printlogo


کد خبر: 216864تاریخ: 1398/12/5 00:00
دور دنیا

رئیس‌جمهور آلمان به سودان سفر می‌کند
فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان قصد دارد اواخر هفته جاری به سودان سفر کند. بر اساس این گزارش، سفر رئیس‌جمهور آلمان به سودان قرار است ۲۷ فوریه انجام شود. وی در جریان این سفر با مقامات ارشد سودان دیدار و گفت‌وگو می‌کند. سفر اشتاین‌مایر به سودان ۲ روز به طول خواهد انجامید.
***
ترامپ جلوی انتشار کتاب بولتون را می‌گیرد
دونالد ترامپ اعلام کرده تا زمانی که وی در کاخ سفید است کتاب جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، نباید منتشر شود. واشنگتن‌پست به نقل از 2 منبع خبری می‌نویسد: ترامپ مستقیماً درباره انتشار کتاب بولتون وارد عمل شده و به کارمندان خود گفته است که به دلیل محتوای برخی مکالمه‌های محرمانه وی مانع انتشار کتاب بولتون می‌شود. این در حالی است که بولتون هفته گذشته از تلاش کاخ سفید برای سانسور کتاب خود درباره مجادلات اوکراین خبر داد. بولتون در نخستین حضور مطبوعاتی خود در دانشگاه دوک پس از آنکه مجلس سنا هنگام استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا حاضر به استماع شهادت وی نشد، بخش‌هایی از خاطراتش درباره مجادلات اوکراین را به آب شدن یک بستنی گردویی شبیه دانست. مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ همچنین ابراز نگرانی کرد که اگر قسمت‌های مهم کتاب به صورت طبقه‌بندی شده درمی‌آمد، کاخ سفید بدون شک مانع انتشار آن می‌شد و نشر آن در ماه آینده به تعویق می‌افتاد. یک مقام رسمی در شورای امنیت ملی کاخ سفید ماه گذشته در نامه‌ای به وکیل بولتون، گفت که کتاب وی شامل میزان قابل توجهی از اطلاعات طبقه‌بندی شده است.
***
آوارگی ۷۵۶ هزار نفر در خشونت‌های بورکینافاسو
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که از آغاز سال جاری میلادی (۲۰۲۰) تاکنون ۷۶۵ هزار نفر به خاطر خشونت در بورکینافاسو آواره شده‌اند. بر اساس این آمار، روزانه 4 هزار نفر در بورکینافاسو به خاطر خشونت، درگیری‌ها و حملات تروریستی منازل خود را ترک می‌کنند، به طوری که طی 3 هفته گذشته ۱۵۰ هزار نفر در این کشور آواره شده‌اند. 
***
کرونا باعث دعوای لفظی روسیه و آمریکا شد
ادعاهای مسؤولان آمریکایی درباره وجود صفحات مجازی مرتبط با روسیه با هدف انتشار اخبار و اطلاعاتی گمراه‌کننده علیه واشنگتن درباره ویروس کرونا، واکنش وزارت خارجه روسیه را به همراه داشت. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اولین واکنش کشورش به ادعاهایی که مسؤولان آمریکایی برای خبرگزاری فرانسه فاش کردند، به خبرگزاری روسی «تاس» گفت: این اظهارات، شایعاتی عمدی برای اشاعه اخبار کذب است. پیش‌تر مقامات وزارت خارجه آمریکا مدعی شده بودند  حساب‌های کاربری در توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام با اسامی افرادی جعلی نظریه‌هایی توطئه‌برانگیزانه و بی‌اساس منتشر و آمریکا را عامل شیوع ویروس کرونا معرفی می‌کنند؛ این حساب‌های کاربری به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی و آلمانی هستند. فیلیپ ریکر، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا مدعی شد روسیه از طریق کمپین‌ها و تبلیغات خبیثانه به دنبال ایجاد دودستگی و نابودی موسسات و نهادهای آمریکا از داخل و ائتلاف‌هایش است.
***
ورود 20 میلیون سلاح به لیبی
نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی اعلام کرد، بیش از ۱۵۰ مرتبه آتش‌بس در لیبی نقض و موضوع تحریم واردات سلاح به لیبی همچنان نادیده گرفته شده و بیش از ۲۰ میلیون سلاح به این کشور وارد شده است. قسام سلامه با بیان اینکه تحریم واردات تسلیحات به لیبی همچنان نقض می‌شود و بیش از ۲۰ میلیون سلاح به این کشور وارد شده است، از عملکرد کمیته تحریم شورای امنیت ابراز نارضایتی کرد و از این کمیته خواست با کسانی که صادرات و واردات تسلیحات به لیبی دارند، برخورد سختی داشته باشد. وی گفت، روسیه و ترکیه نقش کلیدی در لیبی دارند و به همین دلیل اصرار شد به کنفرانس برلین دعوت شوند. سلامه در پایان گفت، بیش از ۴۰۰ هزار آواره در لیبی و نیز ویرانی‌ها و مداخلات خارجی در این کشور وجود دارد.
***
سفر وزیر دفاع کره‌جنوبی به آمریکا
وزیر دفاع کره‌جنوبی دیروز به منظور انجام مذاکراتی با رئیس پنتاگون و یک‌سری دیدارها و بازدیدهای دیگر به آمریکا سفر کرد. از جمله موارد دستور کار مذاکرات میان جئونگ کیونگ‌دو، وزیر دفاع کره‌جنوبی با مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا که قرار است امروز انجام شود، رزمایش نظامی مشترک 2 کشور در فصل بهار و با هدف آمادگی برای کنترل عملیات در زمان جنگ است. وزرای دفاع آمریکا و کره‌جنوبی همچنین قرار است به تبادل نظر درباره اینکه سئول تا چه میزان برای استقرار نظامیان آمریکا در خاکش هزینه بدهد، بپردازند. از جمله دیگر مسائل مهم میان 2‌طرف چگونگی پاسخ کره‌جنوبی به بحران شیوع ویروس کُرونا، سرنوشت توافق اشتراک اطلاعات نظامی میان توکیو و سئول و برنامه به‌روزرسانی سامانه دفاع موشکی تاد مستقر در شبه‌جزیره کره است. وزیر دفاع کره‌جنوبی در جریان سفرش به آمریکا به مناسبت هفتادمین سالگرد آغاز جنگ دهه 1950 کره، از بنای یادبود ویژه کهنه‌سربازان نظامی این جنگ در واشنگتن‌دی‌سی و همچنین یک بیمارستان مربوط به این کهنه‌سربازان نظامی بازدید می‌کند. این نخستین سفر جئونگ کیونگ‌دو به آمریکا از زمان انتصاب اسپر به وزارت دفاع این کشور در جولای سال گذشته است. اسپر در ماه‌های ژوئن و نوامبر سال گذشته به کره‌جنوبی سفر کرده بود.

Page Generated in 0/0068 sec