printlogo


کد خبر: 216499تاریخ: 1398/11/27 00:00
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به تشریح اهداف لیست این شورا پرداخت
برای نجات اقتصاد ایران

گروه سیاسی: گرم شدن فضای تبلیغات انتخاباتی، عدم تفوق در انتشار لیستی واحد از سوی نیروهای انقلابی و انتشار چند لیست انتخاباتی از سوی اصلاح‌طلبان باعث شد فضای مباحثات پیرامون انتخابات وارد موضوعات جدیدتری شود. در همین زمینه روز گذشته غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی طی یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران در زمینه ابهامات پیرامون چگونگی شکل‌گیری لیست نهایی این شورا و برنامه‌های آن در صورت کسب کرسی‌های مجلس پرداخت. «نجات اقتصاد ایران» کلیدواژه و شعار اصلی حدادعادل در زمینه نقشه راه لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی بود. وی در همین زمینه و در پاسخ به سوالی درباره نپذیرفتن لیست شورای ائتلاف از سوی محمدباقر قالیباف، خاطرنشان کرد: نقدی که آقای قالیباف به فهرست نهایی ‌نشده شورای ائتلاف داشتند این بود که انتظار داشتند تعداد نیروهای اقتصادی لیست، بیشتر باشد. حدادعادل ادامه داد: پس از توئیت آقای قالیباف، بررسی بیشتری به‌ عمل آمد و با تغییراتی در لیست، نظر ایشان و سایرین تامین شد و اکنون اختلافی وجود ندارد. رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه در تهیه فهرست توجه ما به اقتصاد بود، تصریح کرد: سعی شد بیش از هر چیزی، کسانی انتخاب شوند که از نظر اقتصادی صاحب‌نظر، صاحب تجربه و فعال باشند. وی افزود: با توجه به اینکه مشکل اصلی کشور، معیشت است، شورای ائتلاف سعی کرد فهرستی کارآمد را تهیه کند. حدادعادل، عنوان لیست شورای ائتلاف را «ایران سربلند برای تشکیل مجلسی کارآمد» دانست و تصریح کرد: مقصود از حضور این لیست در مجلس، نجات اقتصاد ایران است. رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی درباره برنامه مدون این شورا برای تحقق بخشی به این هدف گفت:  از مدت‌ها پیش کارگروهی برای مشخص کردن گفتمان لیست تشکیل شد و اهم موضوعاتی که این کارگروه به آنها رسیده است، عمدتا اقتصادی بوده است. حدادعادل با نام بردن از  الیاس نادران، سیداحسان خاندوزی، مجتبی رضاخواه، سیدمحسن دهنوی، مصطفی زمانیان، اقبال شاکری، مالک شریعتی، سیدمحمد آقامیری، عزت‌الله اکبری، مجتبی توانگر و علی شمسی‌پور به ‌عنوان اعضای اقتصادی لیست «ایران سربلند» در پاسخ به سؤالی درباره علت جابه‌جایی برخی افراد در لیست شورای ائتلاف، گفت: معمولا قبل از شروع مسابقه، ممکن است مربی بنا به دلایلی، یکی، دو نفر از بازیکنان خود را جابه‌جا کند که طبیعی است. این جابه‌جایی‌ها ناشی از برخی ملاحظات بود که یکی از این ملاحظات، همین موضوع تخصص افراد حاضر در لیست بود. وی افزود: چون اساس گفتمان شورای ائتلاف، اقتصاد بود، تغییراتی در لیست ایجاد شد.
 
* کسانی که در لیست نیستند انصراف دهند
مسأله چگونگی رسیدن به لیست نهایی از دیگر مباحثی بود که حدادعادل به ارائه توضیحاتی پیرامون آن پرداخت و گفت: در 352 محله تهران شوراهایی تشکیل شد و هم از این شوراها و هم از عده‌ای دیگر از مردم خواسته شد که نظرشان را درباره کاندیداها بگویند که در مرحله اول به 332 نفر و در مرحله بعدی با مصاحبه به 159 نفر رسیدیم و این عدد را در معرض رأی 4200 نفر از مردم قرار دادیم و براساس آن رأی به 90 نفر رسیدیم. وی تاکید کرد: این 90 نفر توسط هیأت انتخاب و بر اساس شاکله و ترکیب سن و جنسیت و تخصص، با رعایت شاخص‌ها بررسی شدند و به یک لیست 30 نفره رسیدیم. نکته مهم در این زمینه هم توجه به اقتصاد بود و سعی شد بیش از هر چیز افرادی انتخاب شوند که در مجلس بتوانند درباره اقتصاد در معنای وسیع آن صاحب‌نظر باشند تا مشکل اصلی مردم که مشکل اقتصادی است را بتوانند دنبال کنند. حدادعادل با اشاره به تعهد داوطلبان برای انصراف از میدان انتخابات در صورت حضور نداشتن در لیست نهایی گفت: داوطلبانی که به شورای ائتلاف پیوستند تعهد دادند که اگر در لیست نهایی نباشند انصراف دهند و همین‌جا از آنان می‌خواهم همانطور که قرار گذاشتیم دوستانی که در لیست نیستند انصراف دهند تا وحدت ممکن و پیروزی حاصل شود.
 
* میدان را برای جوانان باز کرده‌ایم
انتشار لیست مجزا از سوی جبهه پایداری از دیگر موضوعاتی بود که در کنفرانس خبری حدادعادل مورد پرسش واقع شد و رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه چنین مسأله‌ای در همه جا از جمله در بین اصلاح‌طلبان نیز وجود دارد، گفت: سعی ما ایجاد وحدت حداکثری بود، با دوستان نیز گفت‌وگوهای طولانی داشتیم اما به خاطر اختلاف سلیقه‌ای که وجود داشت نتوانستیم به وحدت کامل برسیم، البته اشتراکاتی هم بین لیست ما و دوستان وجود دارد. وی اساس مجلس آینده را استقلال دانست و گفت: راهبرد ما در مجلس آینده، توجه به ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات است. حدادعادل با بیان اینکه یک نگاه می‌گوید مشکلات را از طریق مذاکره باید حل کنیم، اظهار داشت: نگاهی دیگر، اگر چه مذاکره را نفی نمی‌کند اما به دلیل تجربه‌هایی که حاصل شده، آن را کارآمد نمی‌داند و چاره حل مشکلات کشور را در رجوع به اقتصاد مقاومتی می‌داند. 

Page Generated in 0/0660 sec