printlogo


کد خبر: 216395تاریخ: 1398/11/24 00:00
با اعلام ستاد انتخابات کشور فرصت تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان از امروز پنجشنبه آغاز می‌شود و تا اول اسفند ادامه دارد
تبلیغات شروع شد

گروه سیاسی: بعدازظهر سه‌شنبه بود که عباسعلی کدخدایی با انتشار توئیتی خبر از پایان یافتن کامل مراحل بررسی صلاحیت متقاضیان شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و رسیدگی به شکایات و اعتراضات افرادی که صلاحیت‌شان احراز نشده بود، داد تا فضای سیاسی کشور را یک ایستگاه دیگر به انتخابات دوم اسفندماه نزدیک کند. در همین حال جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور نیز با اعلام خبر اتمام بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در شورای نگهبان، گفت: بر اساس آنچه به ما اعلام شده است 7 هزار و 148 نفر در کل کشور تایید صلاحیت شده‌اند و 7 هزار و 296 نفر صلاحیت‌شان تایید نشده است. همچنین ستاد انتخابات وزارت کشور دوازدهمین اطلاعیه خود را با موضوع آغاز فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده منتشر و در آن با اشاره به ماده 56 قانون انتخابات و ماده 40 آیین‌نامه اجرایی اعلام کرد فعالیت‌های تبلیغاتی تمام نامزدهای تایید صلاحیت‌شده از بامداد روز پنجشنبه مورخ 24/11/98 آغاز می‌شود و در ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه مورخ 1/12/98 یعنی ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای پایان می‌یابد.
 
* شورای نگهبان اجازه دخالت در آرای مردم را به کسی نمی‌دهد
در همین حال آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز صبح دیروز در جلسه این شورا با اشاره به موضوع انتخابات خاطرنشان کرد: انتخابات دوم اسفند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چرا که دشمنان به دنبال تحریم انتخابات و کاهش مشارکت مردم هستند؛ همه مردم و مسؤولان باید برای افزایش حضور مردم در انتخابات تلاش و دشمن را ناامید کنند. وی اضافه کرد: اگر مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد و داوطلبان شایسته و کارآمد توسط مردم انتخاب شوند، شاهد تشکیل یک مجلس قوی خواهیم بود و این امر منجر به افزایش همبستگی ملی و رفع مشکلات مردم می‌شود. دبیر شورای نگهبان با اشاره به اتمام مراحل بررسی صلاحیت داوطلبان گفت: شورای نگهبان تا اعلام نتایج نهایی انتخابات از سلامت انتخابات و آرای مردم صیانت خواهد کرد و اجازه نخواهد داد کسی در آرای مردم دخالت کند. آیت‌الله جنتی یادآور شد: برخلاف برخی اظهارات نادرست، انتخابات آتی کاملا رقابتی است و نمایندگان همه جناح‌ها در انتخابات حضور دارند و بنا بر گزارش‌های رسیده، رقابت مناسبی میان داوطلبان درحال شکل‌گیری است که فردا (امروز) و همزمان با آغاز زمان قانونی تبلیغات این مسأله آشکار خواهد شد. وی با بیان اینکه گزارش‌های تخلفات انتخاباتی توسط ناظران شورای نگهبان تنظیم می‌شود و توسط نهاد‌های ذی‌ربط با این تخلفات برخورد می‌شود، تاکید کرد: مسؤولان اجرایی و عوامل نظارتی باید دقت داشته باشند که در طول زمان برگزاری انتخابات از هیچ یک از داوطلبان و جناح‌های سیاسی جانبداری نکنند و دستگاه‌های دولتی از بیت‌المال به نفع آنان سوء‌استفاده نکنند. آیت‌الله جنتی خطاب به داوطلبان افزود: داوطلبان باید توجه داشته باشند که در ایام تبلیغات از دلسرد کردن مردم، سیاه‌نمایی، تخریب رقبا، تخلف از قوانین تبلیغات و شعار‌های دروغ و فریبنده خودداری و در چارچوب وظایف قانونی یک نماینده عمل کنند. دبیر شورای نگهبان گفت: مردم به سلامت انتخابات اعتماد دارند و 40 سال انتخابات سالم در این کشور با همکاری همه دستگاه‌ها برگزار شده و امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد، با این حال ناظران مردمی شورای نگهبان، عوامل قضایی، انتظامی و امنیتی همه باید هوشیار باشند و در امانتداری از رأی مردم جدیت داشته باشند.
 
* اصولگرایان؛ مانور وحدت در دقیقه 90
تبلیغات انتخاباتی کاندیداها و جریانات سیاسی در حالی آغاز شده است که کماکان وضعیت لیست‌های انتخاباتی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و گمانه‌زنی‌ها در این زمینه نیز جریان دارد. فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که سرانجام روز دوشنبه لیست 30 نفره خود را برای تهران منتشر کرد با واکنش‌هایی از سوی محمدباقر قالیباف و حامیانش مواجه شد و حتی زمزمه انتشار لیست جدید از سوی وی شنیده شد. جبهه پایداری هم که سرانجام به مسیر واحدی با شورای ائتلاف نرسید به دنبال انتشار لیستی مجزا رفته است. با این حال حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری روز گذشته درباره آخرین وضعیت این جبهه در انتخابات، خبر از تلاش برای محقق کردن وحدت نیروهای انقلابی داد و گفت: جبهه پایداری دست خود را به سمت جریان‌های انقلابی دراز می‌کند تا با وحدت تمام جریان‌های انقلابی لیست واحدی برای انتخابات پیش رو ارائه شود. وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در چند روز آینده وحدتی در انتخابات پیش‌رو حاصل شود، گفت: اگر به وحدتی در این زمینه دست یابیم جبهه پایداری لیستی را در انتخابات پیش‌رو ارائه نخواهد کرد و جریان انقلاب با یک لیست وارد انتخابات می‌شود. در همین حال محمدباقر قالیباف به این سخنان آقاتهرانی واکنش مثبتی نشان داد و در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «مصاحبه‌ مرتضی آقاتهرانی ‎را دیدم، فرصت خوبی برای وحدت نیروهای انقلاب ایجاد شده است. لیست را قطعی نکرده‌ایم تا ان‌شاءالله نتایج خوبی حاصل شود». در این فضا با توجه به مصاحبه اخیر آقاتهرانی و استقبال قالیباف از این موضع، می‌توان وحدت در دقیقه 90 را محتمل‌ترین سناریو برای سرنوشت انتخاباتی اصولگرایان دانست.
 
* اصلاح‌طلبان؛ فعالیت چراغ خاموش!
در جبهه اصلاحات اما اقدامات انتخاباتی با ابهامات بیشتری همراه است؛ در حالی که پس از اعلام رسمی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم انتشار لیست در پایتخت، شنیده‌ها حکایت از انتشار لیستی جداگانه توسط احزاب اقماری داشت، روز گذشته خبر انصراف محمدعلی افشانی، شهردار سابق تهران که از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بود منتشر شد. اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز از تغییر حوزه انتخابیه محمدرضا خباز، استاندار سابق سمنان از تهران به کاشمر خبر داد. خبرگزاری فارس نیز خبر از تغییر حوزه انتخابیه احمد مازنی و فاطمه ذوالقدر 2 نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس دهم به گرگان و میناب داد. با این حال محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به فعل و انفعالات اصلاح‌طلبان در زمینه انتخابات گفت: «در حال حاضر برخی احزاب اصلاح‌طلب برای بستن لیست فعال شد‌ه‌اند و امیدوارم در یکی دو روز آینده لیست خود را اعلام کنند و ان‌شا‌ءالله این لیست مورد حمایت همه گروه‌های اصلاح‌طلب و مردم  نیز قرار گیرد». همچنین در روزهای گذشته از احتمال انتشار لیستی مستقل از سوی حزب کارگزاران سازندگی اخباری به گوش رسیده بود. در مجموع به نظر می‌رسد محتمل‌ترین تاکتیک برای اصلاح‌طلبان، فعالیت گسترده و غیررسمی برای انتخابات است تا در عین امتحان کردن شانس حضور در بهارستان، در صورت شکست خدشه حیثیتی به این جریان وارد نشود.

Page Generated in 0/0064 sec