printlogo


کد خبر: 216891تاریخ: 1398/12/5 00:00
اخبار

مردم فریب سودجویان ارز را نخورند
عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی درباره افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر نوشت: درباره آنچه موجب تصمیم FATF برای اعلام اقدامات تقابلی علیه ایران شد و مطابق انتظار موجب خرسندی دولت آمریکا و موجه نشان دادن تحریم‌های ظالمانه آنها گردید، صحبتی نمی‌کنم. همتی در ادامه نوشت: به دنبال این اقدام، همانگونه که قبلا تاکید کردم، گروهی در تلاش بوده و هستند تا با ایجاد فضای روانی بی‌ثباتی و نیز اعلام نرخ‌های بی‌پایه و غیرمعاملاتی در فضای مجازی در چارچوب فشار حداکثری آمریکا، این تصمیمات را تکمیل کرده و ثبات بازارها از جمله بازار ارز را مجددا به هم بزنند. رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی با هیجانات بازار، هیجانی برخورد نمی‌نماید؛ بلکه با رویکرد اصولی و استفاده از امکانات و روش‌های تجربه‌شده خود در طول ماه‌های گذشته و با رهیافت صبر و تدبیر، تلاش‌ها برای سفته‌بازی از طریق تحمیل شوک به بازار ارز را با تقویت اقدامات در دست اجرا خنثی و ثبات لازم را به بازار اعاده خواهد کرد. وی در پایان خطاب به مردم نوشت: به هموطنان عزیز نیز توصیه می‌کنم از ورود به دام روانی سفته‌بازان و سودجویان پرهیز نمایند.
***
متولدان خانواده‌های یارانه‌بگیر هم یارانه می‌گیرند
سخنگوی ستاد حذف یارانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افرادی که مشمول یارانه معیشتی هستند آیا متولدان جدید آنها نیز مشمول این یارانه خواهند شد، اظهار داشت: موالید جدید به شرط اضافه شدن در لیست یارانه‌بگیران، به لیست معیشت ‌بگیران هم اضافه خواهند شد. حسین میرزایی درباره خانواده‌هایی که در حال حاضر مشمول یارانه معیشت هستند،‌ گفت:‌ در صورتی که خانوار متولدان جدید مشمول یارانه و کمک معیشتی باشد، آنها نیز به لیست اضافه خواهند شد که آمار آن از سوی سازمان ثبت احوال ارائه می‌شود. وی تاکید کرد: اگر خانواده فرد تازه متولد شده مشمول یارانه نقدی و معیشتی نباشد عملا مشمول نخواهد شد.
***
احتمال 3 شیفته شدن مجلس
عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت از آغاز بررسی لایحه بودجه سال 99 در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت: کلیات لایحه بودجه سال 99 از دوشنبه هفته جاری(امروز) و پس از استماع گزارش رئیس دیوان محاسبات کشور درباره تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود. بهروز نعمتی با بیان اینکه نمایندگان مجلس پس از بررسی کلیات لایحه بودجه، وارد جرئیات می‌شوند، افزود: مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال 99 را در 2 شیفت کاری بررسی می‌کند. وی اظهار کرد: در صورت نیاز و با موافقت نمایندگان، احتمال 3 شیفته شدن مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد. عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجایی که صحن علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی لایحه بودجه سال آینده در 2 شیفت کاری برگزار می‌شود، کمیسیون‌های تخصصی تشکیل نخواهند شد.
***
مخالفت سازمان برنامه با واگذاری «رتبه‌بندی کارت بازرگانی» به اتاق‌ بازرگانی
رئیس امور نظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: تصمیم کمیسیون تلفیق مبنی بر واگذاری رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی به اتاق بازرگانی، از جنبه‌های مختلف در تعارض با قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» مصوب خردادماه ۹۸ مجلس است. سیدجواد قانع‌فر 2 دلیل برای غیرقابل قبول بودن تصمیم کمیسیون تلفیق برشمرد و گفت: اولاً بر اساس ماده ۴ قانون استفاده از حداکثر توان تولید، درج رتبه‌بندی تولیدکنندگان کالاها، عرضه‌کنندگان خدمات و پیمانکاران در سامانه «فهرست توانمندی‌های محصولات داخلی» بر عهده وزارت صمت قرار گرفته است، ثانیاً طبق مصوبه هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی در اوایل دی‌ماه امسال، مرکز ملی رتبه‌بندی اتاق ایران نیز منحل شده است. وی در ادامه تاکید کرد: واگذاری رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی به اتاق‌های بازرگانی علاوه بر ایجاد انحصار، با قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» نیز تعارض آشکار دارد.
***
افزایش 300 میلیارد تومانی سرمایه بانک مرکزی تصویب و ابلاغ شد
مصوبه افزایش سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل اندوخته احتیاطی به این بانک ابلاغ شد. هیأت وزیران در جلسه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ به پیشنهاد مجمع عمومی بانک مرکزی و به استناد قانون پولی و بانکی کشور، با افزایش سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل اندوخته احتیاطی موافقت کرد. بر این اساس، سرمایه بانک مرکزی از مبلغ ۵۵ هزار و ۳۹۵ میلیارد ریال به مبلغ ۵۸ هزار و ۳۹۵ میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

Page Generated in 0/0057 sec