printlogo


کد خبر: 216403تاریخ: 1398/11/24 00:00
بر اساس نتایج انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر، سندرز در رده اول وبوتیجیج در رده دوم قرار گرفتند، بایدن هم پنجم شد
شکست دار و دسته اوباما

گروه بین‌الملل: دومین انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها برای تعیین نامزد نهایی این حزب در رقابت‌های ریاست‌جمهوری 2020 در ایالت نیوهمپشایر با پیروزی برنی سندرز به پایان رسید. سندرز در جمع حامیانش در شهر منچستر این ایالت اعلام پیروزی کرد و پت بوتیجیج نزدیک‌ترین رقیب انتخاباتی او نیز در سخنانی به سندرز بابت پیروزی در نیوهمپشایر تبریک گفت. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که به عنوان نامزد اصلی لابی قدرت حزب دموکرات خوانده می‌شود در جایگاه پنجم آرای دموکرات‌ها در نیوهمپشایر ایستاد. وی در آیووا هم چهارم شده بود. پیروزی سندرز در نیوهمپشایر از این جهت حائز اهمیت است که وی بر خلاف خواسته لابی قدرت دموکرات‌ها که خواهان پیروزی بایدن هستند، توانست بر رقبای خود غلبه کند. به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» سندرز توانست در دومین دور انتخابات مقدماتی درون‌حزبی، در ایالت نیوهمپشایر با به دست آوردن 7/25 درصد آرا برنده انتخابات در این ایالت آمریکا شود. بنا بر این گزارش، پیت بوتیجیج دیگر رقیب انتخاباتی سندرز نیز با کسب 4/24 درصد آرا در رده دوم قرار گرفت.  ایمی کلوبچار، سناتور دموکرات از ایالت مینه‌سوتا که در نخستین شمارش اولیه نیمه‌شب سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه در 3 شهر دیکس ویل‌ناچ، هارتس‌لوکیشن و میس‌فیلد توانسته بود با کسب ۸ رای نمایندگان منطقه‌ای در صدر قرار گیرد، با اعلام نتایج نهایی، با 8/19 درصد آرا در رده سوم قرار گرفت.  الیزابت وارن، سناتور دموکرات ایالت ماساچوست آمریکا نیز با کسب 3/9 درصد آرا در رتبه چهارم در ایالت نیوهمپشایر قرار گرفت. جو بایدن هم که حمایت هیلاری کلینتون، جان کری و شخص باراک اوباما به عنوان 3 بازوی قدرتمند حزب دموکرات را پشت سر خود داشت، با کسب تنها 4/8 درصد آرا جایگاه پنجم دموکرات‌ها را از آن خود کرد. جو بایدن که خود را در وضعیت خطرناکی می‌بیند، پیش از دیگر رقبا به ایالت کارولینای جنوبی رفت تا در آنجا تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کند. بایدن امیدوار به کسب نتایج خوب در ایالت‌های جنوبی آمریکاست؛ ایالت‌هایی که محافظه‌کارتر هستند و رای‌آوری سندرز در این ایالت‌ها مشکل‌تر است. استیر، گابارد و یانگ هم در رتبه‌های بعدی آرای دموکرات‌ها در نیوهمپشایر قرار گرفتند. 
 
* افتضاح بزرگ در آیووا
انتخابات قبلی دموکرات‌ها در آیووا برگزار شد که به ‌واسطه تاخیر 2 روزه در اعلام نتایج حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون آن به وجود آمد. هواداران سندرز دلیل این تاخیر را دستکاری لابی قدرت حزب دموکرات در آرا می‌دانستند اما مسؤولان انتخاباتی این حزب مشکلات نرم‌افزاری را دلیل این تاخیر اعلام کردند. مسؤولان رسمی حزب دموکرات در آیووا در نهایت بوتیجیج را برنده نهایی آیووا اعلام کردند اما حرف و حدیث‌ها آنقدر ادامه یافت تا اینکه سندرز در آستانه انتخابات نیوهمپشایر خواستار بازشماری آرای آیووا شد. این موضوع دلیلی جز بی‌اعتمادی کمپین سندرز به نتایج اعلام شده از سوی حزب دموکرات ندارد. 
 
* پشت‌گرمی سندرز به چه کسانی است؟
حتی اگر کارشکنی‌های حزب دموکرات در اعلام نتایج آیووا و بعد پیروز اعلام کردن نفر سوم نظرسنجی‌ها و در نهایت اعلام تشکیک سندرز در نتایج اعلام شده آیووا را نادیده بگیریم، چند بار سخنرانی هیلاری کلینتون علیه برنی سندرز، سخنان حمایتی جان کری درباره جو بایدن و در نهایت اظهارات باراک اوباما درباره اینکه نمی‌گذارد سندرز کاندیدای نهایی دموکرات‌ها باشد، برای تحلیلگران یک پیام دارد: سندرز کاندیدای محبوب لابی قدرت حزب دموکرات نیست. سندرز اگرچه 79 سال سن دارد اما حامیان بسیاری در بین جوانان برای خود دست و پا کرده که به نوعی بازوان تبلیغاتی وی هستند و با نوع نگاه خود به سیاست، حاضر به تبعیت از نگاه لابی قدرت حزب دموکرات نشده‌اند.  تبلیغات چهره به چهره برای سندرز قبل از آغاز رقابت‌های هر ایالت مهم‌ترین شاخصه طیف جوانان حامی سندرز است که خود به معضلی برای دیگر کاندیداهای حزب دموکرات تبدیل شده است. برای بیان اهمیت این جوانان برای کمپین سندرز همین بس که این جوانان در یک روز قبل از انتخابات نیوهمپشایر به خانه 150 هزار ساکن ایالت نیوهمپشایر(یک‌چهارم خانه‌های این ایالت) رفته و سندرز را معرفی و تبلیغ کردند. بر اساس آنچه خبرگزاری‌ها نوشته‌اند، در حالی که هنوز مدت زیادی تا انتخابات برخی دیگر از ایالت‌ها مانده، در برخی ایالت‌ها مثل نوادا طیف جوانان حامی سندرز با اسب و سایر وسایل نقلیه به در خانه‌های مردم می‌روند و برای وی تبلیغ  می‌کنند. 
 
* بوتیجیج در صدر آرای وکلای ایالتی
عصر دیروز و با مشخص شدن نتایج مرحله دوم انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالت نیوهمپشایر، دفتر مرکزی این حزب تعداد آرای وکلای ایالتی هر نامزد را اعلام کرد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، بوتیجیج توانسته رأی ۲۲ وکیل ایالتی(روایت CNN  23 رای است) و برنی سندرز رأی ۲۱ وکیل ایالتی را به دست آورد و به این ترتیب این دو با اختلاف قابل توجه در صدر نامزدهای دموکرات قرار گرفته‌اند؛ دیگر نامزدهای حزب دموکرات یعنی سناتور الیزابت وارن با ۸ رأی، ایمی کلوبچار با ۷ رأی و جو بایدن با ۶ رأی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. هنوز ۱۹۹۰ رأی موکل در ۴۸ ایالت دیگر آمریکا باقی مانده تا بعد از تقسیم شدن بین نامزدهای حزب دموکرات، کسی که بیشتری آرای ایالتی را دارد، به عنوان نامزد اصلی این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور انتخاب شود.
***
[ترامپ: دوست ندارم با سندرز رقابت کنم]
دونالد ترامپ می‌گوید دوست دارد به جای سندرز با مایکل بلومبرگ، میلیاردر مشهور آمریکایی رقابت کند. ترامپ در نشست خبری در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: صادقانه بگویم من رقابت با بلومبرگ را به رویارویی با سندرز ترجیح می‌دهم، زیرا سندرز طرفدارانی واقعی دارد، خواه از او خوش‌تان بیاید یا خیر. من فکر می‌کنم این حرف‌ها وحشتناک باشد اما او طرفدار دارد. حال آنکه بلومبرگ تنها با پول هواخواه می‌خرد. وی با اشاره به هواخواهان سندرز تاکید کرد اینها همان طرفدارانی هستند که سال ۲۰۱۶ هم برای هیلاری کلینتون چالش‌های بسیاری درست کردند. 
***
تلاش آیپک برای شکست سندرز
برنی سندرز در مجموع 2 ایالت نیوهمپشایر و آیووا دست برتر کاندیداهای دموکرات در راه فینال رقابت ریاست‌جمهوری 2020 را دارد. طبیعی است صهیونیست‌ها هم با دقت و پیگیری فراوانی اخبار انتخابات آمریکا را دنبال کنند. اگرچه در حمایت از رژیم اشغالگر قدس، تفاوت چندانی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد اما رفتار ترامپ در مدت ریاست‌جمهوری خود به گونه‌ای بوده است که صهیونیست‌ها خواستار بقای او در قدرت باشند. این موضوع زمانی حساس‌تر می‌شود که بدانیم سندرز با وجود حمایت کامل از جنایت‌های اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین، در برخی موارد مثل شهرک‌سازی‌ها یا موضوع صلح ادعایی آمریکا، انتقاداتی هم به اسرائیل دارد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا روزنامه صهیونیستی هاآرتص دیروز در گزارشی به بررسی سیاست شورای امور عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) علیه برنی سندرز بپردازد. 
در گزارش هاآرتص آمده است: هم‌اکنون زمان آن است که به این موضوع اعتراف کنیم در انتخابات 2020 سال جاری،‌ آیپک وظیفه غیرممکن با مسیر ناممکنی برای موفقیت دارد. مشکلی که لابی حامی طرفدار اسرائیل با آن مواجه است، این است که فضای سیاسی کنونی در مسیری قرار ندارد که ماموریت این گروه برای چند دهه گذشته بوده است. هاآرتص افزود: پس از اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل،‌ حمایت از حق حاکمیت اسرائیل بر جولان، درخواست از تشکیلات خودگردان فلسطین در متوقف کردن حمایت از خانواده مبارزان فلسطینی و هم‌اکنون حمایت از طرح صلحی که بشدت به نفع اسرائیل است،‌ هیچ فضایی برای دموکرات‌ها باقی نگذاشته تا به رقابت با وی برای کسب عنوان دوست اسرائیل بپردازند. در ادامه گزارش هاآرتص آمده است: در دوره‌ای که به انتخابات آیووا منتهی می‌شد، گروه «دموکرات‌های حامی اسرائیل» که عمری یک ساله دارند، به طور گسترده‌ای در راستای از دور خارج کردن برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت از رقابت‌ها فعالیت کردند. 
مارک ملمن، استراتژیت کهنه‌کار دموکرات که رهبری این گروه را بر عهده دارد به هدایت افکار رای‌دهندگان برای عدم حمایت از سندرز کمک کرد. هاآرتص نوشت: مشکل دموکرات‌های میانه‌رو طرفدار اسرائیل، با سندرز این نیست که وی بیشترین انتقادها را از اسرائیل در مقایسه با دیگر دموکرات‌ها دارد، بلکه به این دلیل است که چپ‌گرایان طرفدار وی، رویکرد خصمانه‌ای نسبت به اسرائیل دارند. آیپک در حال حاضر از فعالیت گروه «اغلب دموکرات‌ها برای اسرائیل» و تلاش‌هایش برای متوقف کردن سندرز حمایت می‌کند. هاآرتص افزود: در صورتی که برنی سندرز به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معرفی شود، بسیار سخت خواهد بود تا آیپک همچنان به موضع بی‌طرف خود در قبال این دو حزب ادامه دهد. این موضوع امکان‌پذیر نخواهد بود که به دموکرا‌ت‌هایی که ضد اسرائیل هستند حمله کنند، بدون آنکه از ترامپ حمایت نکنند.
 

Page Generated in 0/0169 sec