printlogo


کد خبر: 216391تاریخ: 1398/11/24 00:00
کارشناس اقتصاد و از طراحان مسکن‌مهر در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
30 درصد باقیمانده طرح مسکن مهر هنوز تمام نشده است

ساخت بیش از 4میلیون و 300 هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن‌مهر به عنوان بزرگ‌ترین پروژه ساخت‌وساز در کشور، یکی از برکات انقلاب اسلامی است که منجر به صاحبخانه شدن بسیاری از اقشار کم‌درآمد در کشور شد.
تامین متناسب اصلی‌ترین نیاز خانوارهای کشور از ابتدای انقلاب اسلامی مدنظر ارکان حکومت اسلامی قرار گرفته است. در طول 41 سال گذشته از عمر انقلاب اسلامی، حوزه زمین و مسکن فراز و فرودهای متعددی را تجربه کرده و اتفاقات تلخ و شیرینی را از سر گذرانده است. به استناد بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه مسکن، طرح ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در قالب پروژه مسکن‌مهر، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه ساخت مسکن به حساب می‌آید. در حقیقت طرح مسکن‌مهر در حوزه زمین و مسکن، تامین منافع عموم مردم و بویژه مستضعفان را که مورد توجه جدی امام خمینی(ره) بود دوباره مدنظر قرار داده است. 
 
* مسکن‌مهر بازگشت به دیدگاه اصلی انقلاب در حوزه مسکن است
در همین راستا، افشین پروین‌پور، عضو سابق شورای عالی مسکن کشور و یکی از طراحان پروژه مسکن‌مهر، در گفت‌وگو با «وطن امروز» ضمن اشاره به این نکته که مبانی مسکن‌مهر بر اصول برگرفته از پیام حساب 100 امام استوار است، بیان کرد: یکی از اساسی‌ترین اصول مسکن‌مهر اعطای زمین رایگان به مردم تلقی می‌شود. بر این اساس در طرح مسکن‌مهر، ارزش زمین که بخش قابل توجهی از هزینه تمام‌شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد، از دوش متقاضیان واقعی مسکن برداشته شد، زیرا این سهم در کل کشور در دوره ۳6 ساله بیش از 50 درصد بوده است که همچنین در شهرهای بزرگ این سهم به بیش از ۶۰ درصد از قیمت مسکن می‌رسد، بنابراین با حذف یا کاهش ارزش زمین از هزینه تمام‌شده مسکن، تا حدود زیادی هزینه مسکن کاهش می‌یافت، بنابراین طرح مسکن‌مهر بر اجاره بلندمدت زمین جهت احداث مسکن مبتنی است. پروین‌پور در بیان دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد پروژه مسکن‌مهر به اعطای وام‌های ارزان‌قیمت به‌منظور تسهیل خرید مسکن توسط اقشار کم‌درآمد پرداخت و افزود: برخلاف سیاست‌های ناکارآمد و آزمایش شده گذشته که با افزایش وام خرید مسکن، سبب افزایش قیمت مسکن و تورم عمومی می‌شد، دولت نهم در طرح مسکن‌مهر برای تامین مالی پروژه‌ها، سیاست ارائه وام ارزان‌قیمت برای ساخت واحدهای مسکونی را در پیش گرفت. در طرح مسکن‌مهر حدود 70 درصد از هزینه‌های ساخت توسط بانک مسکن به صورت وام قرض‌الحسنه تامین شده و تنها 30 درصد از هزینه ساخت بر عهده متقاضیان است. اجرای این سیاست باعث شده است آورده متقاضیان نیز صرف تولید و سرمایه‌گذاری شود.
 
* توجه به حوزه مسکن یکی از ارکان اصلی قوی شدن است
عضو سابق شورای عالی مسکن کشور درباره تاثیرات ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در قالب طرح مسکن‌مهر بر بازار مسکن کشور، عنوان کرد: پروژه مسکن‌مهر به‌واسطه پاسخ به 4 میلیون تقاضای موثر در بازار مسکن، موفق به جلوگیری از جهش قیمت واحد مسکونی شد. از سوی دیگر در سال 1390 پس از ورود به شرایط جنگ اقتصادی، شرایط اقتصاد کلان در کشور تا حد زیادی تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفت. در همین شرایط سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد که شرایط پیش‌رو منجر به فلج شدن اقتصاد ایران خواهد شد. پروژه مسکن‌مهر در چنین شرایطی به عنوان یک پیشران اقتصادی و به سبب ایجاد اشتغال گسترده و با پهنه وسیع از فلج شدن اقتصاد ایران جلوگیری کرده و شوک تحریمی و تورمی ایجاد شده را تا حد زیاد تعدیل کرد. وی درباره اینکه ساخت مسکن تا چه میزان می‌تواند باعث تقویت اقتصاد شود، اظهار داشت: بازار مسکن در شرایط فعلی نیاز به ساخت سالانه 2 میلیون واحد مسکونی دارد. این نیاز عظیم به ساخت مسکن می‌تواند اشتغال گسترده‌ای را در سطح کشور پدید آورد و بدین ترتیب این صنعت به عنوان یک پیشران اقتصادی 143 بنگاه اقتصادی پسینی و پیشینی دیگر نظیر معادن مصالح ساختمانی، کارخانه‌های سیمان، واحدهای فنی و مهندسی، کارگاه‌های جوشکاری و... را پویا کند. در حقیقت پویایی مسکن به عنوان یکی از ارکان اساسی اقتصاد کلان علاوه بر تامین مهم‌ترین نیاز خانوار، می‌تواند رکن تاثیرگذاری بر قوی شدن در اقتصاد تلقی شود.
وی در پایان با اشاره به لزوم استفاده همه‌جانبه دولت از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی نظیر بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفین انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی و حتی مشارکت بخش خصوصی در جهت هماهنگی و رفع موانع فراسازمانی ساخت مسکن، گفت: پروژه مسکن‌مهر با پیشرفت 70‌درصدی به دولت تدبیر و امید واگذار شد. این در حالی است که پس از گذشت 6‌سال از عمر این دولت، همچنان شاهد تکمیل نشدن 300هزار مسکن‌مهر هستیم. در این راستا، دست‌اندرکاران این حوزه باید سرعت ساخت و بهره‌برداری از مسکن‌مهر را بیش از پیش افزایش دهند و زمینه لازم جهت تولید مسکن متناسب با نیاز و افزایش کیفیت مسکن تولیدی را فراهم آورند.

Page Generated in 0/0068 sec