printlogo


کد خبر: 216398تاریخ: 1398/11/24 00:00
مهرداد بذرپاش با اشاره به لزوم جوان‌سازی مدیریت کشور:
کشور دچار بیماری تصمیم نگرفتن شده است

مهرداد بذرپاش، عضو هیأت‌رئیسه مجلس نهم در گفت‌وگو با ویژه‌برنامه «مداد قرمز» شبکه 4 سیما که به مناسبت دهه فجر پخش شد، گفت: یکی از ویژگی‌هایی که حتماً باید مدنظر قرار دهیم جوان‌سازی است که فراتر از جوان‌گرایی است و به معنی نوسازی در فرآیندها و روش‌ها و تصمیمات و بخش‌های نرم‌افزاری است. ما در بعضی مسائل استاد حل نکردن مسائل از طریق پیچیده کردن مسأله هستیم. جوان‌گرایی را نباید به تغییر چند مدیر در بخش‌های مختلف تقلیل دهیم. مدیرعامل اسبق سایپا گفت: خیلی از بخش‌های حکمرانی امروز از دست مسؤولان رسمی خارج شده است، مثل فضای مجازی، تاکسی‌های اینترنتی و... . از این به بعد این اتفاقات با سرعت بیشتری می‌افتد. دولت و مجلس کجای این اتفاقات هستند؟ گاهی به مسائل بی‌اهمیت می‌پردازند و عقب می‌مانند. یکی از دلایلی که جوان‌ها باید مدیریت کنند همین است، چون جا نمی‌مانند و توان مدیریت این شرایط را دارند. به ‌غیر از منیت‌های فردی در خیلی از بخش‌ها، علت دیگری برای مقاومت در برابر این مسأله وجود ندارد.
 
* خیلی از وزرای ابتدای انقلاب 25 ساله بودند اما همان‌ها امروز هم وزیرند
بذرپاش تأکید کرد: خیلی از وزرای ابتدای انقلاب 25 ساله بودند اما همان‌ها امروز هم وزیرند و باور دیگری درباره جوان‌گرایی دارند. رئیس‌جمهور امروز ما هم از مجلس اول حضور داشته‌اند. این در حالی است که اتفاقات 10 سال اول انقلاب خیلی سخت بود. اداره جنگ که یک موقعیت بحرانی است، سخت‌تر است. وی گفت: ما نیازمند انقلاب‌های بعدی در داخل انقلاب هستیم. یکی از اصلی‌ترین الزامات حکمرانی جدید، جوان‌سازی است. امام و رهبری بیشترین صحبت‌ها و پیام‌های‌شان خطاب به کدام قشر است؟ بیانیه گام دوم خطاب به کدام قشر است؟ این به این معنا نیست که رهبری بزرگ‌ترها را نمی‌بینند اما مسائلی هست که از طریق جوان‌ها باید اتفاق بیفتد. مشاور رئیس‌جمهور در دولت‌های نهم و دهم در ادامه گفت: قطعاً یک جوان مشاوره در حوزه نیازهای جوانان و فناوری‌های جدید را بهتر می‌تواند به مدیران بدهد. تجربه مشاوران جوان در دولت‌های نهم و دهم یکی از روش‌ها برای شکستن حلقه‌های بسته مدیریتی بود. وی گفت: یکی از وظایف مشاوران جوان تسهیل فرآیند ورود جوانان بود. آیا خوب است کسی که 30 سال وزیر بوده باز هم وزیر شود؟ ایده مشاوران جوان برای جلوگیری از این معضل بود. در دولت فعلی این طرح زیر سؤال رفت اما حدود 3 سال بعد با عنوان دستیاران جوان تکرار شد! نمی‌گویم ایده مشاوران جوان بی‌نقص بوده اما کسی ایده بهتری ارائه نکرد. یکی از نکات مهم، مکانیسم و شاخص‌های انتخاب این جوانان است.
 
* جوان‌گرایی یک انتخاب نیست؛ یک اجبار است
بذرپاش همچنین اظهار داشت: کاهش سن مدیریتی امروز ضرورت کشور ما است. باید به سمتی برویم که فرآیند تغییر نسل در مدیریت کشور حداقل اشتباه را داشته باشد. نه اینکه چون استثناهایی ممکن است اتفاق بیفتد که کاری خراب شود، به‌طور کلی جوان‌گرایی را کنار بگذاریم. جوان‌گرایی یک انتخاب نیست و یک اجبار است و شرایط امروز این را به ما تحمیل می‌کند. وی افزود: جوان محافظه‌کار نیست و تصمیم می‌گیرد. امروز کشور ما دچار بیماری تصمیم نگرفتن شده است. کشور را باید از این ورطه بی‌تصمیمی نجات دهیم و این کار را جوان‌ها می‌توانند انجام دهند. وقتی ملاحظات زیاد شد تصمیم‌گیری رخ نمی‌دهد. موضوع جوان‌گرایی را در سمت‌های مدیریتی خلاصه نکنیم. حواس‌مان باشد آدرس غلط ندهیم. باید این ادبیات فراگیر شود و آن‌وقت است که بخش‌های خصوصی و دولتی و حاکمیتی به میدان می‌آیند و کشور یک جهشی خواهد کرد.
 
* نمی‌‌توان در دانشگاه استاد و فارغ‌التحصیل بی‌مسؤولیت تربیت کرد
مهرداد بذرپاش عنوان کرد: انتخابات مجلس را در پیش داریم و می‌بینیم تعدادی جوان خود را برای رأی دادن مردم عرضه کرده‌اند. اما مردم اینها را نمی‌شناسند. باید عده‌ای اینها را معرفی کنند. پیشرفت کشور با یک مجلس یا یک دولت ولو جوان اتفاق نمی‌افتد. در این 40 سال کشور خیلی پیش رفته است اما توقع‌مان بویژه در حوزه اقتصاد خیلی بیشتر است. مجلس و دولت در یک بستر معنا پیدا می‌کند. نمی‌توان در دانشگاه استاد و فارغ‌التحصیل بی‌مسؤولیت تربیت کرد و توقع داشت همین‌ها که وارد عرصه مدیریت کشور می‌شوند درست عمل کنند. وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین محیط‌هایی که باید اصلاح شود دانشگاه است. امروز رتبه تولید علم ما در منطقه 2 است اما رتبه ما در استفاده از علمی که تولید می‌کنیم 17 است! یعنی بیشتر برای استفاده دیگران تولید می‌کنیم. این مشکل را باید حل کنیم. دولت‌ها و مسؤولان مختلف که سر کار می‌آیند از همین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها استفاده می‌کنند. پس این محیط را هم باید اصلاح کنیم.
 
* ما هنوز تکلیف‌مان را با احزاب معین نکرده‌ایم
بذرپاش در ادامه گفت: ما هنوز تکلیف‌مان را با احزاب معین نکرده‌ایم. مستقل بودن امروز یک شعار تبلیغاتی است در صورتی ‌که خوب نیست فرد به هیچ جا پاسخگو نباشد. یعنی اگر بد عمل کرد آبروی حزب او برود و به این خاطر هم شده عملکرد خود را خوب کند. وی افزود: مستقل بودن ژستی برای فرار از پاسخگویی شده است. نکته دیگر این است که برای شایسته‌گزینی باید فکری کنیم. گاهی برای جایگزینی مدیری که در 55 سالگی بازنشسته می‌شود نیرو تربیت نکرده‌ایم.

Page Generated in 0/0159 sec