printlogo


کد خبر: 216284تاریخ: 1398/11/21 00:00
علیرضا اکبرپور و مهدی پاشازاده در گفت و گو با « وطن امروز» از تساوی داربی حرف زدند
نمره قبولی به فرهاد

زهره فلاح زاده: استقلال در داربی ۹۱ پایتخت با وجود آنکه ۲ بار از رقیب سنتی‌اش پیش افتاد اما نتوانست پیروز میدان شود و دقیقه ۸۹ گل تساوی را دریافت کرد. آبی‌ها می‌توانستند با برد در این داربی هم شرایط بهتری در جدول داشته باشند و هم انتقام خوبی پس از ۲ باخت متوالی بگیرند که این اتفاق رقم نخورد و امتیازات بین ۲ تیم تقسیم شد. شاگردان فرهاد مجیدی که این روزها به طور مداوم در سفر هستند، امروز در عراق باید در بازی اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان فوتبال آسیا به مصاف الشرطه بروند. «وطن امروز» برای بررسی عملکرد استقلال در داربی، شرایط این تیم در دیدار امروز و انتخاب سرمربی جدید تیم‌ملی فوتبال ایران با علیرضا اکبرپور و مهدی پاشازاده، ۲ تن از پیشکسوتان این تیم گفت‌وگویی انجام داده است.

***

اکبرپور: تساوی از ارزش‌های مجیدی کم نکرد
* ابتدا درباره داربی پایتخت صحبت کنیم؛ استقلال در لحظات پایانی، بازی برده را با تساوی عوض کرد؛ دلیلش چه می‌تواند باشد؟
زیبایی فوتبال به همین است که فکر می‌کنید بازی را برده‌اید اما لحظات آخر گل می‌خورید، البته در مجموع بازی پرفشاری بود و تیم‌های باهوش، در چنین مسابقاتی از موقعیت‌های گل خود بهترین استفاده را می‌کنند. گل اول با اشتباه دفاع و دروازه‌بان استقلال وارد دروازه شد. گل دوم هم به نظر من مشکوک به آفساید بود و باید مردود اعلام می‌شد. از سوی دیگر یک زمانی باید مدافعان بزنند زیر توپ، نه اینکه در فضای کم و با حضور زیاد بازیکنان حریف بخواهند روی زمین بازی کنند. همین باعث شد توپ لو برود و مدافعان ما توپ را گم کنند و پرسپولیس گل تساوی را به ثمر برساند.
 
* خیلی‌ها می‌گویند تعویض اشتباه مجیدی و خروج مهدی قائدی به پرسپولیس کمک کرد تا به گل برسد؛ نظر شما در این‌باره چیست؟
بله! این صحبت درست است اما مال بعد بازی است. در شرایط بازی ممکن است تصمیماتی گرفته شود که لحظه‌‌ای است. قائدی می‌توانست ۱۰ دقیقه پایانی هم در زمین بماند و حتی بایستد و جنب و جوشی نداشته باشد، منتها مربی وقتی می‌بیند بازیکنش خسته شده، یک لحظه تصمیم می‌گیرد جای او بازیکنی بیاورد که بتواند دونده باشد. خود او هم متوجه می‌شود که این تصمیم کمکی به تیمش نکرده است اما همه تقصیرها هم گردن مربی نیست، چرا که او ۲ بار توانسته از حریفش آن هم در داربی پیش بیفتد. این حفظ نکردن نتیجه چیزی از ارزش‌های فرهاد کم نمی‌کند.
 
* ارسلان مطهری نیامده غوغا کرده است؛ این بازیکن را چطور دیدید؟
مطهری بازیکنی است که در هر تیمی بازی کرده خودش را نشان داده است. او جنگنده، دونده و باغیرت بازی می‌کند. به استقلال هم که آمد تمام عزمش را جزم کرد نشان دهد چه اشتباه بزرگی کردند که چند سالی که قصد آمدن داشت، نگذاشتند به تیم بیاید. وقتی مهاجمی در ۴ بازی، ۵ گل به ثمر می‌رساند و با وجود آنکه برای بازیکنانی که اولین حضورشان در داربی هست سخت است که حتی بازی کنند، او ۲ گل می‌زند، نشان می‌دهد بازیکن بزرگی است.
 
* استقلال خسته باید به مصاف الشرطه عراق برود؛ این خسته بودن تیم با وجود تعداد غایبان زیاد، به ضرر آنها نیست؟
بله! درست است. خستگی توان تیم را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. حتی استقلال در داربی هم واقعاً خسته بود. پروازهای بیخودی که به کشورهای عربی انجام شد؛ بیخود از این منظر که تیم مجبور شد برای بازی با الریان از دوبی به تهران بیاید و بلافاصله با یک پرواز به قطر برود. تیم از قطر بازنگشته با نفت مسجد سلیمان بازی و پشت‌بند آن داربی را برگزار کرد. این خستگی‌ها جمع و باعث مصدومیت و کندی بازی می‌شود. دیاباته هم پیش از داربی به دلیل خستگی مصدوم شد. اگر این مهاجم بود استقلال راحت در داربی پیروز می‌شد. با وجود چنین شرایط سختی برای استقلال اما فرهاد در کادرش مربیان بزرگی دارد و آنها بلدند  کاری کنند این خستگی‌ها از تن بازیکنان خارج شود.
 
* بازی امروز استقلال با الشرطه عراق را چطور ارزیابی می‌کنید؟
همیشه بازی ما با تیم‌های عراقی سخت بوده است. بحث تاکتیک و تکنیک را کنار بگذاریم، عراقی‌ها طوری مقابل تیم‌های ایرانی بازی می‌کنند که کار ما را سخت می‌کند. اگر توان‌شان صفر باشد مقابل ما هزار می‌شود. جلوی ایران می‌خواهند هر طور شده پیروز شوند. اسم الشرطه را هم نشنیده بودم و نمی‌شناسم اما تیم‌های ما همیشه مقابل تیم‌های عراقی به مشکل خورده‌اند.
 
* کمی هم درباره سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران صحبت کنیم؛ پس از کش و قوس‌های فراوان و در حالی که گفته می‌شد مربی تیم ‌ملی قطعاً ایرانی است، به یکباره دراگان اسکوچیچ، سرمربی صنعت نفت آبادان به عنوان سرمربی تیم ‌ملی ایران انتخاب شد؛ نظر شما درباره این انتخاب چیست؟
وقتی شنیدم ایشان به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده، تعجب کردم. به نظر من اگر بین همان علی دایی و امیر قلعه‌نویی،‌ یکی انتخاب می‌شد خیلی بهتر از اسکوچیچ بود. شاید هم این مربی موفق شود. احترام هم می‌گذارم به نظر انتخاب‌کننده‌ها ولی باید بدانیم از تیم‌ملی ایران چه کسی رفته و چه کسی جایگزین او شده است. کی‌روش مربی رئال‌مادرید بوده، ۲ بار تیم ما را به جام‌جهانی برده است و تیم ما زمان این مربی در صدر رنکینگ آسیا بود اما درباره اسکوچیچ کارنامه و دستاورد چندانی ندیدیم.

***

پاشازاده: نتیجه داربی قابل قبول بود
* درباره داربی صحبت کنیم؛ دلیل اصلی حفظ نکردن پیروزی توسط آبی‌ها چه بود؟
دلیل اصلی آن تجربه بود. وقتی تیم ۲ بار از حریف جلو می‌افتد یعنی این کیفیت را دارد از تیمی مثل پرسپولیس که چند سالی است بازیکنانش کنار هم بازی می‌کنند و نتایج خوبی گرفته‌اند، جلو بیفتد. پس این موضوع برمی‌گردد به تجربه که چطور می‌شود بازی را بست تا نتیجه حفظ شود. تجربه، عنصری بود که استقلال هم در زمین و هم روی نیمکت کمتر از پرسپولیس داشت.
 
* نظر شما درباره تعویض مهدی قائدی چیست؟ خیلی‌ها دلیل گل خوردن استقلال در لحظات پایانی را خروج قائدی می‌دانند.
بله! به چه دلیل می‌گویند نیمه دوم، نیمه مربیان است؟ چون نیمه‌ای هست که برای تیم‌ها سرنوشت‌ساز است. همان موقع که بازی را تماشا می‌کردم به خودم گفتم من استرس لب خط را ندارم و اینکه بعد از تعویض راحت بگوییم اشتباه بوده، خیلی کار بزرگی انجام نداده‌ایم، چون بعد تعویض نشسته‌ایم و دیده‌ایم که تعویض خوب نبوده است. به نظر من باید ارسلان مطهری تعویض می‌شد و مهدی قائدی در زمین می‌ماند و تعویض سوم هم زودتر انجام می‌شد که البته دیر شد و تعویض سوم نداشتیم. اما به هرحال در آن لحظه و در آن شرایط، تصمیم‌گیری بسیار سخت است. در مجموع نتیجه داربی برای بازی اول فرهاد قابل قبول است. تنها نقطه تاریک این بازی برای مجیدی این بود که ۲ بار تیمش جلو افتاد و نتوانست تیم حریف را در ضد حملات جریمه کند.
 
* نظر شما درباره عملکرد مطهری چیست؟
در نقل‌وانتقالات خیلی مهم است شما چه شروعی داشته باشید. بهترین بازیکنان دنیا هم وقتی به تیم جدیدی ‌می‌روند، اگر نتوانند از نظر روحی- روانی روی خود کار کنند، شرایط برای آنها سخت خواهد شد. ارسلان خیلی خوب توانست از نظر روحی- روانی روی خودش کار کند و از همه لحاظ شرایط خیلی خوبی دارد و امیدوارم بهتر از این هم شود.
 
* شما خودتان در پست دفاع بازی کرده‌اید؛ وضعیت مدافعان استقلال را بویژه در داربی که ۲ بار در تله آفساید گیر افتادند چطور ارزیابی می‌کنید؟
به نظر من هنوز خط دفاعی استقلال به ثبات نرسیده است. طبیعی هم است، چرا که بازیکن جوانی مثل طاهرخانی بتازگی به این خط دفاع اضافه شده است. هماهنگی مهم است که متأسفانه مشخص بود مدافعان استقلال در داربی هماهنگ نبودند.
 
* خستگی استقلال در داربی هم به دلیل تعداد بازی‌ها و سفرهای خارجی خیلی مشهود بود؛ این به ضررشان نیست؟
کاری نمی‌توان کرد؛ همه تیم‌ها درگیر این مشکلات هستند. زمان تیم بستن باید بدانید تیم در چه جایگاهی قرار دارد و در چند جبهه می‌خواهد بجنگد. بازیکنان باید کاملاً حرفه‌ای باشند تا بتوانند هر چند روز یک بار بازی کنند. بدترین چیزی که باعث می‌شود بین تیم‌های آسیایی و تیم‌های اروپایی فرق وجود داشته باشد، مسافت است. تیم‌های اروپایی حتی زمینی مسافت کمتری را در قیاس با سفر هوایی تیم‌های آسیایی طی می‌کنند تا از یک کشور به کشور دیگری بروند.
 
* الشرطه تیم چندان شناخته‌ شده‌ای نیست؛ بازی استقلال برابر این تیم عراقی را چطور می‌بینید؟
فوتبال عراق غیر قابل پیش‌بینی است. بازی ایران و عراق مثل داربی می‌ماند. از لحاظ اجتماعی چون چند سال با این کشور درگیر بودیم، ناخودآگاه از نظر روحی- روانی تأثیر روی ۲ تیم می‌گذارد و این را نمی‌توان کتمان کرد.
 
* آخرین سؤال من درباره انتخاب سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران است؛ بعد از آنکه گفته می‌شد این انتخاب میان امیر قلعه‌نویی و علی دایی خواهد بود و حتی گفته شده بود گزینه ما قطعاً ایرانی است، به یکباره دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم صنعت نفت آبادان انتخاب شد؛ نظر شما درباره انتخاب این مربی کروات چیست؟
من سورپرایز نشدم، چون از این اتفاقات در فوتبال ما زیاد افتاده است. واقعاً فوتبال ما شرایط خاصی دارد. من نمی‌خواهم از فدراسیون حمایت کنم ولی ما نشستیم کنار و شاید خیلی از مشکلات را نمی‌بینیم. درباره انتخاب نشدن امیر قلعه‌نویی یا علی دایی نمی‌توانم توضیح دهم و خود فدراسیون باید توضیح بدهد اما انتخاب مربی درجه یک در این برهه امکان‌پذیر نیست؛ اول اینکه مربی بزرگ به ایران نمی‌آید و دوم اینکه اگر هم بیاید مشکلات زیادی خواهد داشت. یکی همین که نمی‌توانیم پول به حسابش واریز کنیم. بین بد و بدتر، اسکوچیچ انتخاب خوبی بود و به نظرم می‌تواند کمک کند. او لیگ ما را می‌شناسد، تجربه دارد و در این شرایط به نظر من گزینه مناسبی بود.
سردار آزمون هم واکنش جالبی نسبت به این انتخاب نشان نداد و علیه مربی استوری‌ای در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد؛ به نظر شما یک بازیکن حق چنین کاری را دارد؟
خیلی بد است. هر کسی که بخواهد واکنش منفی نشان دهد بد است، بویژه که در جایگاه بازیکن باشد و چنین رفتاری از او سر بزند. در شأن یک بازیکن نیست و باید حرفه‌ای عمل کرد. الان که تیم ما نیاز به برد دارد، باید حاشیه را کم و به تیم کمک کنیم.

Page Generated in 0/0066 sec