printlogo


کد خبر: 216317تاریخ: 1398/11/23 00:00
9 نفر برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ثبت نام کردند
عملیات نجات فوتبال

انتخابات فدراسیون فوتبال 25 اسفند برگزار می‌شود تا رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران را بشناسیم. در روز آخر 9 نفر برای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کردند که در ادامه به بررسی وضعیت هر یک از آنها می‌پردازیم.
محمدحسین قریب: مدیرعامل سابق باشگاه استقلال سرانجام بعد از گمانه‌زنی‌های فراوان به محل فدراسیون فوتبال رفت و ضمن انجام مراحل اولیه ثبت‌نام، نواب خود در صورت رسیدن به صندلی ریاست را هم معرفی کرد. وی منصور قنبرزاده، مدیرعامل سابق باشگاه نفت تهران را به عنوان نایب‌رئیس اول معرفی کرد. حیدر بهاروند به عنوان نایب‌رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ و میترا نوری به عنوان نایب‌رئیس بانوان، قریب را در صورت انتخاب همراهی می‌کنند. محمدحسین قریب به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای نشستن بر مسند ریاست فوتبال ایران شناخته می‌شود.
 مهدی محمدنبی: عضو کنونی هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس و دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال دیگر فردی بود که به سئول رفت و برای ریاست ثبت‌نام کرد. گفته می‌شود نبی یکی از گزینه‌های وزارت ورزش برای ریاست فدراسیون فوتبال است، بویژه که حمایت برخی هیأت‌های فوتبال و مدیران عامل باشگاه‌های فوتبال را هم پشت خود می‌بیند، از این رو شانس زیادی برای رسیدن به این عنوان دارد. او محمود اسلامیان را به عنوان نایب‌رئیس اول خود و حیدر بهاروند را به عنوان نایب‌رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ برگزیده است. 
حبیب کاشانی: مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس تهران با قدرت برای شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال اقدام کرد. کاشانی از حمایت مهدی تاج برای حضور در این گردونه برخوردار است؛ اتفاق بسیار مهمی که شاید رای هیأت‌های فوتبال را به سمت او بازگرداند و این یعنی طی کردن بیش از نیمی از راه پیروزی. کاشانی نایب‌رئیس اول خود را محمود اسلامیان معرفی کرده و حیدر بهاروند هم نایب‌رئیس دومش خواهد بود. 
حیدر بهاروند: سرپرست حال حاضر فدراسیون فوتبال دیگر نفری بود که با اخذ مجوز لازم از وزارت ورزش کارهای ثبت‌نام در انتخابات را انجام داد. او هم یکی از گزینه‌‎های جدی برای رسیدن به صندلی ریاست است؛ فردی که رای قابل توجهی بین هیأت‌های فوتبالی دارد و می‌تواند رقیب سرسختی برای باقی نفرات باشد. هر چند با توجه به قرار گرفتن نام او در لیست اکثر نامزدها کماکان او را در تیم مدیریتی فوتبال ایران خواهیم دید. او محمود اسلامیان و منصور قنبرزاده را به عنوان نایب رئیس اول و دوم معرفی کرده و لیلا صوفی‌زاده نیز به عنوان نایب رئیس بانوان در لیستش حضور خواهد داشت.
محمدرضا کلایی: ورود شهردار مشهد به عرصه انتخابات فدراسیون فوتبال اتفاق جالب توجهی بود، هر چند کلایی با فوتبال ناآشنا نیست و با حمایت کامل از شهر خودرو حالا این تیم را در آسیا می‌بینید. وی مهرعلی را به عنوان نایب‌رئیس اول خود معرفی کرده و حیدر بهاروند نیز نایب‌رئیس دوم او است. 
هدایت‌الله ممبینی: عضو حال حاضر هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال و سرپرست کمیته داوران دیگر فردی بود که برای شرکت در انتخابات پیش‌قدم شد. هر چند طبق پیش‌بینی‌ها او شانس زیادی نخواهد داشت و صرفا ثبت‌نام کرده است. حیدر بهاروند و منصور قنبرزاده نواب اول و دوم او در فرم انتخاباتی هستند و علیپور نایب‌رئیس بانوان او خواهد بود.   
رضا جلالی: او  مدیر فرهنگی فدراسیون فوتبال در زمان ریاست محمد دادگان است. جلالی که استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز هست و حالا ریاست مجمع ایثارگران شهرداری تهران را بر عهده دارد، مهرعلی را به عنوان نایب‌رئیس اول در فرم انتخاباتی قرار داده است. علی خطیر و موسوی نواب دوم و سوم او هستند.
امیر مسعود هراتیان: او رئیس سابق هیأت فوتبال اصفهان است. هراتیان به عنوان یکی از افراد مسلط به حقوق شناخته می‌شود و به همین دلیل برای انتخابات پا پیش گذاشته است. هر چند شانس او را در بین دانه‌درشت‌ها باید نزدیک به صفر بدانیم. محمود اسلامیان، حیدر بهاروند و فاطمه علیپور نواب او هستند.
عباس صوفی: رئیس هیأت فوتبال همدان نهمین فردی بود که در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ثبت نام کرد. او جواد ششگلانی‌ رئیس هیأت فوتبال آذربایجان شرقی، حیدر بهاروند و پریا شهریاری را به عنوان نواب اول، دوم و سوم خود معرفی کرده است.
 
* معمای حضور بازنشسته‌ها
با پایان مهلت ثبت‌نام نامزدها در انتخابات فدراسیون فوتبال این سؤال مطرح می‌شود که آیا وزیر ورزش با حضور بازنشسته‌ها در انتخابات موافق است؟ مهلت ثبت‌نام از نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال روز یکشنبه به پایان رسید و 9 نفر برای رسیدن به ریاست این فدراسیون با یکدیگر رقابت خواهند کرد. حبیب کاشانی، محمدحسین قریب، مهدی محمدنبی، حیدر بهاروند، هدایت‌الله ممبینی، رضا جلالی، محمدرضا کلایی، عباس صوفی و امیرمسعود هراتیان نفراتی هستند که برای ریاست فدراسیون اعلام آمادگی و ثبت‌نام کرده‌اند. طبق قانون این افراد باید اسامی پیشنهادی نایب‌رئیس اول، دوم و سوم را هم هنگام ثبت‌نام اعلام کنند که این کار نیز انجام شده است. در این بین آنچه بیش از هر چیزی به چشم می‌آید، حضور یک فرد بازنشسته‌ است. حیدر بهاروند سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال علاوه بر اینکه نامزد ریاست شده، از سوی 7 نفر دیگر به عنوان نایب‌رئیس پیشنهادی معرفی شده است. این در شرایطی است که مهدی تاج، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال اسفند‌ماه سال 95 یعنی حدود 3 سال پیش در نامه‌ای به دیوان محاسبات کشور به صورت رسمی اسامی افراد بازنشسته را اعلام کرد که در آن نام بهاروند نیز به چشم می‌خورد. سال 97 نیز شاهد جدایی چند فرد دیگر از این فدراسیون بودیم. نفراتی مانند علی کفاشیان، محمدرضا ساکت، فریدون اصفهانیان و... به دلیل این قانون مجبور به ترک مسؤولیت‌های اجرایی شدند و مهدی تاج نیز برای ماندن در پست ریاست مراحل قانونی کار را سپری کرد و «بازگشت به کار» گرفت تا بتواند رئیس فدراسیون باقی بماند. این در شرایطی است که محمود اسلامیان، عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در این باره گفته بود: «در اساسنامه فدراسیون فوتبال درباره بازنشستگی، فقط پیرامون منع حضور افراد بالای 65 سال آمده است». این صحبت اسلامیان و ثبت‌نام بهاروند در انتخابات به این معنی است که ساکنان خیابان سئول جنوبی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را قبول ندارند. این در حالی است که در یکی دو سال گذشته شاهد تغییراتی در فدراسیون فوتبال به دلیل همین قانون بودیم و حتی رئیس پیشین فدراسیون هم به این قانون تمکین کرد. در حال حاضر این سؤال از مسؤولان وزارت ورزش و شخص وزیر مطرح می‌شود که آیا او با حضور بازنشسته‌ها در فدراسیون فوتبال موافق است؟ ممکن است صلاحیت بازنشستگان برای حضور در این انتخابات تأیید نشود اما به نظر می‌رسد تا آن زمان وزیر ورزش باید موضع خود را در این باره اعلام کند. 
 
* وزارت ورزش می‌گوید از هیچ‌کس حمایت نمی‌کند!
در حالی که اهالی فوتبال اعتقاد دارند قریب و نبی نامزدهای مورد حمایت وزارت ورزش در انتخابات هستند اما وزارت ورزش از در تکذیب وارد شد و دیروز اعلام کرد از هیچ یک از نامزدها حمایت نخواهد کرد! البته پیش‌تر هم چند باری در انتخابات دیگر فدراسیون‌های ورزشی شاهد چنین ادعایی بودیم که در عمل، عکس آن اتفاق افتاد! در این میان سخنگوی وزارت ورزش و جوانان انتساب نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال به وزارتخانه و حمایت از آنها را تکذیب کرد. به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، مازیار ناظمی اظهار داشت: انتساب نامزدها به وزارتخانه و حمایت از آنها به هیچ عنوان صحت ندارد و گمانه‌زنی بی‌اساس برخی افراد و رسانه‌هاست. وی افزود: حضور افراد از تمایلات فکری و سیاسی مختلف در انتخابات فدراسیون فوتبال ایران نشانه خوبی از نشاط و اعتماد به مجموعه مدیریتی ورزش کشور است و تضمین می‌کنیم انتخابات فدراسیون فوتبال در نهایت سلامت و بی‌طرفی برگزار می‌شود. ناظمی عنوان کرد: وزارت ورزش و جوانان در موضوع انتخابات فدراسیون فوتبال وظیفه نظارتی و رعایت قوانین عمومی کشور را بر عهده دارد و قطعا بی‌طرف هستیم. سخنگوی وزارت ورزش و جوانان از نامزدها خواست برنامه‌های مدیریتی خود را به نقد و بحث رسانه‌ها بگذارند و صداوسیما هم با طراحی برنامه‌های مناسب و آگاهی‌بخش در این مورد فرصت بررسی و ارائه اطلاعات صحیح را برای سنجش وزن و میزان دانش و توان مدیریتی نامزدها برای فوتبال کشور فراهم کند.

Page Generated in 0/0190 sec