printlogo


کد خبر: 216753تاریخ: 1398/12/3 00:00
گزارش «وطن امروز» از آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران
مراقب باشید اما نترسید

گروه اجتماعی: افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به 18 نفر، تشکیل جلسه فوق‌العاده کمیته مقابله با این ویروس به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و صدور دستور برای تولید و توزیع ماسک به تولیدکنندگان، مهم‌ترین خبرهای مربوط به کرونا در ایران بود و از طرفی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد خطر مرگ مبتلایان به این ویروس نسبت به بیماری‌هایی چون آنفلوآنزا بسیار کمتر است.
به گزارش «وطن‌امروز»، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد آمار مبتلایان به این ویروس به 18 نفر رسیده است. به گفته کیانوش جهانپور،  نتایج تست کرونای ۴ بیمار مشکوک به کرونا در تهران مثبت بوده، همچنین  2 مورد در رشت و ۷ مورد در قم به این ویروس مبتلا هستند. بدین ترتیب  با 5 مورد قبلی تاکنون ۱۸ مورد ابتلای قطعی (تهران، قم، اراک و گیلان) ثبت شده که ۴ نفر از آنان فوت شده‌اند.
کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با «وطن امروز»  گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های آزمایشگاهی، ابتلای ۱۳ نفر دیگر از جمله 7 نفر در قم، 4 نفر در تهران و 2 نفر در گیلان تایید شده است که متاسفانه از این جمع 2 نفر جان خود را از دست داده‌اند. اغلب موارد کماکان از ساکنان قم بوده‌ یا سابقه مراجعت از قم در روزها و هفته‌های اخیر را داشته‌اند.  وی خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته ۷۳۵ بیمار با علائم شبه آنفلوآنزا در کشور بستری شدند. حال عمومی فرد مبتلا شده به کووید ۱۹ در اراک نسبت به روزهای گذشته بهتر است و موارد شدید و منجر به فوت در کووید ۱۹ نیز بیشتر در گروه‌های مسن یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص سیستم ایمنی بدن مشاهده می‌شود.
جهانپور افزود: تاکنون 25 نفر مشکوک به این بیماری در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و منتظر نتیجه نهایی هستیم. 
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه به مردم توصیه می‌شود حتی‌الامکان به قم سفر نکنند یا افرادی که علائم سرماخوردگی دارند از قم خارج نشود، افزود: از آنجایی که کانون اصلی این بیماری شهر قم است، بنابراین هر فردی که از قم به سایر شهر‌های دیگر سفر می‌کند باید به رعایت مراقبت‌های لازم توجه کند و اگر علائم سرماخوردگی یا گلودرد دارد حتما باید برای معاینه به پزشک مراجعه کند. وی تصریح کرد: برای کاهش شیوع این بیماری افرادی که با علائم سرماخوردگی مواجه‌اند خیلی سریع خود را به مرکز درمانی برسانند. از طرفی از تردد در مکان‌های شلوغ و پرجمعیت عمومی پرهیز کنند. علاوه بر این به موضوع رعایت نکات بهداشتی و مراقبت‌های لازم چون شست‌وشوی مستمر دست‌ها، ممانعت از دست دادن و روبوسی توجه کنند.
وی با بیان اینکه با توجه به افزایش میزان آمار مبتلایان به این بیماری در شهر قم آیا احتمال ایجاد محدودیت یا قرنطیه شدن شهر در آینده وجود دارد یا خیر؟ افزود: این موضوع به چگونگی سطح پراکندگی و شیوع گسترش بیماری بستگی دارد، البته فعلا تصمیمی برای قرنطینه شهر قم گرفته نشده است اما باید هشدارهای لازم برای کاهش سطح این بیماری به طرق مختلف داده شود، شهروندان نیز این هشدارها را جدی بگیرند. 
جهانپور درباره کمبود ماسک و افزایش قیمت آن در این روزها در بازار گفت: نگرانی بابت کمبود ماسک در کشور وجود ندارد، البته استفاده از ماسک برای افراد سالم و عادی که در خانه یا مراکز کم‌جمعیت هستند توصیه نمی‌شود، بلکه برای افرادی که در اماکن پرجمعیت و فشرده نظیر مترو و اتوبوس یا جاه‌های شلوغ تردد دارند، استفاده از ماسک ضروری است. از طرفی با توجه به اینکه از امروز و در روزهای آینده توزیع ماسک به صورت کلی و در سطح وسیعی در شهرها انجام می‌شود، بنابراین قیمت‌ها افزایشی نخواهد شد، علاوه بر این ماسک نیز تحت مقررات وزارت بهداشت قیمت‌گذاری شده است و با متخلفان برخورد می‌شود.
 
* تمام مدارس قم امروز تعطیل است
وزیر آموزش‌وپرورش همزمان با انتشار خبر فوت 2 نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از تعطیلی تمام مدارس استان قم در روز شنبه خبر داد. به گزارش فارس، محسن حاجی‌میرزایی با بیان اینکه از لحظه اعلام این خبر در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت هستیم، افزود: با آقای نمکی نیز صحبت کردیم و تمام پروتکل‌ها و تشریفات اعلام‌شده از سوی این وزارتخانه را دنبال می‌کنیم. همچنین در صورت نیاز به تعطیلی مدارس یا نصب تجهیزات خاص برای پیشگیری از شیوع این بیماری در مدارس نیز همه اقدامات را در دستور کار خواهیم داشت. به گفته حاجی‌میرزایی، در صورت اعلام وزارت بهداشت برای ضرورت تعطیلی مدارس در کشور این اقدام از سوی آموزش‌وپرورش انجام خواهد شد. وی در ادامه درباره تعطیلی مدارس روز شنبه(امروز) به دنبال انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: روز شنبه بسیاری از مدارسی که حوزه انتخابی هستند به دلیل ادامه شمارش آرا عملا امکان دایر بودن آنها وجود ندارد. این موضوع تنها درباره مدارسی است که شمارش آرای آنها به طول بینجامد و درباره تمام شعب رای‌گیری نیست. 
 
* فوت 4 نفر به علت کرونا در ایران
تاکنون 4 مبتلای به ویروس کرونا در ایران جان‌باخته‌اند. علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره آخرین آمار از مبتلایان به این بیماری، گفت: متاسفانه 2 نفر از مبتلایان جدید هم فوت کرده‌اند تا در مجموع تا این لحظه 18 مورد ابتلای قطعی به کرونا ثبت شود. بنابراین تاکنون 4 نفر از مبتلایان به کرونا فوت شده‌اند و تعدادی موارد مشکوک نیز بستری یا تحت مراقبت هستند. وهاب‌زاده با بیان اینکه هر فردی که از شهر قم خارج می‌شود باید خود را معاینه کند، افزود: آن سری از افرادی که علائم شبیه آنفلوآنزا دارند باید به مراکز درمانی رجوع کنند. وی افزود: بیشتر فوت‌شدگان ناشی از ابتلای ویروس کرونا افرادی مسنی هستند که بیماری‌های زمینه‌ای دارند. وی ضمن هشدار به مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از انتقال این ویروس، گفت: مصرف قلیان و دخانیات در کنار بی‌توجهی به موارد بهداشتی و خودمراقبتی احتمال سرایت این ویروس را به افراد سهل‌انگار بیشتر می‌کند. 
 
* جهانگیری: تولیدکنندگان ماسک سه‌شیفته کار کنند
جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا روز پنجشنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان گردشگری، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران و جلالی رئیس پدافند غیرعامل در وزارت بهداشت برگزار شد.
اسحاق جهانگیری در این باره گفت:  وزیر بهداشت اولین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا را در وزارت بهداشت تشکیل داد و اعضای ستاد در جلسه حضور یافتند. وی ادامه داد: مقابله با کرونا آغاز شده است؛ کرونا در چین رخ داد و آثار آن در قم ظاهر شد و ستاد بحران در وزارت کشور با اختیارات ویژه تشکیل جلسه داده است. معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: در این جلسه درباره مسائل مربوط به این موضوع بحث شد؛ دبیر ستاد مشخص شد و دبیرخانه ستاد در وزارت بهداشت برنامه‌ریزی و دستورالعمل مورد نیاز را تدوین و تصویب خواهد کرد. وی افزود: همه دستگاه‌ها از جمله دولت، بخش خصوصی و نیروهای مسلح به این ستاد کمک می‌کنند و کارخانجات تولید ماسک باید 3 شیفت تولید داشته باشند؛ با شرکت‌های تولید‌کننده مذاکراتی انجام خواهد شد تا نیاز مردم تامین شود. جهانگیری گفت: توان درمانی کشور بالاست، کشور در منطقه از نظر توانمندی پزشکی ظرفیت بالایی دارد و مدیریت بخش درمان توانمند است. .
مدیرکل امور تجهیزات پزشکی نیز گفت: روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد ماسک تولید می‌شود که پاسخگوی نیاز کشور است؛ در نتیجه مردم هیچگونه نگرانی برای تامین ماسک نداشته باشند. به گزارش فارس، سیدحسین صفوی گفت: ۱۵ تولیدکننده ماسک در کشور روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کنند که پاسخگوی نیاز کشور است. وی ادامه داد: قیمت عرضه ماسک‌ها نیز به تمام واحدهای تولیدی اعلام شده و نظارت‌های لازم بر تمام مراحل تولید تا عرضه انجام می‌شود. مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی تاکید کرد: هیچ‌گونه کمبودی در زمینه تامین ماسک وجود ندارد؛ مردم هیچ‌گونه نگرانی برای تامین ماسک نداشته باشند. صفوی افزود: بهتر است تنها افرادی که در معرض افراد مبتلا هستند، از ماسک استفاده کنند.
 
* هر مورد مشکوک دلیلی بر وجود کرونا نیست
مهم‌ترین نکته‌ای که در زمینه کرونا وجود دارد این است که باورهای غلط و توجه به شایعات نه‌تنها مشکلی را رفع نمی‌کند، بلکه بر مشکلات می‌افزاید. رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در این باره گفت: هر مورد مشکوکی که وجود داشته باشد، دلیل بر این نیست که اعلام کنیم مربوط به بیماری کروناست، چرا که ممکن است ما ده‌ها آزمایش انجام دهیم اما یک مورد آن مثبت باشد. محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با فارس درباره «شیوع بیماری کرونا در کشور» گفت: موارد مشکوک با موارد قطعی فرق می‌کند. وی ادامه داد: اکنون هر کسی که دچار ذات‌الریه می‌شود، می‌گویند مشکوک به کروناست اما باید آزمایش این موضوع را نشان دهد. رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت متذکر شد: وزارت بهداشت هر روز آمار دقیق را اعلام خواهد کرد.
 
* 5 نکته طلایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا
بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، شستن دست‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کروناست. با توجه به خبر منتشر شده در زمینه ابتلای چند ایرانی به ویروس کرونا در کشور، رعایت نکات بهداشتی به عنوان خط مقدم پیشگیری از ابتلا به کرونا به شمار می‌رود. ویروس کرونا علائمی شبیه آنفلوآنزا یعنی آبریزش بینی، تب و سوزش گلو از خود نشان می‌دهد. نسل تازه این ویروس در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و تاکنون در سراسر جهان هزاران نفر را گرفتار کرده است. بر اساس اعلام محققان، راه قطعی برای از بین بردن این ویروس وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت کردن نکات بهداشتی است. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت شستن دست‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کروناست. سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند دست‌های خود را اگر آلوده است با آب جاری و صابون بشویید و اگر دست‌ها آلوده نیست آنها را به‌طور مرتب شسته یا با دستمال مرطوب الکلی تمیز کنید. شستن دست‌ها بعد از سرفه یا عطسه و هنگام مراقبت از فرد بیمار، قبل، حین و بعد از تهیه غذا، قبل از غذا خوردن، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و بعد از تماس با حیوانات ضروری است.
هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید، دستمال را پس از استفاده فوراً درون کیسه پلاستیکی گذاشته و به سطل زباله بیندازید، دست‌های خود را پس از سرفه یا عطسه کردن یا هنگام مراقبت از فرد بیمار با آب و صابون بشویید. زمانی که نشانه‌هایی از سرفه و تب در بدن خود مشاهده کردید از ارتباط نزدیک، دست دادن و روبوسی با دیگران پرهیز کنید. از انداختن آب دهان در مکان‌های عمومی پرهیز کنید، اگر علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس در خود مشاهده کردید بعد از انجام دادن اقدامات اولیه پزشکی، مراقبت‌های بهداشتی را به مراتب بیشتر رعایت کنید. بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، تخته گوشت و چاقوی مورد استفاده برای گوشت خام جدا از تخته گوشت و چاقوی مورد استفاده برای مواد غذایی پخته شده باشد. دست‌های خود را در فواصل مابین لمس مواد غذایی خام و مواد غذایی پخته بشویید. از خوردن گوشت حیواناتی که به دلیل بیماری فوت کرده‌اند، پرهیز کنید. در مناطقی که بیماری شیوع پیدا کرده امکان مصرف محصولات گوشتی در صورتی که کاملاً پخته شده باشند وجود دارد اما رعایت کردن نکات بهداشتی در زمان پخت‌وپز غذا ضروری است. بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، هنگام سفر یا تردد با وسیله نقلیه عمومی در صورت داشتن علائمی مانند سرفه یا تب از سفر کردن تا حد امکان پرهیز کنید یا هنگام سفر با وسایل نقلیه عمومی در صورت سرفه کردن جلوی دهان خود را با دستمال بگیرید و سپس زمان رسیدن به مقصد دست‌های خود را بشویید.
در صورت استفاده از ماسک مطمئن شوید که دهان و بینی را کاملاً پوشش داده و از دست زدن به ماسک حین استفاده پرهیز کنید، بعد از استفاده از ماسک یکبار مصرف آن را فوراً دور انداخته و دست‌های خود را بشویید. چنانچه حین سفر متوجه علائم خود شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، در صورت مراجعه به پزشک نیز وی را از سابقه سفر خود مطلع کنید. در زمان سفر فقط غذای پخته شده مصرف کنید، در محیط عمومی سرفه یا عطسه نکنید، از تماس با حیوانات اهلی پرهیز کنید.
 
* دستورالعمل مقابله با ویروس کرونا صادر شد
دستورالعمل مقابله با ویروس کرونا در تهران ابلاغ شد. زهرا صدراعظم‌نوری، عضو شورای شهر در این باره گفت: مقرر شد در فضاها و مکان‌های عمومی اطلاع‌رسانی‌های لازم درباره نحوه خودمراقبتی داده شود و همچنین باکس‌هایی برای قرارگیری مواد ضدعفونی‌کننده در نظر گرفته شود. همچنین دستور داده شده درباره ناوگان حمل‌ونقل عمومی و فضاهای عمومی استفاده از آن، پس از هر شیفت کاری اقدام به ضدعفونی محل و وسیله شود. از هموطنان هم می‌خواهیم در این ایام از دست دادن و روبوسی کردن با یکدیگر خودداری کرده و نکات بهداشتی نظیر شست‌وشوی دست‌ها را بیش از پیش رعایت کنند.
 
* خوراکی‌های طلایی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا
مصرف عدس، زرشک، به، سیب، هویج، شلغم، عسل، سیر، پیاز و دمنوش‌های گل‌گاوزبان، مرزنجوش، بابونه و پرسیاوشان در پیشگیری از ابتلا به کرونا بسیار مفید است. علیرضا یارقلی، متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با فارس، درباره «مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا»، گفت: برای جلوگیری از سرایت این ویروس استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها، رعایت بهداشت به‌ویژه بهداشت جمعی مانند پرهیز از روبوسی کردن و دست دادن از جمله موارد مهم پیشگیرانه است. وی با بیان اینکه گوشی‌ تلفن همراه و دستگیره پله‌های خانه‌ و اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی از مراکز عمده آلودگی هستند، گفت: افرادی که سیستم ایمنی و ریه‌های بیمار و ضعیف دارند، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند. باید با این بیماری مانند تمام بیماری‌های ویروسی دیگر برخورد کنیم و البته شدت بیماری کرونا کمی بیشتر است. یارقلی با اشاره به مهم‌ترین مواد غذایی مؤثر در پیشگیری از کرونا، خاطرنشان کرد: مصرف عدس، زرشک، به، سیب، هویج، شلغم، عسل و عناب بسیار مفید است. این متخصص طب سنتی با اشاره به مصرف دمنوش‌های گل‌گاوزبان، مرزنجوش، بابونه و پرسیاوشان به عنوان دمنوش‌های مؤثر در پیشگیری از ابتلا به کرونا، یادآور شد: مصرف سیاه‌دانه همراه با عسل یا استفاده از روغن آن در داخل بینی نیز بسیار مؤثر خواهد بود.  وی اضافه کرد: در حوزه دارویی نیز استفاده از پرموم عسل بسیار مفید بوده، چراکه ضد ویروس،‌ ضدباکتری و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است؛ ضمن اینکه می‌توانیم از گیاه سرخارگل به صورت مصرف یک قاشق جوشانده آن در صبح و شب استفاده کنیم. یارقلی با تأکید بر اینکه باید سیستم ایمنی افراد دچار بیماری‌های مختلف را بالا ببریم، ابراز داشت: باید در این چند روز هر نوع سرماخوردگی را که احساس کردیم مورد توجه خاص قرار دهیم؛ در نتیجه استراحت کردن در منزل، مصرف سوپ‌ها و عدسی پرآب را توصیه می‌کنیم، چراکه باعث دفع ویروس‌ها می‌شود. این متخصص طب سنتی افزود: استفاده از سیر و پیاز پخته در غذاها و استفاده از سبزیجات تازه نیز توصیه می‌شود.
 
* چهارمین محموله کیت‌های تشخیص کرونا وارد ایران شد
رئیس کمیته اطلاع‌رسانی قرارگاه مقابله با ویروس کرونای وزارت بهداشت، از ورود چهارمین محموله کیت‌های تشخیصی کرونا ویروس به کشور خبر داد. کیانوش جهانپور توئیت کرده است چهارمین محموله کیت‌های تشخیصی ویروس کرونا وارد کشور شده و تحویل انستیتو پاستور شده است. به گفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، این کیت‌ها توسط سازمان جهانی بهداشت به کشورمان ارسال شده است.
 
* مرگ 18 عربستانی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا
ویروس کرونا همچنان در حال سرایت به کشورهای جهان است. رسانه‌های خبری از ابتلای شهروندان آمریکایی، عربستانی و صهیونیستی به ویروس کرونا خبر دادند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه گزارش داد رژیم صهیونیستی روز جمعه نخستین مورد آلوده به ویروس کرونا را تایید کرد. شبکه تلویزیونی «اخبار الان» نیز اعلام کرد «توفیق الربیعه» وزیر بهداشت عربستان سعودی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور را ۲۴۴ نفر اعلام کرده که ۶۴ نفر از آنها در استان جده هستند و ۱۸ نفر از آنها تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. توفیق الربیعه از ثبت ۱۳ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر داد که ۷ تن از آنها در جده و ۴ نفر در ریاض بوده‌اند. در هر یک از شهر‌های مدینه منوره و نجران نیز یک نفر به این ویروس مبتلا شده است. خبرگزاری رسمی سوریه، سانا نیز نوشت مرکز نظارت و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا از مبتلا شدن ۱۱ آمریکایی به ویروس کرونا خبر داد و اعلام کرد این افراد در عرشه کشتی «دایموند پرنسس» بوده‌اند که اکنون در ژاپن قرنطنیه هستند. شبکه سی‌ان‌ان به نقل از مرکز پزشکی آکادمی «نبراسکی» در آمریکا گزارش داد: در اغلب مبتلایان به ویروس کرونا نشانه‌ها و علائم آن به وضوح دیده نمی‌شود.
***
[آیا کرونا خطرناک‌ترین ویروس است؟]
بررسی‌ها نشان می‌دهد کرونا ترسناک‌تر از سایر ویروس‌ها نیست، بلکه خطر کمتری هم دارد. به گفته یک متخصص، ویروس کرونا به همان اندازه گزارش‌های رسانه‌ای کشنده نیست. سون اریک اوملوند، متخصص بیماری‌های ویروسی و مدرس دانشگاه اسلو می‌گوید ویروس کرونا پس از طی کردن یک دوره خیزش از بین می‌رود، بنابراین کرونا ویروسی نیست که باید از آن ترسید، بلکه  باید از آنفلوآنزا ترسید.  از نظر دکتر اوملوند، به احتمال زیاد ویروس کرونا از بین می‌رود، چرا که بیشتر افراد سالخورده، ضعیف و دارای بیماری‌های اساسی دیگر را درگیر می‌کند. داده‌های غیررسمی محققان انگلیسی و چینی نشان می‌دهد 39  مرگ از 41 مرگ بر اثر ویروس کرونا در ووهان را افراد بالای 50 سال تشکیل می‌دهند. این در حالی است که آنفلوآنزا افرادی مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دکتر ویلیام شافنر، استاد پیشگیری از بیماری‌های ویروسی در دانشگاه علوم پزشکی وندربیلت نیز می‌گوید ویروس کرونا در مقایسه با آنفلوآنزا مانند یک لکه ابر است که ناپدید می‌شود. دکتر جان ادلسپرگر، رئیس بیمارستان شریدان نیز می‌گوید: «با توجه به اینکه آنفلوآنزا سال گذشته 35 هزار نفر را در آمریکا کشته است، معتقدم کرونا یک ویروس زودگذر است».  با همه اینها همه افراد برای مبارزه با شیوع این ویروس نیاز به رعایت اصولی بهداشتی و مواردی مثل شست‌وشوی مداوم دست‌ها دارند.
 
***
[وزیر اسبق بهداشت: مرگ‌ومیر آنفلوآنزای فصلی بیشتر از کروناست]
وزیر اسبق بهداشت در ارتباط با مقابله با کرونا ویروس، توضیحات و توصیه‌هایی ارائه داد. به گزارش مهر، کامران باقری‌لنکرانی با اشاره به ورود ویروس کرونا به کشور افزود: سلامت مردم چیزی نیست که کسی بتواند با آن بازی کند و موضوع بحث‌های سیاسی قرار گیرد. وی ادامه داد: وزارت بهداشت از مدت‌ها قبل پیش‌بینی‌های لازم را درباره ویروس کرونا انجام داده و ستاد و قرارگاه مقابله با آن را تشکیل داده است. لنکرانی با عنوان این مطلب که در بیماری‌های عفونی، پیشگیری مهم‌ترین نقش را دارد، گفت: توصیه اصلی درباره ویروس کرونا، شست‌وشوی مداوم دست‌ها بویژه پس از حضور در مجامع عمومی و قرنطینه کردن افراد مشکوک به این ویروس است. وی افزود: شدت ویروس کرونا از آنفلوآنزا کمتر است و مرگ‌و‌میر بر اثر آنفلوآنزای فصلی نسبت به ویروس کرونا بالاتر است. وزیر اسبق بهداشت گفت: احتمال مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در افراد کمتر از ۵۰ سال، کمتر از 5/0 درصد است.

Page Generated in 0/0097 sec