printlogo


کد خبر: 216862تاریخ: 1398/12/5 00:00
مراسم روز شهید در عراق با بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در حضور چهره‌های مقاومت برگزار شد
نقش قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در پیروزی عراق بر تروریسم

گروه بین‌الملل: روز شهید در عراق در حالی برگزار شد که این کشور نیز مانند ایران همچنان تحت تاثیر شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان‌شان قرار دارد.  سخنران ویژه این مراسم هادی العامری بود که هم با حاج قاسم سلیمانی و هم با ابومهدی المهندس رفاقتی دیرینه داشت. هادی العامری که همزمان رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق هم هست بار دیگر از نقش مهم شهید ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس سابق سازمان حشدالشعبی و سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه، در پیروزی بر تروریسم تمجید کرد.
به نوشته پایگاه خبری شبکه العهد، وی افزود: همه ما باید به فرماندهان شهیدمان اقتدا کنیم و پیرو راه آنها باشیم. شهید ابومهدی المهندس توانست سازمان حشدالشعبی را تاسیس کند و نقش زیادی در تاسیس این سازمان و دفاع از کشور ایفا کرد. شهیدان المهندس و حاج قاسم سلیمانی، نقش زیادی در تحقق پیروزی بر تروریسم داشتند.
 
* اهمیت بازنگری در روند سیاسی عراق
وی در ادامه سخنان خود به بحث تشکیل دولت جدید عراق پرداخت و گفت: ما 2 پیام از سوی ملت عراق داشتیم. یکی از آنها عدم مشارکت شخصیت‌های سیاسی حاضر در انتخابات آتی است. ما باید در روند سیاسی کشور بازنگری کنیم و قانون اساسی کشور نیز باید اصلاح شود. ما همچنین باید اعتماد به روند سیاسی را بازگردانیم و همان‌گونه که مرجعیت دینی توصیه کرد، انتخاباتی شفاف برگزار کنیم.  رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق گفت: همه ما در انتخاب دولت جدید که کشور را از بحران کنونی برهاند، جدی هستیم و تمام گروه‌های سیاسی، علاوی را در انتخاب اعضای کابینه بر اساس شایستگی و شفافیت مختار گذاشته‌اند. هرچند محمد توفیق علاوی بهترین نامزد نخست‌وزیری نیست اما بهترین گزینه و راه‌حلی برای شرایط کنونی به شمار می‌رود.
 
* حمایت گردان‌های حزب‌الله عراق از جانشین ابومهدی المهندس
انتصاب جانشین ابومهدی المهندس در حشدالشعبی بازتاب ویژه‌ای در جریان‌های مقاومت عراق داشته است و موج حمایت از وی همچنان ادامه دارد. در همین ارتباط دیروز نیز گردان‌های حزب‌الله عراق با صدور بیانیه‌ای حمایت کامل خود را از جانشین شهید ابومهدی المهندس در سازمان حشدالشعبی اعلام کردند.
بر اساس این گزارش، در بیانیه گردان‌های حزب‌الله عراق آمده است: ما از ابوفدک المحمداوی، فرمانده جدید حشدالشعبی به طور کامل حمایت می‌کنیم. در ادامه این بیانیه تصریح شده است: ما از هیچ کمکی به فرمانده جدید مقاومت عراق دریغ نخواهیم کرد.
 
* تظاهرات گسترده در اقلیم کردستان عراق
نارضایتی ساکنان اقلیم کردستان عراق از ناکارآمدی مقامات این اقلیم و نبود فرصت‌های شغلی و فساد در این منطقه سبب شد تظاهرات گسترده‌ای علیه مقامات این اقلیم برگزار شود. در سلیمانیه شمار زیادی در پارک آزادی در مرکز شهر شعارهایی علیه فساد و اوضاع بد اقلیم کردستان عراق سر دادند. در اربیل نیز نیروهای امنیتی به شکل گسترده‌ای در نزدیکی تفریحگاه شاندر که قرار بود معترضان آنجا جمع شوند، مستقر شدند که معترضان مجبور به تغییر مکان اعتراض و رفتن به منطقه‌ای نزدیک آن شدند.
 
* چهارشنبه؛ جلسه رأی اعتماد به کابینه محمد علاوی
حسن الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق اعلام کرد جلسه رای اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف عراق به جای دوشنبه (امروز) به چهارشنبه جاری موکول شد. قرار بود به درخواست محمد علاوی جلسه فوق‌العاده پارلمان برای اعطای رای اعتماد به دولت او امروز برگزار شود. بخش ناچیزی از اهل سنت و کردها محمد توفیق علاوی را به بی‌توجهی به خواسته‌های‌شان متهم و در مسیر تشکیل دولت او سنگ‌اندازی می‌کنند. به گفته منابع پارلمانی، امید می‌رود جلسه رأی‌گیری شاهد حضور بیش از نیمی از اعضای پارلمان باشد. مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز تهدید کرده در صورتی که جلسه پارلمان برای تأیید دولت علاوی برگزار نشود تظاهرات میلیونی برگزار خواهد شد.
 
* معاون چنی: باید از شورش ضددولتی در عراق حمایت کنیم!
درباره نوع نگاه آمریکا به دولت آینده عراق و حمایت این کشور از بی‌دولتی در عراق تاکنون سخنان بسیاری گفته شده است. با این حال هیچ چیز به اندازه اعتراف خود مقامات آمریکایی نمی‌تواند در جدی بودن آمریکایی‌ها در پیشبرد این راهبرد موثر باشد.  دیروز مجله راهبردی فارین‌پالیسی آمریکا در مقاله‌ای به قلم «جان هانا» دستیار دیک چنی معاون جرج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نوشت: ایالات‌متحده به طور فزاینده با سؤالاتی در عرصه سیاست عراق روبه‌رو است و پاسخ آن در نخست‌وزیر تازه منصوب‌شده، محمد توفیق علاوی نیست، بلکه پاسخ آن در قیام مردمی است.
هانا در ادامه این مقاله مدعی شده است: انتخاب محمد توفیق علاوی به عنوان نخست‌وزیر بعدی عراق نشان‌دهنده بن‌بست جداگانه برای عراق و ایالات‌متحده است. علاوی شانسی برای حل این 2 بحران که گریبانگیر عراق است، ندارد. بحران نخست از بین رفتن مشروعیت طبقه سیاسی در عراق بعد از سال ۲۰۰۳ است؛ به ادعای وی بحران دوم، نفوذ فزاینده ایران در عراق است.
این تحلیلگر نئوکان در ادامه به مقامات آمریکایی توصیه کرد از حمایت علاوی دوری کنند و به جای آن انرژی خود را صرف حمایت از جنبش اعتراضی به ادعای وی فوق‌العاده‌ای که منجر به تغییر سیاست عراق از اواخر سال گذشته نه‌تنها برای نجات عراق، بلکه برای نجات روابط عراق و آمریکا شده است، متمرکز کنند. وی در ادامه نوشت: این سیاست جدید نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر در دولت عراق و حمایت بیشتر از اعتراضات ضد‌دولتی دارد. وی معترضان را وفاداران پنهان به آمریکا توصیف کرد.
هانا با ادعای اینکه دلیل اصلی در حمایت از سرنگونی دولت عراق این است که این دولت مرتکب اعمال خشونت علیه مردمش می‌شود و نجات آن هیچ فایده‌ای ندارد، مدعی شد پشتیبانی از معترضان باعث می‌شود آمریکا در نظر آنها به عنوان نجات‌دهنده مورد استقبال قرار گیرد.

Page Generated in 0/0052 sec