printlogo


کد خبر: 216260تاریخ: 1398/11/20 00:00
گزارش «وطن امروز» از متن و حاشیه روز هفتم جشنواره فیلم فجر در سالن رسانه‌ها
خروج توفانی در پردیس ملت

گروه فرهنگ و هنر: روز هفتم جشنواره فیلم فجر در سالن رسانه‌‎ها تبدیل به جنجالی‌ترین و شلوغ‌ترین روز این دوره از جشنواره شد؛ روزی که در هر 3 نشست خبری فیلم‌ها تنش و حاشیه به اوج خود رسید و البته استقبال خبرنگاران از نشست خبری فیلم سینمایی «خروج» و حرف‌های مطرح شده در این نشست، تبدیل به بمب خبری جشنواره امسال شد. روزی آنقدر حساس که پای افرادی همچون حسام‌الدین آشنا و محمد قوچانی را که اساسا هیچ ربطی به سینما و جشنواره فیلم فجر ندارند هم به سالن رسانه‌های این رویداد هنری باز کرد. یک روز خاص و پرخبر که در ادامه مروری بر مهم‌ترین اتفاقات آن داریم.

***

لطفاً سکانس‌های حذف شده ما را برگردانید!

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «لباس شخصی» اولین نشستی بود که در هفتمین روز از جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در این نشست رسانه‌ای امیرعباس ربیعی، کارگردان درباره حذف سکانس‌هایی از فیلم بیان کرد: «حدود 3 سکانس و ۵-۶ دیالوگ از فیلم حذف شده است. البته به آن شکل ممیزی نداشتیم، بلکه تنها فشارهایی برای حذف سکانس‌ها داشتیم اما خودمان خواستیم آنها را حذف کنیم». در بخش دیگری از این نشست آرش خوشخو که به عنوان منتقد در جلسه حضور داشت، در سخنانی در ارتباط با حذف چند سکانس از «لباس شخصی» گفت: «من نسخه کامل فیلم را دیده‌ام و الان متاسف شدم که فیلم کوتاه شده است. امیدوارم سکانس‌های حذف شده بازگردند، چون پشت‌شان تحقیق و پژوهش بوده است». ربیعی نیز در واکنش به این صحبت‌ها افزود: «من هم امیدوارم سکانس‌های حذف شده بازگردند».

***

به خداحافظی تلخ تو سوگند نشد

خبر شوکه‌کننده روز هفتم جشنواره فیلم فجر اعلام خداحافظی استاد فرامرز قریبیان از عرصه بازیگری با فیلم سینمایی «خروج» بود. او در نشست خبری فیلم سینمایی «خروج» گفت: «من معتقدم این فیلم بهترین کار کارنامه من است. وقتی این فیلمنامه را خواندم دوست داشتم. در این 7 سال پیشنهادهای زیادی شد اما از هیچ‌کدام خوشم نیامد. دلم می‌خواست با کاری که دوست دارم حرفه‌ام را خاتمه دهم و وقتی این فیلمنامه را خواندم دیدم این فرصت پیش آمده است. می‌دانستم فیلم زحمت زیادی دارد. فقط یک ماه تمرین تراکتورسواری کردم. بنابراین این فیلم را دوست داشتم. بلافاصله پیشنهاد بازی را پذیرفتم. حالا اعلام می‌کنم این آخرین فیلم من در سینما بود و دیگر خداحافظی می‌کنم، چون دیگر حوصله بچه‌بازی و غرض‌ورزی مسؤولان سینمایی را ندارم. با تجربه‌ای که دارم می‌گویم این فیلم را منتقدان دولتی دارند می‌زنند».

***

مهندسی حذف «خروج»!

اما مهم‌ترین اتفاق سالن رسانه‌های جشنواره فیلم فجر امسال همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد متعلق به نشست خبری فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا بود. او در این نشست به ماجرای حذف تعجب‌برانگیز «خروج» از بخش آرای مردمی جشنواره اشاره کرد و در ارتباط با پشت‌پرده حذف این فیلم از آرای مردمی جشنواره امسال گفت: «من این را یک شوخی بزرگ می‌دانم و واقعیت این است که اصلا امکان ندارد و محال ممکن است این اتفاق رخ داده باشد. به نظر می‌آید امسال یک مهندسی به ظاهر ساده اما پیچیده رخ داده است. اما ایرادی ندارد، من همه را به زمان می‌سپارم و زمان است که ثابت می‌کند چه فیلمی می‌ماند و چه فیلمی نه. کاش هیاتی برای رسیدگی به کسانی که مسؤول بررسی آرای مردمی در چند دوره اخیر بودند، تشکیل شود اما در هر حال من لذت می‌برم از مشتی که این دوستان زدند!»
***

توهین به زبان ترکی ممنوع!

فیلم سینمایی «آتابای» ساخته نیکی کریمی آخرین اثری بود که نشست خبری آن در روز هفتم جشنواره فیلم فجر در سالن رسانه‌ها برگزار شد. این نشست نیز با حاشیه‌هایی همراه شد که مهم‌ترین آنها مربوط به سوال خبرنگاری در ارتباط با دلایل ساخت این اثر به زبان ترکی بود. هادی حجازی‌فر، بازیگر نقش اول و نویسنده فیلمنامه این اثر در واکنش به این سوال گفت: «هیچ‌کس حق توهین به زبان ترکی را ندارد و طبق قانون اساسی ادبیات ترکی باید در دانشکده ادبیات ترکی تدریس شود. افکار جدایی‌طلبانه محصول نگاه‌های فاشیستی است که برخی منتقدان و خبرنگاران سینما به اینگونه فیلم‌ها دارند. نمی‌توانید تصور کنید این فیلم با چه سختی‌ای ساخته شد و از جانب بسیاری از فضاهایی که باید حمایت می‌شد نشد و به معنای واقعی مستقل بودن در این فیلم را دیدم و امیدوارم مهربانانه‌تر به آن نگاه شود». 

***

جمله خودم را به خودم پس می‌دهید؟!

گلایه‌های دردناک و قابل تامل حاتمی‌کیا هم یکی دیگر از صحبت‌های مهم او در این نشست بود: «برخی می‌توانند فیلم را دوست داشته باشند، برخی نه. من از بی‌ادبی خوشم نمی‌آید. گناه ما چیست که فیلم می‌سازیم؟ چرا جنس نوشته‌ها و واکنش‌ها مثل دادگاه است؟ این چه زبان بی‌حیایی است؟ به من می‌گویند دهه‌ات گذشته؛ جمله خودم را به خودم پس می‌دهید؟ روزی که علی حاتمی رفت آیا جایش پر شد؟ لذت می‌برید از این رفتار؟ من از این فضا دلخورم. این بیستمین فیلم من است؛ پس من 20 بار این بالا آمده‌ام. چرا سال به سال سخت‌تر می‌شود؟ چرا فضا را این شکلی کردید که مثل فشار شب اول قبر است؟ ما همه سربازان فرهنگی این نظام هستیم».

***

تیم عملیات روانی دولت وسط پردیس ملت!

یکی دیگر از اتفاقات عجیب و غریب روز هفتم جشنواره فیلم فجر در سالن رسانه‌ها، حضور حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و محمد قوچانی سردبیر روزنامه سازندگی و همچنین علیرضا معزی از نیروهای رسانه‌ای دولت و دبیر سابق شورای اطلاع‌رسانی دولت در سالن رسانه‌های جشنواره فیلم فجر و تماشای 2 اثر «لباس شخصی» و «خروج» در این سالن بود. جالب‌تر اینکه همین ترکیب به نشست خبری فیلم سینمایی «خروج» نیز آمدند و حضور آنها در این نشست نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. لحظه عبور حسام‌الدین آشنا از مقابل ابراهیم حاتمی‌کیا و نگاه خاص آقا ابراهیم همراه با لبخند کنایه‌آمیزش به آشنا یکی از سینمایی‌ترین تصاویر جشنواره امسال بود! از همه اینها جالب‌تر اینکه حسام‌الدین آشنا پس از اتمام نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با وجود شخصیت مشاور رئیس‌جمهور در فیلم «خروج» که بسیاری آن را کنایه به شخصیت آشنا در دنیای واقعی می‌دانستند، گفت: «آقای حاتمی‌کیا بزرگ‌تر از آن است که بخواهد به کسی کنایه بزند».

Page Generated in 0/0068 sec