printlogo


کد خبر: 216272تاریخ: 1398/11/21 00:00
گزارش «وطن امروز» از متن و حاشیه روز هشتم جشنواره فیلم فجر در سالن رسانه‌ها
راست و حسینی

عباس اسماعیل‌گل: روز هشتم جشنواره فیلم فجر در شرایطی به کار خود پایان داد که نمایش یک فیلم خارج از مسابقه بیشتر از 3 فیلمی که در بخش نگاه نو و سودای سیمرغ جشنواره بودند، مورد توجه مخاطبان و رسانه‌ها قرار گرفت. روزی که در آن «تعارض» و «پدران» و «من می‌ترسم» مخاطبان را خسته کرده بود اما فیلم ترسناک «شین» که شهاب حسینی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشت، در آخرین سانس نمایش جشنواره در روز هشتم به نمایش درآمد و نشست خبری آن هم بعد از فیلم سینمایی «خروج» تبدیل به جنجالی‌ترین نشست خبری جشنواره امسال شد.

***

نان‌وماست بهتر از فیلمسازی با هر پولی!

یکی از اتفاقات مهم روز هشتم جشنواره فیلم فجر در سالن رسانه‌ها، صحبت‌های رضا بهبودی، بازیگر فیلم «تعارض» در ارتباط با پول‌های وارد شده به سینمای ایران بود. او در این نشست گفت: «من به دنبال آن نیستم که بدانم فیلمم در کجا نمایش داده می‌شود و دنبال دستمزدهای آنچنانی هم نیستم. افرادی که با دغدغه فیلم می‌سازند برای من مهم‌تر از کسانی هستند که وظیفه خودشان می‌دانند هر سال فیلم بسازند. من امیدوارم فقط کار درست را انجام بدهم». وی در ادامه خاطرنشان کرد: «برای من سوال است که این پول‌ها از کجا به سینما می‌آید و ترجیح من این است که نان و ماست خودم را بخورم اما در اثر کسی که نمی‌دانم پولش از کجا آمده است، حاضر نشوم».

***

حامی وحدت میان مردم هستم

اما قطعا مهم‌ترین اتفاق روز هشتم جشنواره فیلم فجر صحبت‌های شهاب حسینی در نشست خبری فیلم سینمایی «شین» بود. او در این نشست در واکنش به ماجرای تحریم جشنواره فیلم فجر از سوی برخی هنرمندان گفت: «هر واقعه تلخی که رخ داده مایه تأسف و تأثر است اما بیش از این چه کاری از آدم بر می‌آید؟ من خیلی فکر کردم اما ادامه راه و زنده نگه داشتن یاد آن عزیزان چاره ما است. حضور در فجر برای من در بخش خارج از مسابقه امتیاز ویژه نیست. 4 سال است اصلا در جشنواره نبوده‌ام. دینی به این جشنواره ندارم که از آن دفاع کنم. من از چیز دیگری دفاع کردم؛ از وحدت بین مردم دفاع می‌کنم، از جدا نکردن طیف‌های مختلف. از هر تلاشی دفاع می‌کنم تا تفرقه میان این سرزمین ایجاد نشود.

***

نخبه‌کشی نکنیم!

شهاب حسینی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: «۱۷۶ عزیز را در این سانحه از دست دادیم و این اتفاق وحشتناک رخ داده است؛ اینکه این موضوع را سر یکسری نخبه دیگر خالی کنیم، شد راه‌حل؟! من همیشه به خاطر احترام به مخاطب با همکارانم درگیر شده‌ام که هر مزخرفی را به عنوان فیلم نسازید و تحویل مخاطب ندهید. من حرفم را زده‌ام. از همان موقع که مصاحبه کردم، خط فکری من مشخص بوده است. من سال‌هاست این حرف‌ها را زده‌ام اما ما که دم از دموکراسی می‌زنیم، نمی‌توانیم حرف‌مان را راحت بزنیم. این دیگر مشکل من نیست مشکل جامعه است».

***

نگرانی از فحاشی مجازی

شهاب حسینی که به خاطر دفاع از جشنواره فیلم فجر حسابی در مدت اخیر فحش خورده بود، با اشاره به بازتاب‌های مجازی نامه‌نگاری‌های اخیرش گفت: «چیزی که من را ناراحت و نگران کرد، کامنت‌هایی بود که قابل بازپخش و خواندن نیست! و این غم‌انگیزترین قسمت ماجراست که مردمی نتوانند حرف دیگران را تحمل کنند. 2 نامه نوشتم و تمام تلاشم را کردم با ادب باشد، جواب آن فحش و فضیحت نبود. یکی من را به باد انتقاد بگیرد، اشکالی ندارد. به خاطر خودم ناراحت نیستم، خدا را شکر که تکلیفم روشن شد، فکر نمی‌کنم ورای توانایی خودم دیگر نیاز باشد که احترام بگذارم، تعارف‌ها دیگر برداشته شد».

***

منتظر حل مشکلات از خارج از کشور نباشید!

یکی دیگر از بخش‌های مهم صحبت‌های شهاب حسینی در این نشست اشاره او به مسأله مهم همراهی درست هنرمندان با مردم بود: «اگر هنرمندیم و ادعا داریم صدای مردم باشیم، هزینه‌ها را کم کنیم. قهر کردن چاره کار نیست. نمی‌خواهید بیایید، نیایید. با نیامدن شما چه می‌شود، من نوعی بمیرم دنیا آخ نمی‌گوید». او در ادامه گفت: «مشکلات ما با هیچ دستی از خارج از کشور حل نمی‌شود، مشکل را در درون، خودمان باید حل کنیم. هیچ‌کس خارج از کشور نمی‌آید مشکلات ما را حل کند. 2 سال است دنیا را می‌چرخم و فهمیدم تنها راه نجات ما در داخل است».

***

سفسطه یک خبرنگار وسط بحث جدی!

یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های نشست خبری «شین» سوال بی‌ربط یکی از خبرنگاران از شهاب حسینی در ارتباط با چرایی عدم اهدای جایزه شهاب حسینی به امام زمان(عج) در زمان دریافت آن در جشنواره فیلم کن بود؛ حسینی در پاسخ به این سوال عجیب و بی‌ربط گفت: «در جشنواره کن نمی‌شود درباره امام زمان(عج) صحبت کرد. این چه سفسطه‌ای است؟ آنها درکی از این موضوع ندارند. در کن من پیش‌زمینه‌ای درباره اتفاقات نداشتم. آنجا حرفی در این باره نزدم چون در آنجا اعتقادی وجود نداشت ولی در مملکت خودم صحبت کردم، در مملکت خودم صحبت می‌کنم و اینطور برخورد می‌شود! من به اعتقاداتم می‌بالم ولی هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد».

***

انتقاد صریح از تفرقه‌افکنی مسعود کیمیایی
سید شهاب حسینی در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد صریح از مسعود کیمیایی که آغازگر تحریم جشنواره فجر امسال بود، گفت: «من برنمی‌تابم و نمی‌توانم ساکت بنشینم که یک استاد پیشکسوت سینما که هر سال برخورد ناراحت‌کننده با آثارش شده است، امسال فیلمی می‌سازد که می‌داند نسبت به آن هم واکنش منفی نشان خواهند داد و برای همین روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند و سنگ بنایی می‌گذارد که نتیجه آن جز تفرقه‌افکنی نیست و بقیه را در آمپاس اخلاقی می‌گذارد. این عین بی‌انصافی است. چرا یک نفر باید آنقدر آدم خودخواهی باشد که ملاحظه هیچ کس را نکند. اینکه به من می‌گویند به خاطر حمایتت از جشنواره فجر به شما امتیاز ویژه داده شده تا فیلمت در خارج از مسابقه اکران شود، می‌گویم خیر اینطور نیست؛ ما آدم‌های مدنی هستیم، سعی می‌کنیم از حقوق قانونی خود دفاع کنیم».
وی افزود: ما طبق قانون فیلم را آوردیم، فیلم‌های دیگر هم می‌توانستند درخواست حضور کنند، این جلسه هم به درخواست من بود، چرا که ظرف چند وقت گذشته یک‌طرفه حرف خورده‌ام. اگر قرار است یک بار از خودم دفاع کنم بهتر است اینجا باشد. ضرر را با ضرر جبران نمی‌کنم.

Page Generated in 0/0119 sec