printlogo


کد خبر: 216315تاریخ: 1398/11/23 00:00
دور دنیا

رونمایی از بودجه پیشنهادی ۲۰۲۱ دولت آمریکا
دونالد ترامپ بودجه پیشنهادی 8/4 تریلیون دلاری سال مالی 2021 را به کنگره ارائه کرد که در آن، 21 درصد از کمک‌های خارجی کاسته شده و برنامه‌های حمایت اجتماعی از افراد کم‌درآمد تقلیل یافته است. این بودجه پیشنهادی خواستار افزایش منابع مالی برای مقابله با تهدیدهای اقتصادی چین و روسیه است. بخشی از این افزایش قرار است از محل 2 تریلیون دلار پس‌اندازهای موجود در برنامه‌های اجباری آمریکا انجام شود. در این بودجه، منابع درآمدی برابر 8/3 تریلیون دلار در نظر گرفته شده است. بودجه نظامی پیشنهادی برای سال مالی 2021 نیز با 3 دهم درصد افزایش به رقم 5/740  میلیارد دلار خواهد رسید. در طرح بودجه که اجرای آن در صورت تصویب از اول اکتبر آغاز می‌شود، برای کمک‌های خارجی 1/44 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است در حالی که این رقم در بودجه 2020 حدود 7/55 میلیارد دلار بود. کاخ سفید پیشنهاد کرده است بودجه فدرال طی دوره‌ای 10 ساله 4/4 تریلیون دلار کاهش یابد. این موضوع شامل پیشنهاد 130 میلیارددلار تغییر در پوشش بهای داروهای نسخه‌ای بیمه فدرال بازنشستگان، 292 میلیارد دلار کاهش در برنامه‌هایی مانند بیمه درمانی افراد کم‌‌درآمد و کوپن‌های غذا و 70 میلیارددلار صرفه‌جویی از طریق سخت کردن مقررات دریافت مزایای از کارافتادگی است. این تغییرات احتمالا با اعتراض دموکرات‌ها روبه‌رو خواهد شد.
***
برنامه کلمبیا برای نابودی مزارع کوکا
وزیر دفاع کلمبیا اظهار کرد امیدوار است در سال جاری میلادی ۱۳۰ هزار هکتار از مزارع کوکا در این کشور را که ماده اصلی ساخت کوکائین است، از بین ببرند. کارلوس اولمز تروخیو، وزیر دفاع کلمبیا اعلام کرد ابزارهای گوناگونی برای از بین بردن گیاه کوکا در دسترس قرار خواهد گرفت. طبق آمار دولت آمریکا، کوکای کشت شده در سال ۲۰۱۷ در کلمبیا برای تولید ۹۲۱ تن کوکائین کافی بوده است. قاچاق مواد‌مخدر مدت‌ها به درگیری‌های مسلحانه داخلی در کلمبیا دامن زده است.
***
۳۰ کشته در حمله بوکوحرام در نیجریه
دست‌کم ۳۰ نفر در منطقه «بورنو»ی نیجریه بر اثر به آتش کشیده شدن چندین کامیون حامل مسافر که احتمال می‌رود از سوی شبه‌نظامیان وابسته به بوکوحرام انجام شده باشد، جان باختند. مسؤولیت این حادثه هنوز از سوی هیچ گروهی بر عهده گرفته نشده اما گروه بوکوحرام و داعش معمولا در این منطقه دست به حمله می‌زنند.
***
بری: نمی‌توانیم خود را تسلیم صندوق بین‌المللی پول کنیم
رئیس پارلمان لبنان بر نیاز این کشور به کمک صندوق بین‌المللی پول برای تدوین طرح نجات اقتصادی تاکید کرد. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان گفت: تصمیم‌گیری برای بازپرداخت اوراق قرضه بین‌المللی در مارس آتی نیازمند مشورت با صندوق بین‌المللی پول است. بری در ادامه تاکید کرد: لبنان نمی‌تواند کار خود را به صندوق بین‌المللی پول بسپارد زیرا کشور هرگز توان تحمل این شروط را نخواهد داشت. روزنامه «النهار» بیروت نوشت: به عقیده بری، لبنان نمی‌تواند به دلیل شرایط دشواری که دارد خود را تسلیم صندوق بین‌المللی پول کند. 
***
سفر مورالس به کوبا برای درمان
اوو مورالس برای درمان از آرژانتین به کوبا رفت. اوو مورالس، رئیس‌جمهور سابق بولیوی پس از ابطال پیروزی‌اش در انتخابات ماه اکتبر، ماه نوامبر به آرژانتین رفت. سخنگوی مورالس اظهار کرد او برای درمان از آرژانتین به کوبا رفته است. این سخنگو در گفت‌وگو با رویترز گفت: اوو مورالس بنا به دلایل پزشکی پروازی برنامه‌ریزی نشده به کوبا داشت. انتظار می‌رود او اوایل هفته آینده بازگردد و به دستورکار برنامه‌ریزی شده خود ادامه دهد. مورالس از زمان ورود به آرژانتین در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مه، به نفع حزب «جنبش سوسیالیسم» بولیوی تبلیغات انتخاباتی انجام داده است.
***
لغو پیمان نظامی فیلیپین با آمریکا
طبق اعلام دفتر ریاست‌جمهوری فیلیپین، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور این کشور فرمان لغو پیمان دوجانبه نظامی مانیل با واشنگتن در زمینه حضور نیروهای نظامی آمریکایی را صادر کرد. به موازات تنش‌ها بر سر اقدام آمریکایی‌ها در عدم صدور روادید سفر برای یک سناتور فیلیپینی، مانیل رسما از لغو پیمان دفاعی دوجانبه خود با واشنگتن در زمینه حضور نیروهای نظامی آمریکا خبر داد. طبق مفاد این توافقنامه دوجانبه بین فیلیپین و آمریکا که سال ۱۹۹۸ به امضای طرفین رسیده بود، در صورت لغو این توافق توسط هر یک از 2 طرف، بعد از یک دوره ۱۸۰ روزه رسما این توافق لغو می‌شود. پیش از این و به دنبال تنش‌ها بین مانیل و واشنگتن بر سر عدم صدور روادید سفر برای «رونالد روزا» سناتور فیلیپینی، «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور این کشور برای نخستین‌بار تهدید کرده بود که دولت او این توافق با آمریکا را لغو می‌کند.
***
احضار وزیر راه‌آهن پاکستان به دادگاه
دادگاه عالی پاکستان به منظور بررسی وضعیت مالی سازمان راه‌آهن این کشور شیخ رشید احمد، وزیر راه‌آهن را احضار کرد. علاوه بر شیخ رشید احضاریه‌ای هم برای اسد عمر، وزیر برنامه‌ریزی پاکستان ارسال شده است و او نیز باید پاسخگوی سوالات دادگاه باشد. دستگاه قضایی پاکستان در این باره اعلام کرد: احضار این 2 نفر برای بررسی اتهاماتی است که وجود دارد و هیچ کدام هنوز اثبات نشده است. دادگاه عالی پاکستان مدعی است کم‌‌کاری برخی مسؤولان سازمان راه‌آهن باعث بروز خسارت‌های زیادی در این سازمان مهم شده است.

Page Generated in 0/0149 sec