printlogo


کد خبر: 216314تاریخ: 1398/11/23 00:00
شکست‌های متوالی ارتش ترکیه در سوریه

تحولات روزهای اخیر سوریه حاکی از آن است که رئیس‌جمهور ترکیه پا را از دخالت در سوریه با اهرم تروریست‌های تکفیری فراتر گذاشته و در حال آماده شدن برای یک جنگ تمام‌عیار با ملت و دولت سوریه و متحدانش بویژه روسیه در مناطق شمالی شامات است.
 رجب طیب اردوغان برای تثبیت موقعیت سیاسی داخلی خود بویژه نزد احزاب رقیب که متشکل از طیف وسیعی از نوعثمانی‌ها و پان ترکیست‌هاست، با این استدلال که ارتش سوریه پس از 8 سال جنگ، ناتوان و فرسوده شده و از سوی دیگر مسکو و تهران در شرایط رویارویی با غرب، با آنکارا وارد جنگ نخواهند شد، سودای اشغال شمال سوریه را دارد.
او هفته گذشته تلاش کرده بود موضوع جنگ علنی علیه سوریه را از فیلتر پارلمان این کشور بگذراند و در سخنرانی روز پنجم فوریه صریحا همسایه جنوبی خود را به دخالت نظامی تهدید کرد و بهانه این دخالت را عدم توانایی نظام سوریه در تامین امنیت خود طی 8 سال اخیر عنوان کرد. تناقض ادعای او اما آنجا عیان شد که دمشق را درست زمانی متهم به این موضوع کرد که ارتش سوریه در حال پاکسازی آخرین کانون تعفن تروریستی در ادلب به منظور یکپارچه‌سازی دوباره تمامیت ارضی‌اش است. 
اردوغان همچنین با اعلام اینکه ترکیه به هیچ وجه حملات علیه نیروهایش را حتی در خاک سوریه(!) تحمل نخواهد کرد، تلویحا روس‌ها را که در حملات هوایی سوریه علیه مواضع تروریست‌های جبهه‌النصره و نیروهای پان‌ترک متحد آنها مشارکت دارند تهدید کرد، بویژه که اظهارات رهبر حزب حاکم ترکیه فردای قتل 4 افسر اطلاعاتی روسیه توسط همین افراد مسلح در لاذقیه و در انتقام هلاکت چند نظامی اشغالگر ترکیه‌ای انجام شده بود.
اما مثل تمام سال‌های گذشته اردوغان ثابت کرد تصوری متوهمانه از معادلات منطقه دارد، چرا که تحولات هفته‌های اخیر از عزم کامل سوریه و متحدانش برای پاکسازی ادلب از تروریست‌ها و پیشروی مقتدرانه به موازات  محور بزرگراه ارتباطی دمشق با حلب حکایت دارد.
فردای اعزام 5 هزار نیروی ویژه ارتش ترکیه به ادلب، آنها در فرودگاه تفتناز که یک پایگاه هلی‌برد راهبردی در جنوب غرب حلب است هدف حمله دقیق توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفتند به طوری که آنکارا و تروریست‌های مورد حمایتش چنان از نقض ادعای اردوغان به وحشت افتادند که شروع به حملات کور میدانی و دروغ‌بافی رسانه‌ای علیه سوری‌ها کردند.
طبق اعتراف وزارت دفاع ترکیه، در حمله ارتش سوریه به  این پایگاه در منطقه راهبردی سراقب، دست‌کم ۵ اشغالگر به هلاکت رسید و ۵ نفر دیگر زخمی شدند. 
اما این پایان روسیاهی نوعثمانی‌های متجاوز نبود و دیروز  نیز مرکز اطلاع‎رسانی نظامی ارتش سوریه اعلام کرد یک کاروان نظامی در حال پیشروی ارتش ترکیه متشکل از چندین خودروی نظامی، در نزدیکی شهر الاتارب در حومه غربی حلب هدف حملات هدفمند جنگنده‌های این کشور قرار گرفته که تعدادی از نیروهای متجاوز نیز زخمی شده‌اند.
بدین ترتیب مجموع تلفات رسمی ارتش متجاوز اردوغان در یک هفته اخیر به بیش از 20 کشته و زخمی رسیده است.

Page Generated in 0/0072 sec