printlogo


کد خبر: 216739تاریخ: 1398/12/3 00:00
سومین حمله موشکی یمنی‌ها به تأسیسات نفتی آرامکو

بامداد جمعه تاسیسات نفتی آرامکو در ساحل دریای سرخ برای سومین‌بار و این بار به تلافی جنایت هفته گذشته ائتلاف سعودی علیه شهروندان غیرنظامی یمنی هدف نیروهای مقاومت یمن قرار گرفت. شبکه المسیره، ارگان انصارالله دیروز به نقل از ‌یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن از عملیات بزرگ در عمق خاک عربستان خبر داد. این پاسخی بود به قتل‌عام بیش از 35 غیرنظامی یمنی توسط ائتلاف که در اطراف استان الجوف حول لاشه جنگنده تورنادوی سرنگون شده سعودی‌ها حلقه زده بودند. المسیره دیروز همچنین از شهادت یک زن باردار و زخمی شدن 5 شهروند دیگر از جمله 2 کودک در حمله توپخانه‌ای مزدوران سعودی به منازل مسکونی در منطقه التحیتا در استان الحدیده خبر داد.
در واکنش به چنین جنایت‌هایی بود که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، در نخستین ساعات صبح دیروز بار دیگر تاسیسات نفتی بندر ینبع عربستان متعلق به شرکت نفتی سعودی- آمریکایی آرامکو را با ترکیبی از پهپادهای انتحاری، موشک‌های بالستیک و کروز برای اختلال در سامانه‌های پدافند پاتریوت آمریکایی در این بندر شرقی عربستان هدف قرار داد.  بندر نفتی ینبع در شمال بندر مهم جده، بعد از بندر راس التنوره در ساحل خلیج‌فارس، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز صادرات نفت آرامکو محسوب می‌شود که شامل‌ تاسیسات بزرگ ذخیره‌سازی و همچنین یک پالایشگاه بزرگ نفت برای بارگیری به مقصد اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی است. این دومین حمله بزرگ یمنی‌ها به این بندر نفتی از سال گذشته محسوب می‌شود. زمان و تاریخ حمله تلافی‌جویانه انصارالله به تاسیسات نفتی سعودی حامل پیام‌های مهمی برای متجاوزان سعودی و حامیان آمریکایی‌شان است. این حمله در نخستین ساعت نیمه‌‌شب جمعه یعنی همان ساعتی انجام شد که سردار قاسم سلیمانی توسط ارتش تروریستی آمریکا در بغداد به شهادت رسید. از سوی دیگر حمله ترکیبی موشکی- پهپادی به ینبع درست زمانی بود که وزیر خارجه آمریکا در سفری در راستای هماهنگی برای فشار حداکثری به محور مقاومت راهی عربستان شده بود. سفر مایک پمپئو در واقع در راستای نجات آل‌سعود از بن‌بست‌های موجود و همراه کردن آنها با پروژه معامله قرن و همچنین کمک به این رژیم در جهت سرکوب بیش از پیش مردم مظلوم یمن است.
به علاوه، این ضربه بزرگ در مقطع حساسی از جنگ تحمیلی به یمن وارد می‌شود، چرا که سعودی‌ها همزمان با مذاکرات به بهانه آتش‌بس علاوه بر طولانی و استهلاکی کردن روند مذاکرات با افزایش حملات به نظامیان و غیرنظامیان یمنی، برای فشار آوردن به ارتش و کمیته‌های مردمی تلاش می‌کردند. در مقابل دولت نجات ملی حاکم بر صنعا در تلاش بوده است سازمان رزم خود را در مناطق تحت کنترل حکومت تبعیدی و غیرقانونی منصور هادی هم بازسازی کند و مقاومت در مقابل ائتلاف اشغالگر را ادامه دهد.

Page Generated in 0/0050 sec