printlogo


کد خبر: 216354تاریخ: 1398/11/24 00:00
شاهنگیان در رونمایی از کتاب «برخیزید»:
سرودهایم شناسنامه انقلاب است

مراسم رونمایی از کتاب «برخیزید» با حضور سیدحمید شاهنگیان (راوی)، روح‌الله رشیدی (نویسنده) و مرتضی قاضی و محمدجواد کربلایی (محققان کتاب) در کتابخانه عمومی پارک شهر برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، روح‌الله رشیدی، نویسنده کتاب گفت: سال 1394 بعد از اینکه مصاحبه‌ها انجام شد و دوستان نگارش این کتاب را به من پیشنهاد دادند، واقعا شوکه شدم از اینکه دوستان از کجا ذهن‌خوانی کرده بودند که من خیلی به کارهای استاد شاهنگیان علاقه‌مندم. از جمله این کارها می‌توان به سرودهای «نصر من ‌الله» و «هفده شهریور» اشاره کرد. نویسنده کتاب «برخیزید» یادآور شد: استاد شاهنگیان در سال‌های 57 و 58 همانند بسیاری از نیروهای اصیل انقلاب در چند جبهه و حوزه فعال بودند و کار کردند؛ از سپاه گرفته تا بنیاد هنری مستضعفان. سپس هم به مرکز موسیقی آمدند و خلاصه کارهای مختلفی که در این کتاب گوشه‌هایی از آنها را با قلم نارسای خودمان سعی کردیم بیان کنیم.
 
* سرودهای شاهنگیان به انقلاب بال پرواز داد
مرتضی قاضی، محقق کتاب «برخیزید» با اشاره به سرودهای استاد شاهنگیان اظهار داشت: اساتید موسیقی بعد از انقلاب، این موضوع را عنوان کردند که سرودهای «برخیزید» و «خمینی ‌ای امام» به ما بال پرواز داد، زیرا ما اصلاً نمی‌دانستیم سرود انقلابی چه چیزی است. در حقیقت وقتی نام سرود انقلابی می‌آمد، ما یاد شیلی و آمریکای جنوبی می‌افتادیم. حتی نوع بیان شعارها و مفهوم سرود انقلابی را هم نمی‌دانستیم.
 
* شاهنگیان مصداق تعبیر تصرف در تکنیک شهید آوینی است
محمدجواد کربلایی، دیگر محقق کتاب نیز در سخنانی گفت: استاد شاهنگیان مصداق تعبیر تصرف در تکنیک شهید آوینی در حوزه موسیقی است و این بحثی است که شاید ساعت‌ها باید نشست درباره‌اش حرف زد و نکات متعددی را استخراج کرد.
 
* سرودهایم شناسنامه انقلاب است
سیدحمید شاهنگیان، راوی کتاب «برخیزید» گفت: در طول تاریخ فراوان دیدیم به شخصیت‌های بزرگ ما نسبت‌های دروغین دادند و درباره آنها علامت سؤال درست کردند. این مسأله برای شیخ فضل‌الله نوری، آخوند خراسانی و آیت‌الله مدرس پیش آمده است. به نظر من این تخریب امروز هم همچنان با جدیت انجام می‌شود.
راوی کتاب «برخیزید» عنوان کرد: شاید برخی از افرادی که این اقدامات را امروز انجام می‌دهند، خیلی هم قصد و غرض این کار را نداشته باشند ولی وسیله دست افرادی هستند که می‌خواهند این اتفاق رخ بدهد. امروز بسیاری از افرادی که هیچ نیازی هم به نام و ناموری ندارند، می‌آیند و خود را به این کارهای بی‌ارزش می‌چسبانند و می‌گویند این کارها را ما کردیم و من از این قضیه ناراحتم. شاهنگیان اظهار داشت: این سرودها شناسنامه انقلاب است و شناسنامه من در رابطه با انقلاب محسوب می‌شود و کسی حق ندارد آن را از من بگیرد. ما بعضی شب‌ها تا ساعت دو سه می‌ماندیم تا حکومت نظامی تمام شود و بتوانیم از آن زیرزمین حسینیه ارشاد بیرون بیاییم. ما سه کار مهم انجام دادیم که یکی از آنها «سرود خمینی ‌ای امام» بود، دیگری هم «برخیزید ‌ای شهیدان راه خدا» بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره فعالیت‌های مدیریتی خود گفت: من در صداوسیما مسؤول واحد موسیقی بودم که به من گفتند بیایید مدیریت هواپیمایی آسمان را برعهده بگیرید که استخاره کردم بد آمد. بعد از واقعه هفتم تیر و شهادت مسؤولان، دوباره این کار را پیشنهاد دادند که دوباره استخاره کردم و این بار خوب آمد. آنجا در طول 2 سال، ۸ مدیرعامل عوض کرده بودند، یکی از دوستان هم به من گفته بود آقای شاهنگیان، تو دوام نمی‌آوری. ولی من 5 سال آنجا بودم‌. بعد از آن هم 5 سال هم در هند رایزن فرهنگی بودم. بنا بر این گزارش در ادامه مراسم، محمدحسن زورق، استادیار دانشگاه دفاع ملی و از شاعران فعال در دوران پیروزی انقلاب و از همراهان استاد شاهنگیان در آن دوره، از کتاب «برخیزید» رونمایی کرد و لوح یادبود آن توسط استاد سیدحمید شاهنگیان امضا شد. گفتنی است کتاب «برخیزید» توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب، علاوه بر کتابفروشی‌ها می‌توانند به سایت bookroom.ir مراجعه کنند.

Page Generated in 0/0065 sec