printlogo


کد خبر: 216365تاریخ: 1398/11/24 00:00
دور دنیا

کشته شدن 150 غیرنظامی در ادلب
ستاد مشترک ارتش سوریه و روسیه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در جریان حملات افراد مسلح در ادلب که ماه گذشته میلادی صورت گرفت، بیش از ۱۵۰ غیرنظامی کشته شدند. در این بیانیه آمده است: عملیات ارتش سوریه در ادلب طی یک ماه گذشته در واکنش به اقدامات افراد مسلح انجام شد. در ادامه بیانیه گفته شده است اقدامات تحریک‌آمیز گروه‌های تروریستی، ارتش سوریه را وادار کرد با هدف حفظ امنیت در مناطق تحت کنترل دولت سوریه به مقابله با تروریست‌ها بپردازد. در این بیانیه آمده است گروه‌های مسلح برای ایجاد مانع بر سر راه خروج غیرنظامیان از ادلب، مسیری که از سوی روسیه و سوریه اختصاص داده شده بود را مین‌گذاری کرده بودند.
***
صدور فتوای تحریم معامله قرن
«شیخ محمدحسین» مفتی کل قدس و فلسطین فتوای تحریم معامله قرن را صادر کرد. وی در بیانیه‌ای با اعلام این حکم گفت: هر کسی که با معامله قرن تعامل داشته باشد خائن به پروردگار و رسول اکرم(ص)، مسجدالاقصی، قدس و فلسطین محسوب می‌شود. در ادامه بیانیه گفته شده است: معامله قرن، قدس را از اصحاب مشروع آن سلب و مسلمانان را از سومین مسجدشان و نخستین قبله‌شان محروم می‌کند. این قرارداد همچنین حقوق آوارگان فلسطینی را از بین می‌برد و حقوق ملت فلسطین و مشروعیت مطالبات‌شان را نادیده می‌گیرد.
***
رایزنی مقام‌های مصری و آمریکایی
سامح شکری، وزیر خارجه مصر با «رابرت اوپراین» مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن دیدار کرد. در جریان این دیدار دو طرف درباره مسأله سد النهضه رایزنی کردند. آنها در این نشست، بر ضرورت تقویت همکاری‌ها میان مصر و آمریکا درباره تحولات منطقه بویژه بحران سوریه و اوضاع لیبی و روند مبارزه با تروریسم تاکید کردند. اوپراین و شکری همچنین بر لزوم تقویت همکاری‌های دو جانبه برای تحقق امنیت و ثبات در قاره آفریقا و از بین بردن تروریسم تاکید کردند.
***
مقتدا صدر کلاه‌آبی‌ها را منحل کرد
مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق گروه موسوم به «کلاه آبی‌ها» که از طرفداران این جریان محسوب می‌شوند را منحل کرد. بر اساس این گزارش، مقتدا صدر در این باره اعلام کرد: از این پس نباید از نام جریان صدر در تظاهرات استفاده و به آن اعلام وابستگی شود. صدر گفت: از انقلابیون انتظار می‌رود خود را از صف کارشکنان و خرابکاران دور کنند؛ اقدام برخی انقلابیون در برائت جستن از آشوب‌طلبان ستودنی است. رهبر جریان صدر همچنین اعلام کرد برخی اخبار مبنی بر اعمال فشارهای حزبی بر نخست‌وزیر مکلف از دیدگاه ما مردود است. 
***
تلاش آمریکا برای تقویت نقش ناتو در عراق
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت: آنچه می‌خواهیم در عراق انجام دهیم، تقویت نقشی است که نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ایفا می‌کنند و نیز اطمینان از قدرت‌مان در برابر حجم چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم. اسپر گفت: مایلیم شاهد همکاری بیشتر همپیمانان ناتو در خاورمیانه باشیم.
***
افت شدید محبوبیت اردوغان
نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد، میزان محبوبیت رجب طیب اردوغان به پایین‌ترین میزان خود از اکتبر 2018 تاکنون رسیده است. شرکت نظرسنجی متروپل در این نظرسنجی خود نشان داد میزان محبوبیت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به میزان حدود 2 درصد نسبت به میزان مربوط به دسامبر 2019 کاهش یافته و از 7/43 درصد به 9/41 در ژانویه 2020 رسیده است. همچنین نظرسنجی جدید این شرکت مشخص کرد 3/82 درصد از رای‌دهندگان حامی حزب دموکراتیک خلق، 4/87 درصد از حامیان حزب مردم جمهوری‌خواه و 3/83 درصد از رای‌دهندگان حامی «حزب خوب» ترکیه از نحوه رهبری اردوغان در ترکیه ناراضی هستند.
***
خط و نشان نتانیاهو برای رهبران حماس
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رهبران جنبش حماس در نوار غزه را به غافلگیری بی‌سابقه‌ای تهدید کرد. وی مدعی شد این تهدید در پی حملات موشکی گروه مقاومت حماس از نوار غزه به سوی اراضی اشغالی فلسطین صورت می‌گیرد. نتانیاهو در ادامه ادعاهای خود گفت: ما بر طبل جنگ نمی‌کوبیم و به دنبال درگیری مسلحانه جدید با جنبش حماس نیستیم اما برای اینکه بزرگ‌ترین غافلگیری را به جنبش حماس وارد کنیم آماده می‌شویم. به جزئیات این غافلگیری اشاره‌ای نمی‌کنم اما بسیار متفاوت‌تر از قبل خواهد بود.

Page Generated in 0/0056 sec