printlogo


کد خبر: 216736تاریخ: 1398/12/3 00:00
ابوفدک المحمداوی از رهبران حشدالشعبی به عنوان جانشین شهید ابومهدی‌المهندس معرفی شد
جان تازه در کالبد حشد‌الشعبی

گروه بین‌الملل: 50 روز پس از حمله تروریستی آمریکا به کاروان حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان‌شان، سازمان حشدالشعبی عراق بامداد دیروز از انتصاب ابوفدک المحمداوی به عنوان جانشین شهید ابومهدی المهندس خبر داد.
ابوفدک المحمداوی از رهبران حشدالشعبی در مبارزه با گروه تروریستی داعش است. ابوفدک از فرماندهان بزرگ حشد‌الشعبی است که مورد اعتماد حاج‌قاسم سلیمانی هم بوده است. ویژگی بارز وی قدرت فرماندهی راهبردی و طراحی عملیات‌های استراتژیک است. وی طی امروز یا فردا رسما با امضای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد عراق  به عنوان جانشین ابومهدی المهندس معرفی می‌شود.
ابوعلی البصری، معاون نایب‌رئیس سازمان حشدالشعبی (بسیج مردمی) شامگاه پنجشنبه اعلام کرد این سازمان با برگزاری یک نشست بر سر انتصاب یکی از فرماندهان خود به نام عبدالعزیز با کنیه ابوفدک در منصب رئیس ستاد حشد به جای ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس شهید سازمان به توافق رسید.
البصری در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق در این‌باره گفت: به ما اطلاع داده شد پس از توافق بر سر ابوفدک از سوی سازمان حشد، فرمان دیوانی انتصاب وی از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح طی 2 روز آینده صادر خواهد شد. گفتنی است این انتصاب پس از برپایی مراسم چهلمین روز شهادت ابومهدی المهندس در عراق انجام شد.
 
* توطئه جدید آمریکا علیه حشدالشعبی
انتخاب جانشین ابومهدی المهندس در حشدالشعبی می‌تواند جان دوباره‌ای به این سازمان برآمده از مردم عراق بدهد. آنچه اما در این روزها سبب تسریع در اعلام جانشینی ابومهدی المهندس شد، انتشار اخباری درباره توطئه آمریکا برای درگیر کردن این سازمان در پروژه‌های آمریکاست. در همین ارتباط محمد کریم، عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق هفته پیش فاش کرد آمریکایی‌ها با همکاری طرف‌های سیاسی سنی و کرد در حال احیای فرقه‌گرایی به منظور دور کردن حشدالشعبی از دشت نینوا و مناطق غرب کشور هستند. محمد کریم توضیح داد: آمریکا در زمان کنونی با همکاری طرف‌های سیاسی سنی و کرد در حال ایجاد یک موج جدید بر اساس فرقه‌گرایی و قومیت‌گرایی است تا از این طریق حشدالشعبی را از دشت نینوا و مناطق غربی دور کند. وی ادامه داد: هدف از دور کردن حشدالشعبی از این مناطق، فعالیت مجدد گروه تروریستی داعش برای توجیه بقای حضور نیروهای آمریکایی در عراق است. محمد کریم ضمن بیان اینکه این طرح شامل ایجاد موج‌های فرقه‌گرایی است و کشور را با توجه به وجود فرقه‌ها و قومیت‌ها به اقلیم‌های مختلف تقسیم می‌کند، گفت: حضور حشدالشعبی در مناطق غربی و هم‌مرز با اقلیم کردستان عراق برنامه‌های آمریکا را با شکست مواجه کرده است و از گسترش داعش که آمریکا از آن به عنوان بهانه‌ای برای تحمیل حضور خود استفاده می‌کند، جلوگیری خواهد کرد.
 
* معرفی کابینه؛ احتمالاً امروز
یک نماینده پارلمان عراق اعلام کرد ترکیب کابینه عراق احتمالا امروز از سوی محمد توفیق علاوی معرفی خواهد شد.
به گزارش بغدادالیوم، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق از پارلمان خواست با برگزاری نشستی فوق‌العاده در روز دوشنبه به کابینه محمد توفیق علاوی رای اعتماد بدهد.
وی اعلام کرد نشست پارلمان باید تنها مختص موضوع رای‌گیری درباره تک‌تک نامزدهای معرفی شده از سوی مامور تشکیل کابینه باشد.
برهان المعموری، عضو ائتلاف سائرون در پارلمان عراق که بخشی از ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری است هم روز پنجشنبه ارائه ترکیب کابینه برای رای‌گیری درباره آن را گامی در مسیر درست توصیف کرد. المعمور گفت: محمد توفیق علاوی قول داده کابینه‌ای مستقل و دارای شایستگی را معرفی کند. امیدواریم همه اعضای پارلمان در جلسه روز دوشنبه برای رای‌گیری درباره دولت موقت جدید حضور داشته باشند.
ندی شاکر، عضو پارلمان عراق هم خبر داد: علاوی به گروه‌های سیاسی اطلاع داده ترکیب کابینه را تا ۷۲ ساعت دیگر و قبل از جلسه پارلمان معرفی می‌کند. طبق قانون اساسی عراق، نخست‌وزیر جدید عراق باید تا دوم ماه مارس (۱۲ اسفند) دولت خود را تشکیل دهد اما اختلاف احزاب و گروه‌ها بر سر نامزدهای مستقل تاکنون مانع این کار شده است.
افشای توافق سیاسی درباره موضوع اخراج نظامیان آمریکایی موضوع اخراج نظامیان آمریکایی همچنان جزو مهم‌ترین موضوعاتی است که دولت عراق با آن دست به گریبان است. بر اساس مصوبه پارلمان عراق، دولت این کشور باید مقدمات خروج آمریکایی‌ها از این کشور را فراهم کند. 
در همین ارتباط دیروز یک نماینده سابق پارلمان عراق از توافق سیاسی برای واگذاری تصمیم اخراج نظامیان بیگانه به دولت منتخب خبر داد. به گزارش تسنیم، جاسم محمد گفت توافقی سیاسی به دست آمده مبنی بر اینکه تصمیم اخراج نظامیان بیگانه از کشور به پس از برگزاری انتخابات زودهنگام و تشکیل دولت منتخب موکول شود. محمد در گفت‌وگو با سایت المعلومه گفت: دولت محمد توفیق علاوی نخست‌وزیر مکلف برای آماده کردن فضاها به منظور برگزاری انتخابات زودهنگام فعالیت خواهد کرد و دولتی که پس از این انتخابات شکل بگیرد، مصوبه اخراج نظامیان بیگانه از کشور را اجرا خواهد کرد. وی افزود: فراکسیون‌های سیاسی درباره موکول کردن تصمیم اخراج نظامیان بیگانه از کشور به پس از انتخابات زودهنگام توافق کرده‌اند. وی گفت: شماری از مقامات آمریکایی در حال حاضر بر گروه‌های کرد و اهل سنت فشار وارد می‌کنند تا از دولت علاوی حمایت نکنند.

Page Generated in 0/0116 sec