printlogo


کد خبر: 216458تاریخ: 1398/11/27 00:00
در نشست خبری جشنواره هنرهای تجسمی فجر تشریح شد
ماجرای انصراف‌های احساسی!

مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد گفت: دبیران و داوران جشنواره تجسمی فجر بین سوگواری و حفظ هنرهای تجسمی فاصله گذاشتند، یعنی هم به سوگواری برای عزیزان از دست رفته احترام گذاشتند و هم رفتارشان به جامعه هنرهای تجسمی آسیبی وارد نکرد، بنابراین کنش سوگوارانه دبیران را نمی‌توان کنش سیاسی دانست. به گزارش «وطن امروز»، هادی مظفری در نشست خبری جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: اگر بخواهیم حوادث تلخ را که با شهادت سردار سلیمانی شروع شد و با سقوط هواپیمای اوکراینی به اوج رسید، یادآوری کنیم، آن زمان اتمسفری در کشور ایجاد شد که بسیار همگنانه بود و فضای شادی حاکم نبود. وی در ادامه با اشاره به اختصاص هزینه مراسم افتتاحیه به مردم سیل‌زده سیستان‌و‌بلوچستان، از آغاز به کار نمایشگاه آثار جشنواره در روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه در مؤسسه صبا خبر داد و افزود: امسال جشنواره فجر با ۹۰۰ اثر افتتاح خواهد شد که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد رشد داریم. رئیس جشنواره با بیان اینکه به این فکر می‌کردیم که اتفاقات پیرامونی نباید به هنرهای تجسمی آسیب بزند، تاکید کرد: اگر می‌خواستیم افرادی را جایگزین دبیران و داوران کنیم، حتما جامعه تجسمی دوقطبی می‌شد.
 
* اهدای حق‌الزحمــه داوران به سیل‌زده‌ها
مظفری در پاسخ به پرسشی درباره خرید آثار هنرمندان و بخش بازار اظهار کرد: امسال اداره کل تجسمی تعدادی از آثار برجسته هنرمندان حاضر در جشنواره را خریداری خواهد کرد و پیش‌بینی ما این است تا سقف ۳۰۰ میلیون خرید اثر داشته باشیم.
وی درباره بودجه جشنواره گفت: پیش‌بینی و برآورد ما حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون است. همچنین تاکید می‌کنم دریافت حق‌الزحمه توسط داوران شایعه است و حتی داوران در شورای هنری اعلام کردند حق‌الزحمه خودشان را به مردم سیل‌زده اهدا می‌کنند.
 
* جشنواره‌های فجر متعلق به مردم است
دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره، گفت: در بخش طوبای زرین ۳۳۸ هنرمند با ۴۴۰ اثر در بخش‌های دهگانه و در چهارسوی هنر ۳۸ گالری با ۳۴۰ اثر حضور دارند. در بخش چهارخونه که برای نخستین‌بار راه‌اندازی شده، حضور اساتید را شاهدیم. امسال سیاست‌مان حضور هنرمندان غیر از تهرانی‌ها بود که در چهارخونه نیز اجرایی کردیم. در بخش تجلیل از مفاخر، ۹ نفر از مفاخر تجلیل می‌شوند که اسامی‌شان بعدا اعلام می‌شود.
ابراهیم حقیقی نیز درباره استعفای دبیران و داوران از جشنواره تجسمی فجر هم گفت: فضایی برای هموطنان‌مان در کشور به وجود آمده بود که این فضا همچنان که بر مردم تأثیر گذاشت، بر دبیران و داوران جشنواره نیز تأثیر گذاشت. پس از گذشت چند روز وقتی فضا آرام‌تر شد، در جلسات مکرری که با شورای سیاست‌گذاری تجسمی فجر داشتیم، مقرر شد شورای هنری تشکیل شود و پس از توقف چند روزه، داوری آثار نیز توسط این شورا انجام شد.
وی همچنین درباره بازگشتش به جشنواره گفت: با توجه به اینکه تعدادی از دبیران و داوران از جشنواره کناره‌گیری کرده بودند، نمی‌دانستم باید چطور کار را بدون آنها ادامه دهم اما من به احترام تمام 3 هزار شرکت‌کننده پذیرفتم حضور داشته باشم، چرا که این جشنواره متعلق به مردم است و من هم تصمیم گرفتم به جشنواره بازگردم.

Page Generated in 0/0434 sec