب بزرگ ترامپ، برخی شاهدان کلیدی تحقیقات استیضاح ترامپ از جمله ماری یووانوویچ سفیر سابق آمریکا در اوکراین و بیل تیلور دیپلمات ارشد آمریکایی در امور اوکراین، وزارت خارجه آمریکا را ترک کرده بودند. 
ماه گذشته هم جنیفر ویلیامز مشاور ویژه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در امور اروپا و روسیه پست خود را رها کرد. فیونا هیل نیز که از مقامات ارشد امور روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا بود تابستان گذشته در آستانه شهادت در تحقیقات استیضاح ترامپ از پست خود کناره‌گیری کرد. وی از ویندمن، مشاور ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور اوکراین دفاع کرده و گفته بود که نگران نقش او در موضوع اوکراین است، زیرا همه چیز سیاسی شده است. جانشین او، تیم ماریسون نیز تنها چند ماه بعد اندکی بعد از شهادت در تحقیقات استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا پست خود را رها کرد و به اندیشکده هادسون ملحق شد. او پشت درهای بسته شهادت داده بود که از گوردون ساندلند شنیده که کمک آمریکا به اوکراین به اعلام تحقیقات علیه جو بایدن و پسرش هانتر مشروط شده است. با علنی شدن رسوایی اوکراین در سپتامبر هم کرت ولکر از پست خود به عنوان نماینده ویژه آمریکا در اوکراین کناره‌گیری کرد.
 
* آغاز تسویه‌حساب‌های علنی
با این تفاصیل، سرهنگ الکساندر ویندمن، بالاترین کارشناس امور اوکراین در کمیته امنیت ملی کاخ سفید اولین نفری بود که قربانی خشم ترامپ شد و روز جمعه در حین کار در کاخ سفید توسط ماموران امنیتی به بیرون هدایت شد. ویندمن یکی از شاهدان مهم تحقیقات استیضاح ترامپ بود که با حضور در مجلس نمایندگان گفت حداقل 2 مرتبه درباره معطل نگه داشتن کمک نظامی به بهانه یک درخواست سیاسی به کاخ سفید تذکر داده است. او که از پنتاگون به کاخ سفید مامور شده بود، گفته به کار قبلی خود در پنتاگون بازمی‌گردد. با این حال اما وکیل وی درباره دلیل اخراجش گفته است: سرهنگ الکساندر ویندمن صرفا به دلیل بیان حقیقت اخراج شده است. در بیانیه منتشر شده از سوی وکیل ویندمن آمده: بی‌تردید همه مردم آمریکا متوجه شده‌اند که چرا این مرد اخراج شده؛ سرهنگ ویندمن به این علت اخراج شده که حقیقت را بر زبان آورده بود... قوی‌ترین مرد جهان تصمیم گرفت انتقام بگیرد.
به نوشته سی‌ان‌ان، اخراج ویندمن در حالی است که قرار نبود وی تا ماه جولای از سمت خود کنار برود اما خود او نیز تمایل داشت زودتر کناره‌گیری کند. با این حال این برکناری، تصمیم وی نبود. بر این اساس، ترامپ در جلسات خصوصی مکررا با خشم درباره شهادت ویندمن در جریان تحقیقات استیضاح صحبت می‌کرد و به گفته دموکرات‌ها، این اقدام تلافی ادای شهادت وی بود.
دونالد ترامپ که با پرس و جوی خبرنگاران درباره دلیل اخراج ویندمن مواجه شده بود، درباره این تصمیم خود گفت: من از او راضی نیستم.
یک مقام پنتاگون هم درباره سرنوشت ویندمن گفته است: اکنون سرهنگ ویندمن به دانشکده افسری ارتش آمریکا منتقل خواهد شد و منتظر خواهد ماند تا کلاس درس او در ترم تابستانی امسال آغاز شود.
علاوه بر سرهنگ الکساندر ویندمن، برادر او هم که یکی از وکلای ارشد کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید است، اخراج شد.
سومین نفری که قربانی خشم ترامپ شد گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپایی است که اعلام کرد توسط کاخ سفید فراخوانده شده است. 
ساندلند که توسط شخص ترامپ به عنوان سفیر کشورش در اتحادیه اروپایی انتخاب شده بود، بالاترین مقام وزارت خارجه آمریکاست که در جریان تحقیقات استیضاح 2 بار به کنگره رفت و اظهاراتش درباره واقعیات اوکراین گیت برای ترامپ دردسرساز شد و بازتاب زیادی در رسانه‌ها یافت. او صراحتا عنوان کرده بود که ترامپ مستقیما از فعالیت‌های رودی جولیانی به عنوان وکیلش مطلع بوده و با خود او هم درباره چگونگی ترغیب رئیس‌جمهور اوکراین برای اعلام تحقیقات فساد مالی درباره جو بایدن و پسرش صحبت کرده بود.
ساندلند روز جمعه در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از درخواست کاخ سفید از وی برای بازگشت فوری به آمریکا به درخواست شخص ترامپ خبر داد. وی البته چهره محبوبی در وزارت خارجه آمریکا هم نبود، چون دست و دلبازی یک میلیون دلاری‌اش در جریان مراسم تحلیف ترامپ بود که ترامپ را متقاعد کرد وی را به این سمت بگمارد. 
همزمان برخی رسانه‌های آمریکایی مایک مولوینی، رئیس دفتر ترامپ را قربانی بعدی خشم ترامپ عنوان کرده‌اند. با این حال رئیس‌جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه مایک مولوینی به کار خود به عنوان رئیس دفتر کاخ سفید ادامه خواهد داد، صحبت‌ها درباره برکناری احتمالی وی را رد کرد. ترامپ گفت: من روابط فوق‌العاده‌ای با مایک مولوینی دارم. گزارش درباره برکناری او کاملا غلط و نادرست است.
با وجود آنکه ترامپ این برکناری را «فعلا» تکذیب کرده، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که مولوینی با ترامپ اختلاف پیدا کرده و دوره تصدی وی در کاخ سفید در حال حاضر که روند استیضاح پایان یافته، زیر سوال رفته است. در این گزارش آمده است: ترامپ در نظر دارد مارک میدوز، یکی از متحدان ارشد خود در کنگره را جایگزین مولوینی کند.
 
* لیست بلند اخراجی‌ها
ترامپ طاقت و تحمل انتقاد از خود را ندارد. بالاتر از این؛ هرکس به هر دلیلی و در هر مقامی که باشد اگر سخنی در مخالفت با نظر وی برزبان براند، بی‌‌چون و چرا از سمت خود برکنار می‌شود. برای تحلیل ابعاد این موضوع کافی است بدانید فقط در 6 ماه اول ریاست‌جمهوری ترامپ 12 چهره اصلی کاخ سفید که خود وی آنها را بر سر کار آورده بود هر یک به دلیلی برکنار یا وادار به استعفا شدند. 
سالی ییلتس، دادستان کل ایالات متحده از مهم‌ترین قربانیان مخالفت با ترامپ است که به دلیل خودداری از دفاع از نسخه اولیه فرمان مهاجرتی ترامپ درباره کشورهای عمدتا مسلمان، از سمت خود برکنار شد.
کتی والش، معاون رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید نیز دولت ترامپ را ۷۰ روز همراهی کرد. وی از سوی استیو بنن و جرد کوشنر، مشاوران ارشد ترامپ تحت فشار قرار گرفت و در نهایت از سمت خود استعفا کرد. آنجلا رید، راهنمای ارشد کاخ سفید، دومین آمریکایی آفریقایی‌تبار و اولین زنی که عهده‌دار این پست شد، از دیگر چهره‌های کاخ سفید بود که مجبور به کناره‌گیری شد. اخراج جیمز کومی، رئیس FBI  در بحبوحه تحقیقات کنگره و وزارت دادگستری آمریکا درباره ارتباط مشاوران ترامپ با روسیه، جان بولتون مشاور امنیت ملی و دن کوتس مدیر سازمان اطلاعات ملی تنها بخشی از فهرست بلندبالای اخراجی‌های دولت ترامپ است.
لااقل درباره بولتون همه می‌دانند که وی یار غار ترامپ و یکی از مهم‌ترین متحدان وی در قبل و بعد از ریاست‌جمهوری بود، با این حال آتش غضب ترامپ دامن وی را هم گرفت. ترامپ درباره اخراج جان بولتون یک روز بعد از برکناری وی در توئیتی نوشت: شب گذشته به بولتون اطلاع دادم که دیگر نیازی به حضور او در کاخ سفید نیست. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت: من و برخی دیگر از اعضای دولت با برخی نظرات بولتون بشدت مخالف بودیم.

Page Generated in 0/0084 sec