printlogo


کد خبر: 216683تاریخ: 1398/12/1 00:00
دولت ترامپ اعلام کرد از این پس رسانه‌های چینی در حکم سفارت چین هستند
آزادی رسانه‌ها به سبک آمریکا

تصمیم جدید دولت آمریکا برای ایجاد محدودیت گسترده برای رسانه‌های چینی حاضر در آمریکا، تنش جدیدی را در روابط 2 کشور ایجاد کرد. آمریکایی‌ها مدعی رعایت آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها در کشورشان هستند اما حالا با اعمال محدودیت برای رسانه‌های چین، ‌ساز جدیدی را کوک کرده‌اند. دولت ترامپ دیروز اعلام کرد با 5 خبرگزاری مهم دولتی چین همانند سفارتخانه‌های خارجی برخورد می‌کند به طوری که آنها از این پس ملزم هستند فهرست استخدام و اخراج تمام کارمندان‌شان را اعلام و اموال‌شان در آمریکا را در وزارت خارجه به ثبت برسانند. این تصمیم جدید، خبرگزاری شینهوا، شبکه تلویزیونی چاینا گلوبال، رادیو بین‌المللی چین، روزنامه چاینا دیلی و شرکت توسعه رسانه‌ای ‌های‌تیان را شامل می‌شود. 
روزنامه انگلیسی‌زبان چاینا دیلی توسط حزب کمونیست چین منتشر می‌شود. شرکت‌ های‌تیان نیز روزنامه مردم چین را که ارگان رسمی کمیته مرکزی حزب کمونیست است توزیع می‌کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر گفته بود انتخاب و تعیین این رسانه‌ها بموقع نبوده و مدعی شد این رسانه‌ها در حقیقت «سخنگوی حزب کمونیست چین» هستند.
 به گزارش رویترز، 2 نفر از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا که خواستند نام‌شان فاش نشود، در توجیه این اقدام خلاف آزادی بیان آمریکا گفته‌اند: این تصمیم اتخاذ شده چرا که چین کنترل بر رسانه‌های خود را افزایش داده و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور از این رسانه‌ها برای اشاعه تبلیغات به ‌نفع پکن سوء‌استفاده کرده است. یکی از این مقامات ادعا کرده است: کنترل بر مطالب و سرمقاله‌های رسانه‌های چین تنها در دوران حکومت شی جین پینگ شدت گرفته است. کارمندان این رسانه‌ها در حقیقت سلاح‌های دستگاه تبلیغاتی حزب کمونیست چین هستند. یکی دیگر از این مقامات هم گفته است: به پکن از قبل درباره این تصمیم اطلاع‌رسانی نشده بود و آنها عصر روز سه‌شنبه از این موضوع مطلع شدند. این مقامات آمریکایی گفته‌اند: بر اساس قوانین جدید، این 5 رسانه چینی که در آمریکا فعالیت دارند، باید فهرست پرسنل خود و تصمیمات مربوط به استخدام و اخراج نیروها را اعلام کنند و اموالی را که در آمریکا اجاره یا خریداری کرده‌اند، در وزارت خارجه آمریکا ثبت کنند. این دو مقام افزوده‌اند: این رسانه‌ها همچنین باید پیش از اجاره یا خرید ملک تاییدیه دولت واشنگتن را به دست آورند.
از زمان روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، تنش‌ها میان این دو قدرت بزرگ جهان شدت یافته است و آنها درباره مسائل مختلف، از تعرفه‌های تجاری گرفته تا متهم کردن چین به جاسوسی از آمریکا و متهم کردن آمریکا به حمایت از تایوان، با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند.
 
* اعتراض شدید چین
وزارت خارجه چین به اقدام آمریکا در زمینه محدود کردن رسانه‌های این کشور در خاک آمریکا بشدت اعتراض کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین از تصمیم آمریکا شدیدا ابراز نارضایتی و تاکید کرد پکن با این تصمیم کاملا مخالف است. سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه گفت: این کاملا غیرمنطقی و غیرقابل قبول است که طرف آمریکایی مانع از فعالیت‌های عادی رسانه‌های چین در این کشور شود. پکن حق خود را برای پاسخ بیشتر به این تصمیم محفوظ می‌داند.
 
* واکنش متقابل چین
دولت چین در اولین واکنش به محدودیت آمریکا برای رسانه‌های چین، مجوز 3 خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال را به دلیل یک تیتر نژادپرستانه این روزنامه آمریکایی لغو کرد.  سخنگوی وزارت خارجه چین گفته پکن تصمیم گرفته است مجوز کاری 3 خبرنگار این روزنامه را به دلیل تیتر نژادپرستانه این روزنامه در زمینه ویروس کرونا باطل کند. خبرگزاری شینهوا پیش از این از نحوه پوشش اخبار ویروس کرونا و رفتار رسانه‌های آمریکایی با مردم چین انتقاد کرده بود. این خبرگزاری که مواضع دولت چین را منتشر می‌کند، نوشته بود مجله اشپیگل آلمان در توصیف مردم چین و ویروس کرونا از زبان تبعیض‌آمیز استفاده کرده و نوشته بود: «کمی نژادپرستی خوب است»! این خبرگزاری همچنین از تیتر روزنامه وال‌استریت ژورنال که به نظر آنها مردم چین را مسخره کرده است، انتقاد کرد.

Page Generated in 0/0055 sec