printlogo


کد خبر: 216898تاریخ: 1398/12/5 00:00
طرفداران حزب دموکرات در ایالت نوادا هم به پیرمرد سوسیالیست رأی دادند
سندرز: دولت آمریکا فاسد است

گروه بین‌الملل: برنی سندرز برنده انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در نوادا شد. با پیروزی سندرز در ایالت نوادا، وی پیروز دومین ایالت پیاپی در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها برای تعیین نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 شد. 
تا اینجای کار، به دنبال برگزاری رقابت‌های مقدماتی در ۳ ایالت آیووا، نیوهمپشایر و نوادا، (براساس شمارش 60 درصد آرا) برنی سندرز موفق به کسب 35 هیأت انتخاباتی (Delegate) شده، حال آنکه بعد از وی، پیت بوتیجیج دیگر نامزد دموکرات با ۲۲ هیأت انتخاباتی در جایگاه دوم قرار گرفته است. سهم دیگر نامزدهای مطرح این حزب نیز به ترتیب شامل ۸، ۷ و ۶ هیأت انتخاباتی برای الیزابت وارن، امی کلوبچار و جو بایدن است. هر یک از نامزدهای دموکرات برای اینکه موفق به کسب عنوان نامزد نهایی این حزب شوند، نیازمند کسب ۱۹۹۱ هیأت انتخاباتی هستند.
پیش از نوادا، انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در آیووا و نیوهمپشایر برگزار شده بود. در آیووا پیت بوتیجیج، نامزد همجنس‌باز دموکرات با یک‌دهم درصد رای بیشتر در جایگاه اول قرار گرفت و سندرز دوم شد. اعلام دیرهنگام نتایج آیووا سبب ایجاد شائبه‌هایی ‌شده مبنی بر اینکه لابی قدرتمند حزب دموکرات و در رأس آن مقامات دولت اوباما تلاش می‌کنند سندرز نتواند به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها در فینال رقابت‌های ریاست‌جمهوری مقابل دونالد ترامپ بایستد. کمپین سندرز همچنان معتقد است دموکرات‌ها در انتخابات آیووا عامدانه وی را در جایگاه دوم قرار دادند. وی حتی درخواست داد آرای آیووا بازشماری شود که البته این اتفاق هرگز نیفتاد. 
انتخابات نیوهمپشایر اما با پیروزی سندرز تمام شد و بوتیجیج دوم شد. نامزد اصلی حزب دموکرات اما جو بایدن است که در آیووا چهارم شد و در نیوهمپشایر پنجم. حالا اما در نوادا توانسته به جایگاه دوم دموکرات‌ها بعد از سندرز صعود کند و بوتیجیج هم در نوادا در جایگاه سوم ایستاده است. جو بایدن به‌واسطه شکست در هر دو ایالت قبلی برای ادامه حضور در رقابت‌ها به نتیجه قابل قبولی در نوادا نیاز داشت.
برنی سندرز که اکنون صدرنشین اردوگاه دموکرات‌هاست در دوره قبلی انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ نیز آرای مردمی بیشتری نسبت به هیلاری کلینتون کسب کرده بود اما سرانجام با رأی موکلان غیرمتعهد، این کلینتون بود که به عرصه انتخابات پا گذاشت و از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا شکست خورد. همین خاطره تاریخی نیز سبب شده همچنان کمپین وی با حساسیت بیشتری به رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها بپردازد. در حزب دموکرات وکلای غیرمتعهد افرادی شاخص‌تر هستند که تعهدی به حمایت از نامزدهای حزب در ایالت‌های مختلف ندارند و می‌توانند در گردهمایی نهایی حزب، به هر کس که تمایل داشته باشند، رأی دهند. 
هیلاری کلینتون در سال 2016 از ترامپ شکست خورد اما هنوز رفتارهای برنی سندرز را عامل شکست خود می‌داند. وی چندی پیش هم در اظهارنظری گفت هیچ‌کس در آمریکا سندرز را دوست ندارد. جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما هم در اظهارنظری گفت که مطمئن است جو بایدن در نهایت نامزد اصلی دموکرات‌ها برای رقابت با ترامپ خواهد بود. شبکه فاکس‌نیوز هم آبان‌ماه امسال اعلام کرد که اوباما گفته هرگز اجازه نخواهد داد سندرز نامزد نهایی دموکرات‌ها شود. 
 
* فینال رقابت‌های دموکرات‌ها
آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و شنبه هفته دیگر کارولینای جنوبی. از این 4 ایالت تکلیف 3 تای آنها مشخص شده اما رقابت نفسگیر دموکرات‌ها 9 روز دیگر است که به طور همزمان 14 ایالت آمریکا درگیر انتخابات درون‌حزبی می‌شوند. سندرز تا حالا جایگاه خوبی در رقابت‌های دموکرات‌ها داشته است اما اگر بتواند رقابت 14 ایالت را ببرد راه رسیدن رقبای دموکراتش به وی اگر نگوییم محال ولی بسیار سخت خواهد بود. انتخابات 14 ایالتی تکلیف یک‌سوم امتیازات ایالتی را مشخص می‌کند. طبق عرف نانوشته‌ای در آمریکا، نامزدی که انتخابات 14 ایالتی را برده، در نهایت فینالیست دموکرات‌ها در رقابت با جمهوری‌خواهان بوده است.
 
* سندرز: مردم آمریکا از دولت فاسد خسته‌اند
برنی سندرز بعد از پیروزی در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در نوادا به دونالد ترامپ حمله کرد. وی در جمع هوادارانش در سن‌آنتونیو گفت: در تگزاس و سراسر کشور هم پیروز خواهم شد. مردم آمریکا از رئیس‌جمهوری که تمام وقت دروغ می‌گوید خسته شده‌اند، آنها از دولت فاسد خسته شده‌اند، آنها از رئیس‌جمهوری که دموکراسی آمریکایی را زیر سوال می‌برد خسته شده‌اند. سندرز در ادامه گفت: ترامپ و دوستانش فکر می‌کنند می‌توانند با تفرقه‌اندازی در انتخابات پیروز شوند. ما پیروز خواهیم شد، چون دقیقا عکس این عمل می‌کنیم.
 
* ترامپ: برنی! نگذار پیروزی را از تو بگیرند
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که در ایالت‌های قبلی آمریکا با اشاره به انتخابات دموکرات‌ها گفته بود آنها حتی توان برگزاری یک انتخابات را هم ندارند، پس از پیروزی سندرز در نوادا در توئیتی نوشت: برنی! نگذار دیگران پیروزی را از تو بگیرند.
توئیت ترامپ در راستای اختلاف‌اندازی بین دموکرات‌ها و کمپین سندرز قابل ارزیابی است، اگر نه وی خود به فساد گسترده در راه رسیدن به قدرت مشهور است. 
ترامپ همچنین در اظهارنظری درباره سومین ایستگاه انتخابات درون‌حزبی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در نوادا، پیروزی برنی سندرز در حزب دموکرات را تبریک گفته و همزمان او را «برنی دیوانه» خطاب کرد.
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اظهارنظر قبلی خود درباره تلاش اعضای ارشد حزب دموکرات برای جلوگیری از پیروزی نهایی برنی سندرز در رقابت‌های مقدماتی این حزب را تکرار کرد. دونالد ترامپ، برنی سندرز را برنی دیوانه و مایکل بلومبرگ نامزد میلیاردر حزب دموکرات و شهردار اسبق نیویورک را به دلیل کوتاهی قدش مایک کوچولو خوانده است. رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: به نظر می‌رسد برنی دیوانه دارد در ایالت بزرگ نوادا عملکرد خوبی بر جای می‌گذارد. بایدن و دیگران به نظر ضعیف می‌رسند. ترامپ با تاختن دوباره به مایکل بلومبرگ که زمانی با او دوستی داشته است، نوشت: مایک کوچولو بعد از ثبت کردن بدترین حضور در تاریخ مناظرات ریاست‌جمهوری آمریکا، به هیچ‌وجه نمی‌تواند شروع دوباره‌ای در کارزار انتخاباتی‌اش داشته باشد.
 
***
[مشاور امنیت ملی آمریکا: هیچ اطلاعی از دخالت روسیه در انتخابات نداریم]
3 روز پیش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش کرد نمایندگان جامعه اطلاعاتی آمریکا به مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داده‌اند که روسیه ظاهرا در حال مداخله در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ برای کمک به انتخاب مجدد دونالد ترامپ به سمت ریاست‌جمهوری آمریکاست. با این حال اما مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای تصریح کرد هیچ اطلاعاتی در اختیار ندارد که نمایانگر تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا باشد.
رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه ‌ای‌بی‌سی‌نیوز تصریح کرد هیچ اطلاعاتی مبنی بر تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در اختیار ندارد. اوبراین تصریح کرد: به ‌عنوان مشاور امنیت ملی دسترسی خوبی به اطلاعات آمریکا دارم. من هیچ اطلاعاتی مبنی بر تلاش روسیه برای انتخاب مجدد رئیس‌جمهور ترامپ مشاهده نکرده‌ام. وی ادامه داد: تمام آنچه می‌دانم این است که جمهوری‌خواهان در جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا از این جلسه ناراضی بودند و گفتند هیچ اطلاعاتی در اثبات آنچه گفته شد، وجود ندارد. آوریل ۲۰۱۹ گزارش نهایی تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا درباره تبانی احتمالی ترامپ و روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، تصریح کرد هیچ‌گونه شواهدی یافت نشده که نشان دهد ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه تبانی داشته‌ است. ماه ژانویه همان سال هم کمیته اطلاعات سنا در گزارشی تأیید کرد هیچ شواهدی درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا وجود نداشته است.

Page Generated in 0/0144 sec