printlogo


کد خبر: 216863تاریخ: 1398/12/5 00:00
در ادامه پروژه نزدیکی رژیم اشغالگر قدس به کشورهای عربی صورت گرفت
افشای سفر رئیس موساد به قطر

اسرائیل در چندماه گذشته تلاش فراوانی را برای نزدیکی به کشورهای عربی انجام داده است. در همین ارتباط دیروز یکی از مقامات رژیم اشغالگر قدس مدعی سفر یک مقام نظامی و رئیس موساد به قطر شد. این سفر برای متقاعد کردن قطری‌ها به افزایش فشار بر حماس بوده است. قطر یکی از مراکز مهم استقرار رهبران حماس در منطقه است. 
به گزارش المیادین، آویگدور لیبرمن،‌ رئیس حزب اسرائیل بیت‌نو در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ اسرائیل مدعی شده یوسی کوهن، رئیس موساد و هرتسی هالیوی، فرمانده منطقه جنوبی به دستور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به منظور جلوگیری از ادامه انتقال پول به حماس بعد از ۳۰ مارس به دوحه سفر کردند.
لیبرمن با تاکید بر اینکه اطلاعاتش موثق است، اشاره کرد، قطری‌ها اعلام کردند انتقال پول را بعد از ۳۰ مارس متوقف خواهند کرد.
 
* نتانیاهو: با 6 کشور عربی رابطه داریم
ادعای سفر مقامات امنیتی اسرائیل به قطر در حالی است که چندی پیش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل طی سخنانی در جلسه هفتگی کابینه این کشور گفت: درحال حاضر ما حداقل با 6 کشور عربی روابط نزدیک داریم. در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی در روند عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی داشته‌ایم.
وی گفت: ما در نمایشگاه اکسپوی 2020 دوبی که در امارات برپا می‌شود و ما با آن کشور روابط دیپلماتیک نداریم، شرکت خواهیم کرد. 
وزارت خارجه اسرائیل  هم در ماه آوریل سال گذشته میلادی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت‌های اسرائیلی که در زمینه‌هایی مانند بهداشت، اطلاعات و فناوری‌های آب فعالیت می‌کنند، در اکسپوی 2020 دوبی شرکت خواهند کرد.
آشکارترین نشانه نزدیک شدن اسرائیل به کشورهای عربی در سال گذشته میلادی سفر بنیامین نتانیاهو به عمان و دیدار وی با ‌قابوس، سلطان سابق عمان در ماه اکتبر بود. البته پیش‌تر در دهه 1990 اسحاق رابین و شیمون پرز نیز به مسقط رفته بودند اما این سفر علنی‌تر از همه موارد مشابه بود. اندکی پس از سفر نتانیاهو، وزیر ارتباطات اسرائیل به عمان رفت تا در کنفرانسی سخنرانی کند.
 
* عمان تنها کشوری نبود که درهایش را به روی اسرائیل باز کرد
امارات، اواخر سال 2018 دو بار میزبان رئیس ستاد ارتش رژیم کودک‌کش اسرائیل بود، اندکی پس از آن نیز جودوکاران اسرائیلی در امارات حاضر شدند، همچنین وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل به امارات سفر کرد. این اولین سفر رسمی یک وزیر اسرائیلی به امارات بود. همچنین برای اولین بار در جهان عرب سرود ملی اسرائیل در یک ورزشگاه اماراتی نواخته شد.
عربستان نیز نقش مهمی در گسترش روابط کشورهای عربی با اسرائیل داشت. عربستان در ماه مارس سال گذشته اجازه داد هواپیماهای خطوط هوایی هند بتوانند برای رفتن به اسرائیل از آسمان عربستان عبور کنند. در آوریل نیز محمد بن سلمان به مجله آتلانتیک گفت اسرائیلی‌ها حق دارند برای خودشان کشوری داشته باشند. 
 
* لیبرمن : در برابر مردم غزه شکست خوردیم
آویگدور لیبرمن، وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی به شکست در برابر مقاومت فلسطین در غزه اذعان کرد. بر اساس این گزارش، وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا رژیم صهیونیستی از زمان انتصاب نفتالی بنت به عنوان وزیر جنگ توانسته بازدارندگی در برابر حماس را بازیابد، گفت: متاسفانه این اسرائیل است که باز داشته شده است. لیبرمن افزود: در نهایت باید بپذیریم مردم غزه تغییری نکرده‌اند و اعتراف می‌کنم شکست خوردم و نتوانستم مفهوم امنیت را درباره غزه درک کنم. لازم به ذکر است لیبرمن پس از شکست ارتش رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت فلسطین در جنگ ۵۱ روزه و اختلاف با نتانیاهو از سمت خود استعفا کرد.

Page Generated in 0/0055 sec