printlogo


کد خبر: 216469تاریخ: 1398/11/27 00:00
دور دنیا

اعتراض فلسطینیان کرانه باختری به معامله قرن
مناطق مختلف کرانه باختری شاهد اعتراضات شهروندان فلسطینی به معامله قرن بود. این اعتراضات به درگیری میان فلسطینیان و نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی منجر شد که بر اثر آن ده‌ها جوان فلسطینی زخمی شدند. رام‌الله و البیره در مرکز کرانه باختری و شهرک‌های النبی صالح، عابود، بلعین و بدرس در غرب رام‌الله و کفرقدوم و ورودی شهر القلقیلیه در جنوب و اردوگاه آوارگان العروب در استان الخلیل از جمله مناطقی بودند که شاهد اعتراضات علیه معامله قرن بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هشتم بهمن‌ماه در یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرح ضدفلسطینی موسوم به معامله قرن رونمایی کرد. 
 ***
انتقاد هند از اردوغان
وزارت خارجه هند در واکنش به اظهارات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و همچنین بیانیه مشترک آنکارا و اسلام‌آباد درباره کشمیر اعلام کرد: از آنکارا می‌خواهیم در امور داخلی ما دخالت نکند و قبل از آنکه درباره موضوعی اظهاراتی را بیان کند، درباره آن فهم مناسبی داشته باشد. وزارت خارجه هند در ادامه آورده است: ما از رهبری ترکیه می‌خواهیم در امور داخلی هند مداخله نکرده و درباره حقایق بویژه تهدیدهای تروریستی گسترده‌ای که از جانب پاکستان متوجه هند می‌شود، به فهم درستی برسد. روز جمعه اردوغان در اظهاراتی گفته بود: امروز کشمیر برای ما چاناک قلعه محسوب می‌شود و مسأله آن باید بر پایه عدالت و حقانیت حل‌و‌فصل شود. 
***
دیدار وزرای خارجه عراق و عمان
وزرای خارجه عراق و عمان در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کردند. محمد‌علی الحکیم، وزیر خارجه عراق با یوسف بن‌علوی همتای عمانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس این گزارش، دیدارهای مقامات عراقی و عمانی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ برگزار شد. دوطرف در جریان این دیدار درباره آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه عراق در حاشیه نشست امنیتی مونیخ همچنین با وزیر دفاع فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. 
***
شمارش معکوس برای آزمایش موشکی کره‌شمالی
فرمانده فرماندهی شمالی آمریکا با اشاره به آزمایش‌های موتور موشکی که پیونگ‌یانگ در ماه دسامبر انجام داده است، گفت کره‌شمالی احتمالا آماده پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک قاره‌پیمای پیشرفته برای تهدید خاک آمریکاست. «ترنس جی. اوشاونسی» فرمانده فرماندهی شمالی آمریکا و فرماندهی هوافضای آمریکای شمالی این اظهارات را در بیانیه‌ای درباره هشدار کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی درباره «یک سلاح استراتژیک تازه» و «اقدام واقعی شوکه‌کننده» خطاب به کمیته نیروهای مسلح سنا ابراز کرده است. اوشاونسی گفت: در حالی که کیم جونگ اون مشخص نکرده این سلاح تازه چه خواهد بود، آزمایش‌های موتور اخیر نشان می‌دهد کره‌شمالی احتمالا برای پرتاب آزمایشی موشک بالستیک قاره‌پیما با توانایی بالاتر که برای افزایش توانایی کیم در تهدید خاک آمریکا در دوران بحران یا درگیری طراحی شده، آماده است. 
***
استفاده از پوشش‌های مذهبی در نیروی هوایی آمریکا
نیروی هوایی آمریکا در راستای ایجاد تغییراتی در قوانین مربوط به پوشش و یونیفرم، به اعضای خود اجازه داده بر اساس مذهبی که دارند لباس به تن کنند که شامل دستار و حجاب می‌شود. این تغییرات و به‌روز‌رسانی جدید درباره خط مشی پوشش اخیرا نهایی شده و استثناهای مربوط به پوشش اکنون منتفی شده و افراد با مذاهب مختلف در خدمت نیروی هوایی آمریکا می‌توانند ریش بگذارند، دستار به سر کنند، حجاب داشته باشند یا موهای خود را کوتاه نکنند. 
***
مخالفت 94 درصدی فلسطینی‌ها با معامله قرن
در نظرسنجی تازه‌ای که توسط مرکز فلسطینی برای سیاست‌گذاری و تحقیقات نظرسنجی منتشر شد، ۹۴ درصد از ۱۲۷۰ فلسطینی شرکت‌کننده، مخالف طرح صلح خاورمیانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هستند. خلیل شیکاکی، مدیر این مرکز گفت:‌ فکر نمی‌کنم تا به حال چنین آماری در میان مردم فلسطین داشته باشیم. وی همچنین گفت، حمایت از راه‌حل دو کشوری به پایین‌ترین سطح خود از زمان انجام نظرسنجی‌ها در این باره مربوط به 3 دهه گذشته رسیده است و تنها ۳۹ درصد از فلسطینی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت داشتند تمایل خود را به این راه‌حل دو کشوری اعلام کرده و ۵۹ درصد هم مخالف آن بودند. همچنین حمایت از راه‌حل یک کشور از ۲۸ درصد در دسامبر ۲۰۱۹ به ۳۷ درصد در نظرسنجی اخیر رسیده است. 

Page Generated in 0/0055 sec