printlogo


کد خبر: 216396تاریخ: 1398/11/24 00:00
اروپایی‌ها به جای انجام تعهدات‌شان در برجام، همچنان به اظهار تأسف از خروج آمریکا مشغولند
برجام اروپایی در کما

گروه سیاسی: در شرایطی که 21 ماه از شروع مذاکرات برجامی با اروپا و تعهدات یازده‌گانه 3 کشور اروپایی به ایران می‌گذرد، اظهار تاسف از عدم تحقق مطالبات اقتصادی ایران در توافق هسته‌ای، کماکان فصل مشترک موضع‌گیری‌های مقامات اروپایی است.
به گزارش «وطن امروز»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه سفر خود به اتریش و حضور در سمینار دو سالانه امنیت هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با «فرانسوا ژاک» رئیس سازمان انرژی اتمی فرانسه دیدار و پیرامون موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو کرد. 
علی‌اکبر صالحی در این ملاقات به انتظار ایران از فرانسه بعد از برجام و آغاز همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با این کشور اشاره و ضمن آنکه شروع روند را موفقیت‌آمیز توصیف کرد، از کم‌توجهی طرف فرانسوی به موضوعات مورد همکاری از جمله در زمینه گداخت هسته‌ای ابراز گله‌مندی کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی با تشریح روند اقدامات ایران پس از خروج آمریکا از برجام اتخاذ گام‌های کاهشی در تعهدات را با هدف حفظ توافق و ایجاد توازن در آن، توصیف کرد. وی تاکید کرد در صورت تداوم روند کنونی هیچ یک از طرف‌ها نمی‌توانند انتظار رضایت از این توافق را داشته باشند.
معاون رئیس‌جمهور ضمن اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از این روند خشنود نیست و با در دست داشتن گزارش‌های پیاپی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تایید انجام تعهدات ایران منطبق بر برجام و عدم دستیابی به حداقل انتظارات از دستاوردهای این توافق اعلام کرد: افکار عمومی در کشور بشدت ناراضی است و انتظار اقدام متقابل را دارد.
ژاک در این ملاقات ضمن ابراز حمایت فرانسه از برجام همچون گذشته، خروج آمریکا از توافق را مایه تاسف عنوان و در عین حال از گام‌های کاهش تعهدات ایران نیز ابراز نگرانی کرد. وی تاکید کرد مقامات کشورش در ملاقات با مقامات آمریکا ابراز تاسف خود را ابراز داشته‌اند.  
در ادامه صالحی گفت: استمرار شرایط موجود به نفع هیچ‌کس نیست و نباید فراموش شود برجام منافع امنیتی برای اروپا داشته و حفظ آن بر اساس آنچه خانم موگرینی بارها تاکید می‌کرد برای امنیت اروپا ضرورت دارد. وی افزود: از این‌ رو توصیه می‌کنم کشور فرانسه جانب احتیاط را در پیش گرفته و در کنار دیگر کشورهای اروپایی از پیچیده‌تر شدن اوضاع جلوگیری کند.
 
* اظهار تأسف ترسوها
اظهار تاسف دوباره یک مقام اروپایی در حالی است که هفته گذشته نیز هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که به تهران آمده بود، در دیدار روحانی با بیان اینکه باید تلاش کنیم مشکلات در مسیر اجرای برجام رفع شود، گفت: از اینکه طرف‌های اروپایی نتوانستند به تعهدات خود در برجام عمل کنند،‌ متأسفم. بورل با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی امروز به دنبال حفظ برجام و حل‌و‌فصل مسائل برای پا برجا نگه داشتن برجام هستند، افزود: به عنوان هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، همه توان خود را برای ایجاد تعاملی قدرتمند در راستای حفظ برجام به کار خواهم بست. جوزپ بورل پیش‌تر نیز گفته بود فعال‌سازی این مکانیسم به معنی ارجاع موضوع به شورای امنیت یا بازگشت تحریم‌ها علیه ایران نیست و تضمین می‌دهد این کشورها تنها برای حل مسائل موجود پیرامون توافق هسته‌ای دست به این اقدام زده‌اند. اسفندماه سال گذشته نیز اتحادیه اروپایی در بیانیه‌ای گستاخانه از خروج آمریکا از برجام صرفا ابراز تأسف کرده و با لحنی طلبکارانه به ایران دستور داد باید یک‌طرفه تعهدات برجامی خود را ادامه دهد! علاوه بر این موگرینی، مسؤول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ در نشستی با حضور محمد جواد ظریف و وزرای خارجه تروئیکای اروپایی (EU3) انگلیس‌،‌ فرانسه و آلمان از خروج آمریکا از برجام ابراز تأسف کرد. این نوع موضع‌گیری مقامات اروپایی طی 21 ماه گذشته در حالی است که اروپا در این مدت نه ‌تنها به هیچ یک از تعهدات خود بویژه در حوزه‌های نفتی و مالی عمل نکرد، بلکه با سیاست‌های ضدایرانی ترامپ در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای نیز همراهی و همصدایی حداکثری داشت. ضمن اینکه 3 کشور اروپایی 24 دی با انتشار بیانیه‌ای به صورت رسمی از آغاز روند فرآیند حل‌وفصل اختلافات موسوم به «مکانیسم ماشه» خبر دادند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای که در 5 مرحله انجام و به غنی‌سازی در تاسیسات هسته‌ای فردو منتهی شد، آنگونه که باید و شاید نتوانسته اروپایی‌ها را به انجام تعهدات‌شان در قبال ایران مجاب کند. همین موضوع نیز موجب شد مقامات دولتی چون روحانی و ظریف تهدید به خروج ایران از ان‌پی‌تی را در دستورکار خود قرار دهند. مقامات دولتی در چند ماه اخیر با تندترین عبارات اروپایی‌ها را مورد انتقاد قرار داده بودند. روحانی 3 کشور اروپایی را به دلیل تبعیت از سیاست‌های آمریکا ترسو خطاب کرده و ظریف هم اتحادیه اروپایی را به فروختن شرافت خود متهم کرده بود.

Page Generated in 0/0066 sec