printlogo


کد خبر: 216681تاریخ: 1398/12/1 00:00
شانس اول دموکرات‌ها در نظرسنجی‌ها، سیاست‌های آمریکا در قبال عربستان و اسرائیل را به باد انتقاد گرفت
سندرز: حکام سعودی جانی‌های آدمکش هستند

گروه بین‌الملل: برنی سندرز شانس اول دموکرات‌ها برای انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری آمریکا دیروز سیاست‌های آمریکا در قبال عربستان و اسرائیل را به باد انتقاد گرفت. 
وی در سخنرانی خود رهبران عربستان را مورد انتقاد قرار داده و بر وعده‌اش برای پیگیری یک سیاست خارجی بی‌طرفانه‌تر در خاورمیانه در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری آمریکا تأکید کرد. به گزارش پایگاه هیل، برنی سندرز که همزمان سناتور مستقل ایالت ورمونت آمریکا نیز هست، در توصیف حکام عربستان گفت: آنها جانی‌های آدمکش هستند.  سندرز همچنین وعده داد اگر رئیس‌جمهور شود به دنبال سیاست متعادل‌تری در خاورمیانه است و برای این هدف ایران و عربستان را پای میز مذاکره می‌آورد. 
وی گفت: برای سالیان متوالی ما عاشق عربستان سعودی این همپیمان شگفت‌انگیزمان بوده‌ایم. تنها مشکل، افرادی هستند که این کشور را اداره می‌کنند. شانس اول اردوگاه دموکرات‌ها در نظرسنجی‌ها در ادامه گفت: آمریکا به جای آنکه آنقدر با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روابط واقعا صمیمی داشته باشد باید تلاش کند مسائل میان عربستان و ایران را در راستای برقراری صلح در خاورمیانه حل‌و‌فصل کند. سندرز محمد بن سلمان را با لفظ دیکتاتور میلیاردر توصیف کرد. او خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم عربستانی‌ها و ایرانی‌ها را نزد یکدیگر بیاوریم و به آنها بگوییم خودمان به عنوان کشوری که تریلیون‌ها دلار برای جنگ‌های بی‌پایان هزینه کردیم از جنگ خسته و منزجر هستیم. سپس آنها در ادامه باید اقدامات‌شان را با یکدیگر هماهنگ کنند و ما منابع لازم برای کمک به ایجاد این وضعیت را داریم.
متحد غیر قابل اعتماد
این نخستین‌بار نیست که برنی سندرز به انتقاد شدید از سیاست‌های آمریکا در قبال عربستان می‌پردازد. وی 3 ماه پیش نیز در مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها، از عربستان سعودی به عنوان یک «متحد غیرقابل اعتماد» یاد کرد. وی با تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن عربستان و یادآوری قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی اعلام کرد: دیکتاتوری بی‌رحم آل‌سعود هر کاری از دستش بیاید برای برچیدن دموکراسی انجام می‌دهد.
برنی سندرز همچنین 25 شهریور امسال در واکنش به سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه منتظر دستور پادشاهی سعودی است و نیروهای آمریکایی آماده و مجهز هستند تا به آنها گفته شود کجا و کی بمب‌های‌شان را بیندازند، گفته بود: آقای ترامپ! قانون اساسی آمریکا بسیار صریح و واضح است، فقط کنگره و نه رئیس‌جمهور اختیار اعلام جنگ دارد.... کنگره به شما مجوز آغاز یک جنگ فاجعه‌بار دیگر در خاورمیانه را نخواهد داد آن‌هم فقط به این خاطر که دیکتاتوری وحشی سعودی از شما این درخواست را دارد..... شما که نمی‌توانید از سربازان حفاظت کنید به جنگ نروید. ترامپ در پیام توئیتری خود مدعی شد: تاسیسات نفتی عربستان هدف حمله قرار گرفت، دلیلی وجود دارد که باور کنیم عامل این حمله را می‌شناسیم، آماده و مجهز هستیم اما منتظر پادشاهی عربستانیم تا آنها بگویند از نظر آنها مقصر کیست و ما تحت چه شرایطی عمل کنیم.
 
* نباید فلسطینی‌ها را نادیده بگیریم
وی در ادامه بار دیگر بر موضعش مبنی بر اینکه آمریکا نباید نیازهای فلسطینی‌ها را در حین حمایت صرف از اسرائیل نادیده بگیرد، تأکید کرد. سندرز متعهد شد به اینکه از استقلال و امنیت اسرائیلی‌ها بدون آنکه از دولت نژادپرست راست‌گرای موجود فعلی در اسرائیل حمایت کند محافظت می‌کند. او در عین حال به بحران انسانی به وجود آمده در نوار غزه اشاره کرد و گفت: مسأله‌ای که سیاست خارجی آمریکا باید در خاورمیانه به وجود بیاورد این است که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را زیر پرچم عدالت نزد یکدیگر بیاورد. وی افزود: ما ثروت لازم برای انجام این کار را داریم. این نمی‌تواند همواره به این صورت باشد که ما صرفا حامی اسرائیل باشیم و نیازهای مردم فلسطین را نادیده بگیریم. ما باید به هر دو طرف توجه نشان دهیم.

Page Generated in 0/0060 sec