printlogo


کد خبر: 216920تاریخ: 1398/12/6 00:00
نخست‌وزیر عراق به احتمال فراوان روز پنجشنبه کابینه خود را به مجلس معرفی می‌کند
اخراج آمریکا؛ شرط اعتماد پارلمان به علاوی

گروه بین‌الملل: پنجشنبه هفته جاری کابینه محمدتوفیق علاوی به پارلمان عراق برای دریافت رأی اعتماد معرفی خواهد شد. 
اگر چه نظر کلی نمایندگان به شخص علاوی مثبت است اما برخی درخواست‌ها و در راس آنها تعیین تکلیف مصوبه مجلس برای اخراج سربازان آمریکایی مهم‌ترین شرط نمایندگان برای رأی اعتماد به کابینه علاوی است. 
برخی نمایندگان عراقی از طریق گفت‌و‌گو با رسانه‌ها یا انتشار بیانیه‌هایی که در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد، درخواست خود از دولت عراق را علنی می‌کنند. دیروز هم یکی از نمایندگان عراقی تأکید کرد رأی اعتماد به دولت جدید در گرو چند مسأله است از جمله اخراج نظامیان تروریست آمریکایی و حفظ حشدالشعبی.
حسن سالم، نماینده عراقی بار دیگر بر لزوم اخراج نظامیان تروریست آمریکایی از این کشور تأکید کرد. سالم با انتشار بیانیه‌ای گفت رأی اعتماد به دولت محمد توفیق علاوی و برنامه‌های دولتی وی، در گرو اخراج نیروهای آمریکایی از عراق است.
وی در ادامه همچنین شرط رأی اعتماد را حفظ سازمان حشدالشعبی و تقویت جایگاه و ارتقای توانمندی‌های آن به عنوان یک نهاد امنیتی دانست و گفت برای ادغام یا لغو آن هیچ چانه‌زنی‌ای قابل پذیرش نیست.
پایگاه خبری المعلومه به نقل از سالم گزارش داد دولت علاوی همچنین باید توافقنامه عراق با چین را اجرایی و استقلال کابینه خود را حفظ کند. توافقنامه با چین همان توافقنامه‌ای است که عادل عبدالمهدی با چینی‌ها منعقد کرد و سبب خشم آمریکایی و کلیدخوردن اعتراضات در عراق شد. 
نماینده عراقی تصریح کرد علاوی باید به وعده‌هایی که به معترضان درباره رسواسازی برخی فراکسیون‌ها داده بود، عمل کند. علاوی گفته بود برخی گروه‌های سیاسی به او فشار آوردند تا منصب‌هایی را به آنان اختصاص دهد. سالم در پایان خاطرنشان کرد دولت علاوی باید به دور از سهم‌خواهی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی باشد.
 
* درخواست پمپئو از نخست‌وزیر عراق برای تأمین امنیت سربازان  آمریکایی
دیروز پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با علاوی، نخست‌وزیر جدید عراق تلفنی گفت‌وگو کرد. اگرچه تعارفات تکراری مثل حمایت از امنیت عراق و... در خبر منتشره از این گفت‌وگو از سوی وزارت خارجه آمریکا وجود دارد اما نکته کلیدی این تماس درخواست پمپئو برای متعهد شدن به امنیت سربازان آمریکایی از سوی علاوی بود. مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد پمپئو بر وظیفه و تعهد عراق به حراست از دیپلمات‌ها، نیروها و تأسیسات آمریکایی و کشورهای عضو ائتلاف تأکید کرده است. درخواست پمپئو برای ضمانت امنیت سربازان آمریکایی در عراق در حالی است که دولت عراق بر اساس مصوبه چندی پیش پارلمان عراق مکلف به فراهم کردن زمینه خروج سربازان آمریکایی از عراق است. دولت عادل عبدالمهدی در همان زمان این موضوع را به اطلاع آمریکایی‌ها رساند اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور نه‌تنها با خروج از عراق مخالفت کرد، بلکه خروج از عراق را موکول به پرداخت ده‌ها میلیارد دلار پول از سوی دولت عراق کرد. با این وجود مردم عراق در تظاهرات میلیونی چندهفته پیش خود شعارهای ضدآمریکایی سر دادند و بر خواست خود تاکید کردند. 
 
* توطئه جدید آمریکایی- عربی علیه دولت عراق
اگر کابینه عراق تشکیل شود، نخستین طرحی که در آن مطرح خواهد شد، لزوم اخراج نظامیان تروریست آمریکایی از خاک عراق است و توطئه‌های آمریکا برای عدم تشکیل کابینه به این دلیل است که این طرح، اجرایی نشود. در همین حال، یک منبع عراقی دیروز گفت تکمیل کار تشکیل دولت جدید و تکمیل ساختار حشدالشعبی، به معنای آغاز مرحله جدید است؛ عنوان مرحله جدید، قرار دادن دستور اخراج نیروهای آمریکایی از عراق روی میز و در دست اجراست. قرار است جلسه پارلمان عراق برای رأی اعتماد به دولت جدید این هفته برگزار شود. حسن الکعبی، معاون اول پارلمان عراق، روز یکشنبه اعلام کرد جلسه رای اعتماد به کابینه علاوی روز چهارشنبه برگزار خواهد شد، البته دیروز اعلام شد این جلسه به پنجشنبه منتقل شده است.
از سویی تعارفات دیپلماتیک پمپئو و ادعای حمایت از دولت عراق با آنچه در عمل می‌گذرد تفاوت دارد و  تحرکات مشکوک ایالات‌متحده آمریکا و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در روند تشکیل کابینه عراق همچنان ادامه دارد. در همین ارتباط مختار الموسوی، نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق دیروز از توطئه جدید آمریکا و اعراب، پیش از برگزاری جلسه رأی اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی خبر داد. الموسوی به پایگاه خبری المعلومه گفت آمریکا و برخی اعراب برای توطئه خود قصد دارند از افراد نفوذی استفاده کنند. به گفته وی، افراد نفوذی تلاش خواهند کرد به بهانه درخواست برای سرنگونی محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه از مردم استان‌های مرکزی و جنوبی عراق سوءاستفاده کنند. منظور این نماینده عراقی این است که تلاش اعراب و آمریکا این خواهد بود که وانمود کنند مردم استان‌های جنوبی و مرکزی، خواستار عدم تشکیل دولت جدید هستند. این نماینده عراقی خبر داد واشنگتن و اعراب قصد دارند این اقدام را پیش از جلسه رأی اعتماد به کابینه علاوی انجام دهند. الموسوی خاطرنشان کرد برخی ابزارهای سیاسی و رسانه‌ای نیز تلاش خواهند کرد پیش از برگزاری جلسه فوق‌العاده پارلمان عراق، اقداماتی را در راستای طرح آمریکا و اعراب انجام دهند. 
***
[طرح تأمین امنیت حرم امامین عسکریین(ع)]
فرماندهی عملیات سامرا اعلام کرد به مناسبت ایام شهادت امام علی‌النقی الهادی با همکاری دولت عراق طرحی ویژه برای محافظت از جان و سلامت زائران حرم امامین عسکریین اجرا می‌کند. عماد الزهیری، فرمانده عملیات سامرا در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق گفت: فرماندهی عملیات سامرا برنامه ویژه خود برای برقراری امنیت مراسم زیارت حرم امامین عسکریین را در سالروز شهادت امام محمد بن‌علی الهادی(ع) نهایی کرده است. او گفت: این طرح شامل تقویت فرماندهی با قریب به 5 یگان، یک هنگ نیروی انتظامی و 4 شرکت تامین مالی است. علاوه بر آن پشتیبانی عمده از وزارت کشور از طریق نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی، بازرسان و  نیروهای اطلاعات داخلی و پشتیبانی  از سازمان امنیت ملی با بیش از ۲۵۰ هزار نیرو را شامل می‌شود. فرمانده عملیات سامرا همچنین از عملیات پیش‌دستانه در دستگیری ۱۱۳ متهم تحت تعقیب در پرونده‌های تروریسم و ایجاد ناامنی در ۱۵ روز گذشته خبر داد و گفت: در این مدت همچنین ۲۷۵ بمب دستی و مواد منفجره هم از بقایای داعش یافت شده است و نیروی هوایی ارتش هم بر اساس اطلاعات محرمانه خود عملیات‌های هوایی علیه اهدافی مهم داشته است.

Page Generated in 0/0057 sec