printlogo


کد خبر: 216761تاریخ: 1398/12/3 00:00
اخبار

استفاده از یک ابزار جدید مالی در بورس و  فرابورس از 4 اسفند
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره نمادهای جدید در بازار سرمایه گفت: از روز یکشنبه 4 اسفندماه ابزار جدید فروش تعهدی بر روی 5 نماد در فرابورس ایران و 5 نماد در بورس اوراق بهادار تهران عملیاتی می‌شود. شاپور محمدی گفت: نحوه فروش تعهدی این است که مثل فروش استقراضی مرسوم در بورس‌های دنیاست اما با این تفاوت که با عقد وکالت طوری تنظیم شده است که این معامله از نظر شرعی قابل قبول باشد و کمیته فقهی سازمان بورس این ابزار فروش تعهدی را طراحی کرده است. وی درباره اینکه چرا به ابزار جدید فروش تعهدی می‌گوییم، اظهار داشت: در فروش تعهدی یک نفر متعهد می‌شود که سهامی را که فروخته است از بازار بخرد و در واقع قرض نمی‌گیرد، بلکه متعهد به خرید و برگرداندن آن سهام از بازار می‌شود و از نظر عقد وکالت این قابل‌ قبول‌ترین شکل برای فروش تعهدی می‌تواند باشد. 
***
جلسه آتی اوپک، کرونایی شد
وزرای کشورهای عضو اوپک قرار است روزهای پنجم و ششم مارس (15 و 16 اسفند) نشستی را برای تعیین وضعیت عرضه نفت در بازارهای جهانی داشته باشند. در این نشست تصمیم‌گیری خواهد شد که آیا عرضه نفت با شرایط فعلی ادامه یابد یا کاهش بیشتری داده شود. تأثیر ویروس کرونا بر میزان تقاضای جهانی نفت که پیش از این توسط نهادهای بین‌المللی اعلام شده است، تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس را وادار کرده تا سیاست‌های نفتی خود را بازنگری کنند. 
نشست وزرای اوپک با حضور کشورهای غیراوپک نیز در کمیته فنی پیگیری خواهد شد، ضمن اینکه کارشناسان ارزیابی از بازار نفت خواهند داشت؛ گزارش آنها قرار است در کمیته اوپک پلاس بررسی شود. وزرای اوپک پلاس تصمیم نهایی خود را بر مبنای پیشنهادات این کمیته اعلام خواهند کرد. پیش از این اوپک پلاس در قالب طرح کاهش تولید نفت، عرضه تولید را 7/1 میلیون بشکه در روز کاهش داد.

Page Generated in 0/0054 sec