printlogo


کد خبر: 216716تاریخ: 1398/12/1 00:00
اخبار

مرحله دوم ثبت‌نام مسکن ملی بعد از انتخابات مجلس
وزیر راه‌و‌شهرسازی در حاشیه همایش اقدام ملی مسکن در پاسخ به این سوال که آیا زمان مرحله دوم ثبت‌نام مسکن ملی مشخص است، خاطرنشان کرد: مرحله دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی در اسفندماه و بعد از انتخابات مجلس انجام می‌شود و هم‌اکنون پرونده‌های ۱۳۰ هزار متقاضی واجد شرایط تشکیل شده است و پس از انجام هماهنگی‌های لازم در این باره فراخوان داده می‌شود.
محمد اسلامی با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن زمین‌ها را در برهوت انتخاب نکرده‌ایم، گفت: در طرح ملی مسکن متناسب با تقاضا، ثبت‌نام شده و زمین‌‌ها هم مناسب و در داخل‌ شهرها بوده است. وی همچنین درباره زمان بهره‌برداری از سامانه جامع املاک و اسکان گفت: راه‌اندازی سامانه املاک یکی از تعهدات ما بود و وعده ما برای رونمایی از این سامانه تا قبل از پایان سال با همکاری جوانان نخبه در قالب شرکت استارت‌آپ محقق شد.
***
هند به دنبال کسب رتبه سوم اقتصاد جهان
با پشت سر گذاشتن انگلیس، هند حالا چشم به سبقت گرفتن از آلمان و ژاپن دارد.
موسسه «آی‌اچ‌اس مارکت» در گزارش جدید خود از اقتصاد هند پیش‌بینی کرد این کشور تا سال ۲۰۲۵ به سومین اقتصاد بزرگ جهان و دومین اقتصاد بزرگ آسیا تبدیل شود. هند که امسال توانست با پشت سر گذاشتن فرانسه و انگلیس به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود، اکنون به تولید ناخالص داخلی معادل ۳ تریلیون دلار دست یافته است و با روند رشد بالای ۶ درصد فعلی بزودی سطح تولید ناخالص داخلی آن به حدود ۶ تریلیون دلار خواهد رسید. به گفته این موسسه، در صورتی که هند بتواند به اقتصادی ۵ تریلیون دلاری تبدیل شود می‌تواند از کشورهای دارای درآمد متوسط رو به پایین به کشورهای دارای درآمد متوسط رو به بالا بپیوندد که یکی از مهم‌ترین اهداف در اسناد توسعه‌ای این کشور است. تا سال ۲۰۱۱ حدود ۲۲ درصد جمعیت هند زیر خط فقر زندگی می‌کرده‌اند که به لطف رشد و توسعه اقتصادی این رقم اکنون به ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است. پیش‌تر آرون جاتلی، وزیر دارایی هند از برنامه‌ریزی برای تک‌رقمی شدن این نرخ تا سال ۲۰۲۵ خبر داده بود.
***
مانع بازسازی بافت فرسوده
عضو هیأت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه دلیل عدم موفقیت در بازسازی و احیای بافت‌ فرسوده، مشخص نبودن متولی است، گفت: تا زمانی که شهرداری‌ها از منافع خود در بافت فرسوده کوتاه نیایند، این مناطق بازسازی نمی‌شود.
سعید آسویار در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که چرا در بازسازی بافت فرسوده موفقیت حاصل نشده است، گفت: اکثر سازنده‌های مسکن بنا به دلایل مختلف از بازسازی و درگیر کردن خود در احیای بافت‌های فرسوده خارج شده‌اند، بنابراین شاید دلیل اصلی این اقدام و عدم موفقیت در احیای بافت فرسوده، مشخص نبودن متولی احیای بافت فرسوده است، چرا که هنوز هم مشخص نیست وزارت راه‌و‌شهرسازی یا شهرداری متولی این بخش است. آسویار گفت: متاسفانه شهرداری‌ها در بافت فرسوده به دنبال کسب درآمد هستند، پس اگر در بافت فرسوده موفق عمل کنیم، تمام هزینه‌های شهری، ترافیک و حتی خدمات آتش‌نشانی نیز کاهش می‌یابد و همین موضوع می‌تواند دلیلی بر این باشد که شهرداری‌ها باید از سود و منافع خود در بافت فرسوده کوتاه بیایند.
***
ترخیص خودروی وارداتی با پرداخت ۴۰ درصد سود بازرگانی
دولت با تمدید 3 ماهه مهلت ترخیص خودروهای سواری دارای قبض اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی یا مناطق ویژه و نیز خودروهای با ارزش بیش از ۴۰‌هزار دلار با پرداخت ۴۰ درصد سود بازرگانی موافقت کرد. هیأت وزیران در جلسه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی با تمدید مهلت ترخیص خودروهای موضوع تصویبنامه مورخ ۱۶ دی ۱۳۹۷ مشتمل بر خودروهای سواری دارای قبض اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی و نیز خودروهای با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار با پرداخت ۴۰‌واحد درصد سود بازرگانی، به مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه موافقت کرد. بر این اساس، ترخیص خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی امکان‌پذیر نبوده و مشمول مقررات این تصویبنامه نمی‌شود. به گزارش گمرک ایران، طبق این مصوبه که بتازگی ابلاغ شده است خودروهای سواری مربوط به جانبازان موضوع تصویبنامه مورخ هفتم بهمن ۱۳۸۷ که تا قبل از صدور مصوبه مورخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ با ثبت سفارش وارد کشور شده‌اند، از حکم بند فوق مستثنا هستند.

Page Generated in 0/0143 sec