printlogo


کد خبر: 216923تاریخ: 1398/12/6 00:00
خیز ترامپ برای فروش 3 میلیارد دلار تجهیزات نظامی به هند

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با رویای فروش 3 میلیارد دلار تجهیزات نظامی دیروز وارد هند شد. هند به طور سنتی از دوران جنگ سرد جزو مهم‌ترین مشتریان تسلیحاتی روسیه بوده است اما چند سالی است جزو مشتریان پر و پا قرص تسلیحات آمریکایی است. 
تا قبل از فروپاشی شوروی رابطه نزدیک‌تر هند با اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد توسعه یافت. در طول آن دوره، همکاری هند و روابط استراتژیک و نظامی با مسکو و همراهی با سیاست‌های سوسیالیستی تأثیر منفی بر روابط هند با آمریکا گذاشت. پس از فروپاشی شوروی، هند شروع به بررسی سیاست‌های خارجی خود در جهان تک‌قطبی و ایجاد روابط نزدیک‌تر با اتحادیه اروپایی و ایالات متحده کرد. 
ترامپ بعد از ورود به هند به بازاریابی برای تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکایی دست زد و از کالاهای ساخت کشورش تمجید کرد. رئیس‌جمهور آمریکا بر عزم واشنگتن برای تقویت تجارت با دهلی‌نو تاکید کرده و از آمادگی آمریکا برای فروش تجهیزات نظامی مختلف شامل پهپاد، بالگرد و سیستم‌های موشکی خبر داد. ترامپ طبق عادت چند سال اخیر خود در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا، دیروز در هند به تمجید و تعریف از تسلیحات و تجهیزات آمریکایی پرداخت و آنها را بهترین و ترسناک‌ترین تجهیزات نظامی در جهان خواند. به گفته دونالد ترامپ، آمریکا و هند در مراحل اولیه حصول به یک توافق تجاری فوق‌العاده هستند. اعلام آمادگی رئیس‌جمهور آمریکا برای فروش تجهیزات نظامی به هند در شرایطی انجام شد که پیش‌تر مقام‌های 2 کشور بارها بر مواضع مشترک‌شان در زمینه مقابله با نفوذ چین در منطقه تاکید کرده‌اند.
آمریکا در سال‌های اخیر کوشیده از هند برای مقابله با سیاست‌های چین استفاده کند ولی هند در کوتاه‌مدت از ناحیه چین خطر جدی احساس نمی‌کند و معتقد است مدرنیزه‌سازی نظامی چین در وضعیت کنونی معطوف به تایوان، به عنوان معضل اساسی امنیتی و سرزمینی آن است. با این حال در درازمدت و به عنوان رقیب راهبردی چین، منطقی است که دهلی‌نو برای مهار آن از هم‌اکنون به چاره‌جویی بیندیشد. هند معتقد است که کمک چین به پاکستان به منظور ساخت بندر گوادر به عنوان یک ابزار مهم در دست چین است تا مانع پیشرفت و توسعه هند در آسیای جنوبی شود، به همین خاطر هند در برابر پروژه همکاری چین- پاکستان بر اجرای پروژه کریدور شمال جنوب در همکاری با ایران تأکید دارد.
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین پس از ورود به هند وعده داد همکاری‌ها با دهلی‌نو در زمینه تجارت و مقابله با تروریسم را تقویت کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی در شهر احمدآباد هند بر تعهدش نسبت به هند برای گسترش همکاری‌های تجاری و مقابله با تروریسم تاکید کرد.
ترامپ در این سخنرانی به پیشرفت‌ها و دستاوردهای اقتصادی دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند اشاره کرد و او را یک مذاکره‌کننده سرسخت توصیف کرد. ترامپ ضمن استقبال از روح نوآوری و خلاقیت و کارآفرینی در اقتصاد هند، وعده داد به مقابله با تروریسم در نزدیکی مرزهای پاکستان کمک کند.
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین بر آمادگی کشورش برای فروش تجهیزات نظامی به هند تاکید کرد. وی گفت: آمریکا عاشق هند است، آمریکا به هند احترام می‌گذارد و آمریکا همواره برای مردم هند، دوست وفاداری خواهد بود.
 
* آمریکا به دنبال حضور پررنگ‌تر در بازار شیر و لبنیات هند
علاوه بر فروش تسلیحات، یکی از مهم‌ترین درخواست‌های ترامپ در سفر به هند، دسترسی بیشتر شرکت‌های آمریکایی به بازار شیر و لبنیات هند و کاهش کنترل قیمت دارو توسط مقام‌های دهلی‌نو است. دولت هند نیز در مقابل خواستار برخی امتیازات تجاری از سوی آمریکا بویژه دسترسی بیشتر به بازارهای ایالات متحده در زمینه دارو و محصولات کشاورزی است.

Page Generated in 0/0062 sec