printlogo


کد خبر: 216921تاریخ: 1398/12/6 00:00
نتایج نهایی نوادا؛ سندرز اول، بوتیجیج دوم، بایدن و وارن سوم
سندرز در نشست آیپک شرکت نمی‌کنم

دفتر مرکزی حزب دموکرات آمریکا تعداد آرای وکلای ایالتی هر نامزد را بعد از سومین مرحله انتخابات درون‌حزبی در ایالت نوادا اعلام کرد.
با مشخص شدن نتایج مرحله سوم انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالت نوادا، دفتر مرکزی این حزب دیروز تعداد آرای وکلای ایالتی (Delegate) هر نامزد را اعلام کرد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، برنی سندرز، سناتور ۷۸ ساله توانسته رأی ۳۴ وکیل ایالتی و پیت بوتیجیج رأی ۲۳ وکیل ایالتی را به دست آورد و با اختلاف قابل توجه در صدر نامزدهای دموکرات قرار بگیرند. بعد از مرحله دوم انتخابات در نیوهمپشایر، بوتیجیج با ۲۲ رای در رتبه اول و سندرز با ۲۱ رأی در رتبه دوم قرار داشتند. بر این اساس، دیگر نامزدهای حزب دموکرات یعنی جو بایدن و الیزابت وارن با ۸ رأی و ایمی کلوبچار با ۷ رأی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در این بین فقط بایدن 2 رأی افزایش داشته و بقیه ثابت مانده‌اند. بدین ترتیب هنوز ۱۹۹۱ رأی موکل در ۴۷ ایالت دیگر آمریکا باقی مانده تا بعد از تقسیم شدن بین نامزدهای حزب دموکرات، کسی که بیشترین آرای ایالتی را دارد، به عنوان نامزد اصلی این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور انتخاب شود.
از نظر درصد آرای کسب شده هم دفتر حزب دموکرات در ایالت نوادا بعد از شمارش ۹۶ درصد از آرای عمومی انتخابات درون‌حزبی در این ایالت، اعلام کرد سندرز با 4/40 درصد  پیروز این ایالت شده است. رتبه‌های بعدی نیز به بایدن با 1/19 درصد، بوتیجیج با 3/17 درصد، وارن با 6/11 درصد  و کلوبچار با 2/7 درصد  اختصاص دارد.
 
* واکنش تازه ترامپ به پیروزی سندرز
ترامپ پیش از عزیمت به هند در محوطه کاخ سفید درباره پیروزی سندرز در ایالت نوادا به خبرنگاران گفت: تصور می‌کنم این یک پیروزی بزرگ برای برنی سندرز باشد؛ ببینیم چه می‌شود، پیروزی‌های زیادی باید کسب کند. امیدوارم دموکرات‌ها رفتار و برخورد منصفانه‌ای با سندرز داشته باشند. ترامپ در حالی پیروزی سندرز در ایالت نوادا را به او تبریک گفت که ۲۳ بهمن‌ماه گفته بود ترجیح می‌دهد رقیب نهایی او در انتخابات آتی، مایکل بلومبرگ میلیاردر باشد و تمایل ندارد با برنی سندرز روبه‌رو شود، زیرا سندرز هوادارانی واقعی در آمریکا دارد. او گفته بود بلومبرگ نامزد میلیاردر دموکرات‌ها، طرفدارانش را با پول می‌خرد.
سناتور آمریکایی و پیشتاز نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد در کنفرانس لابی صهیونیستی آیپک حضور نمی‌یابد. بر این اساس، سندرز در صفحه توئیتر خود نوشت: اسرائیلی‌ها حق دارند در صلح و امنیت زندگی کنند؛ همین‌طور مردم فلسطین. من هنوز نگران بستری هستم که آیپک برای کسانی فراهم می‌کند که نسبت به حقوق فلسطینی‌ها با تبعیض و مخالفت اظهارنظر می‌کنند. به همین دلیل در کنفرانس آنها شرکت نمی‌کنم. سندرز پیش‌تر هم با انتقاد از مواضع دولت ترامپ در حمایت بیش از حد از رژیم صهیونیستی، مواضع تل‌آویو در قبال فلسطینیان را سرکوبگرانه و آن را دولت نژادپرست خوانده بود. سندرز اگرچه منتقد روابط نزدیک ترامپ و نتانیاهو است اما او یک یهودی طرفدار رژیم اشغالگر قدس است.
***
[سندرز علیه بلومبرگ]
نامزد پیشتاز دموکرات‌ها همچنین درباره بلومبرگ رقیب میلیاردر خود به دموکرات‌ها هشدار داد اگر مایکل بلومبرگ به عنوان نامزد نهایی حزب رو در روی ترامپ قرار گیرد، دموکرات‌ها شکستی سنگین متحمل می‌شوند. سندرز گفت: فکر می‌کنم (با توجه به) آنچه در مناظره اتفاق افتاد، کاملا محتمل است ترامپ او را بجود و تف کند. ما یک دموکراسی هستیم. یک نفر، یک رأی. نه اینکه یک نفر با ثروت ۶۰ میلیارد دلاری‌اش انتخابات را بخرد.

Page Generated in 0/0063 sec