printlogo


کد خبر: 216291تاریخ: 1398/11/21 00:00
سیدجعفر قنادباشی، سفیر سابق ایران در لیبی در گفت‌وگو با «وطن امروز» تأثیرات گسترده شهادت سپهبد سلیمانی را تشریح کرد
ارادت مردم به حاج قاسم تجسم علاقه به انقلاب بود

گروه سیاسی: با وجود گذشت حدود 40روز از شهادت فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی این واقعه کماکان ادامه دارد. سیدجعفر قنادباشی، سفیر سابق ایران در لیبی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، بخشی از این تاثیرات را بیان و تاکید کرد در پی تشییع باشکوه پیکر شهید سلیمانی و شهدای مقاومت و همچنین حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق 2 رفراندوم موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی برگزار شد که با رای مثبت مردم همراه بود.
***
* مهم‌ترین تأثیرات شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر منطقه غرب آسیا را چه مواردی می‌دانید؟
مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی فکر می‌کردند با ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، توان نیروی قدس سپاه و جریان مقاومت کاهش پیدا می‌کند و پایان حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی کلید می‌خورد اما دقیقا عکس این تصورات در منطقه رقم خورد. اول اینکه محبوبیت شهید سلیمانی در ایران و منطقه آشکار شد، یعنی موضوعی که دشمن تلاش می‌کرد عکس آن را تبلیغ کند و سال‌ها هم روی این موضوع کار کرده بودند مبنی بر اینکه نیروی قدس مخالفان زیادی در عراق و کل منطقه دارد، عکس این موضوع اثبات شد و شما شاهد بودید مردم در عراق در واکنش به ترور رهبران جریان مقاومت، حرکت ضدآمریکایی جدیدی را آغاز کردند. پس این محبوبیت اثبات شد. بدرقه و تشییع بزرگی که در ایران شکل گرفت، این پیام را به منطقه داد که پشتوانه حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی، مردم ایران هستند و از این جهت، این تشییع باشکوه، رفراندومی بود برای حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی. نکته دوم اینکه واکنش‌های مردم منطقه به آمریکا در این حادثه بسیار بسیار مهم بود. شما شاهد بودید در کشورهایی چون افغانستان، هند، پاکستان، سریلانکا و برخی کشورهای دورافتاده در آمریکای لاتین چه توجه عجیبی به جریان حق وجود دارد. صف‌بندی حق و باطل در این قضیه روشن شد و اینکه کدام جریان دارد به نفع مردم کار می‌کند و مورد حمایت ملت‌هاست. یک واقعیت دیگری که پس از شهادت شهید سلیمانی روشن شد، حمایت مردمی از قدرت موشکی جمهوری اسلامی بود. سال‌ها آمریکا و اروپایی‌ها تلاش می‌کردند موضوع موشکی ایران را مورد هجمه قرار دهند اما پس از شهادت حاج قاسم، مردم خواهان پاسخ سخت به آمریکایی‌ها بودند و پس از انجام حمله موشکی هم از آن حمایت کردند. پس در پی این حادثه، ما 2 رفراندوم حمایت از جریان مقاومت و همچنین حمایت از سیاست‌های موشکی جمهوری اسلامی را در کشور برگزار کردیم. همگی شاهد بودیم بعد از حمله موشکی و بی‌سابقه سپاه به پایگاه عین‌الاسد در عراق، یک شور و شعف عمومی در کشور ایجاد شد. این موضوع نیز مهم است که هیچ‌وقت فرصتی در منطقه به‌ وجود نیامده بود که رفراندومی منطقه‌ای درباره حضور نظامیان آمریکا در کشورهای این منطقه انجام شود اما در پی این حادثه این رفراندوم انجام شد و ملت‌های منطقه به آمریکا نه و به سیاست‌های جبهه مقاومت آری گفتند. مردم نشان دادند این روند را می‌پسندند و این پشتوانه وجود داشته و از بین نخواهد رفت. 
 
* به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، قدرت شهید سلیمانی از سپهبد سلیمانی بیشتر و موثرتر است؛ شهادت حاج قاسم چگونه اخراج نظامیان آمریکایی از منطقه را شدت می‌بخشد؟
ببینید! واقعیت این است که حضور آمریکایی‌ها در عراق نامشروع است. جز چند پایگاهی که در اقلیم کردستان عراق وجود دارد و بر پایه یکسری توافقاتی ایجاد شده‌اند، مابقی پایگاه‌های آمریکای در عراق به صورت نامشروع بر مردم این کشور تحمیل شده است. منتها آمریکایی‌ها با اقدام جنایتکارانه خود در ترور فرمانده سابق نیروی قدس سپاه و فرمانده حشدالشعبی موجب شدند توجه مردم عراق به این حضور نامشروع جلب شود. بویژه اینکه حاج قاسم، میهمان دولت عراق بود و او را ترور کردند. ضمن اینکه شهید ابومهدی المهندس رئیس یک تشکیلات رسمی در ارتش عراق بود، یعنی فرمانده حشدالشعبی. پس اقدام آمریکایی‌ها در انجام این ترور نامشروع بود. همین اشتباه آمریکایی‌ها موجب شد اقشار مختلف مردم عراق در اعتراض به حضور آمریکا به صحنه بیایند؛ اقشاری که تا پیش از آن با اختلاف‌اندازی‌های «سیا»، چندین ماه بود درگیر اختلافات داخلی بودند، همه آن اختلافات را فراموش کرده و به یاد خطر بزرگ‌تری یعنی حضور نامشروع آمریکا در عراق افتادند. این موضوع بسیار مهم است. در همین راستا راهپیمایی بزرگی که در بغداد برگزار شد، در تاریخ بغداد و عراق بی‌سابقه بود. نکته جالب توجه اینکه تا پیش از این هیچ اجتماع مردمی تا این اندازه باشکوه در هیچ نقطه‌ای از جهان برگزار نشده بود که خواستار بسته شدن پایگاه‌های نظامی آمریکایی در یک کشور شده باشند. حماسه عراقی‌ها در این زمینه به تعبیر من یک رکوردشکنی بود. جمعیت بسیار بزرگی که فقط یک خواسته داشتند: اخراج نظامی آمریکایی‌ها از عراق. این موضوع برای آمریکایی‌ها بسیار مایه خفت و خواری بود. آمریکایی‌هایی که وانمود می‌کردند نجات‌بخش مردم عراق هستند و کشورهای واقعا دوست مردم عراق را به‌عنوان دشمن عراق مطرح می‌کردند، به یکباره با صحنه‌ای مواجه شدند که قادر به انکار آن نبودند. ضمن اینکه این اقدام عراقی‌ها از طرح‌ها و توطئه‌های آمریکا برای 50 سال آینده نیز جلوگیری خواهد کرد. آمریکایی‌ها برنامه داشتند حداقل تا 50 سال آینده در عراق به دلیل ذخایر نفتی آن حضور داشته باشند. شما می‌دانید عراق دومین یا سومین ذخایر نفتی منطقه را دارد. به همین خاطر فقط سفارت آمریکا در عراق حدود 47 هکتار است یا اینکه 19 پایگاه نظامی را بدون اجازه عراقی‌ها در این کشور ساخته‌اند. به همین خاطر راهپیمایی میلیونی مردم عراق، یعنی تعطیلی یک پروژه بزرگ و بلندمدت آمریکایی‌ها.
 
* حضور ده‌ها میلیونی مردم ایران در تشییع پیکر شهید سلیمانی چه تأثیری بر بازدارندگی دشمنان در تهدیدات نظامی علیه کشورمان داشته و خواهد داشت؟
اساس طرح آمریکایی‌ها برای اعمال تحریم‌های گسترده علیه کشورمان این بود که فاصله میان ملت و حاکمیت ایران را تا اندازه‌ای زیاد کنند که خودبه‌خود مردم به ستوه آمده و طبق فرمایش مقام معظم رهبری، مردم را در مقابل نظام قرار دهند، چرا که اگر فاصله میان مردم و حکومت زیاد شود، این فرصت برای آمریکا ایجاد می‌شود که چنانچه بخواهد حمله‌ای را انجام دهد، از پشتوانه بخشی از مردم هم برخوردار شود و در نتیجه نظام را ساقط کند. اگر مردم و حکومت در هر کشوری در کنار هم باشند، هیچ قدرتی نمی‌تواند حمله کند یا اگر هم حمله کند، آن حمله موجب براندازی نظام حاکم نخواهد شد. در نتیجه آمریکایی‌ها به این تحریم‌های اقتصادی خیلی امید بسته بودند، با این تصور که فاصله میان مردم و حکومت افزایش خواهد یافت و زمینه برای حمله آنها مناسب‌تر خواهد شد اما با علنی شدن جایگاه عمیق و محبوبیت بالای جمهوری اسلامی در میان مردم ایران که در مراسم تشییع پیکر پاک شهید قاسم سلیمانی خودش را نشان داد، آمریکایی‌ها به این واقعیت رسیدند که تحریم‌های اقتصادی فاصله میان حکومت و مردم را افزایش نداده و موجب نشده مردم از خط مقاومت روگردان شوند. به این ترتیب گزینه حمله نظامی به کلی از دستورکار آمریکایی‌ها خارج شده است. نکته دیگر درباره نتایج بازدارندگی دفاعی تشییع باشکوه شهید سلیمانی، تایید 2 سیاست مهم دفاعی از سوی مردم بود، یعنی سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی که با هدف تامین امنیت ایران انجام می‌شود و همچنین سیاست‌های موشکی کشور که آن هم تاثیر مهمی بر بازدارندگی حمله نظامی به ایران داشته است. این اتفاق دقیقا عکس خواسته‌های آمریکا بود، چون آنها در 2 سال گذشته بر برجام‌های 2 و 3 تاکید داشتند، یعنی سیاست‌های منطقه‌ای و موشکی جمهوری اسلامی. اساسا رزمایش و مانور برای نمایش قدرت نظامی و انجام بازدارندگی از حملات دشمنان انجام می‌شود و ما نیز اخیرا عملا 2 مانور موشکی و منطقه‌ای برگزار کردیم که تا حد بسیار زیادی به تامین امنیت ایران منتهی خواهد شد.
 
* حمله موشکی جمهوری اسلامی به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق چه تأثیراتی بر مناسبات میان کشورهای متحد آمریکا در منطقه مانند عربستان با جمهوری اسلامی داشته است؟
ببینید! فلسفه وجودی کشورهایی چون عربستان سعودی، پیوند با غرب و آمریکاست و چنانچه این پیوند گسسته یا کمرنگ شود، آنها خیلی سریع‌تر و آشکارتر به سمت ایران می‌آیند. همین سیگنال‌ها و واسطه‌هایی که پس از حمله ایران به عین‌الاسد از جانب برخی کشورهای منطقه به مقامات کشورمان ارسال شد، ناشی از نگرانی کشورهایی چون عربستان است. آنها در پی حوادث اخیر منطقه فهمیدند جمهوری اسلامی هم قدرتمندتر از قبل شده و هم اینکه از محبوبیت گسترده‌ای در منطقه و جهان برخوردار است.

Page Generated in 0/0064 sec