printlogo


کد خبر: 216964تاریخ: 1398/12/7 00:00
حکم صادره برای هاروی واینستین، آغازی برای بازگشایی دوباره پرونده‌های متعدد رسوایی جنسی هالیوود خواهد بود؟
بامب‌شل هاروی واینستین

محمدرضا کردلو: خبرنگار نیویورک‌تایمز از بازیگر و یکی از تهیه‌کنندگان Bombshell می‌پرسد: این فیلم من را به فکر بازیگرانی مثل اشلی جود و میرا سوروینو انداخت که هاروی واینستین متهم به آزار جنسی آنها شده بود و اینکه او چطور با بی‌اهمیتی با این موضوع برخورد کرد و چطور زنان دیگر را به جان یکدیگر انداخت تا سیستمی را حفظ کند که در آن بتواند در رأس باقی بماند.
«شارلیز ترون» در پاسخ می‌گوید: درست است و او این کار را با همه کرد. زنان را به جان یکدیگر انداختن؟ او واقعا در این کار استاد بود. موارد این‌چنینی زیاد بود. خب! من با گوئینت (پالترو) برای این فیلم صحبت می‌کنم…. یکی از جمله‌های او این بود که من و رنی (زلوگر) برای بازی در یک فیلم با او رابطه برقرار کردیم. برای او هیچ مرزی وجود نداشت. حتی در لطف‌های جنسی (انجام اعمال جنسی در ازای به دست آوردن چیزی) او همچنان ما را به جان یکدیگر می‌انداخت.
این اظهار نظر یکی از مطرح‌ترین ستارگان زن هالیوود درباره هاروی واینستین است که اتفاقا با حضور در یک پروژه سینمایی پیرامون سوء‌استفاده از زنان در فضای رسانه‌ای آمریکا نیز ایفای نقش کرده است. منظورم Bombshell است که به رسوایی جنسی مدیر فاکس‌نیوز می‌پردازد و اتفاقا داستان زنانی است که باعث برکناری مدیر ارشد شبکه فاکس نیوز می‌شوند. «راجر ایلز» از دنیا رفته است اما هنوز بحث پیرامون رفتارهای عجیب و غریب جنسی او با کارکنان و گزارشگران زن فعال در این شبکه بسیار است؛ ماجرای زنانی با کفش‌های پاشنه بلند و دامن‌هایی کوتاه که حرکات زننده راجر ایلز آنها را مجبور به استفاده حداکثری از پوشش کرده بود. 
صحبت‌های شارلیز ترون درباره رفتارهای هاروی واینستین که چند سال قبل‌تر از این و با اعتراض تعدادی از بازیگران از آنها پرده برداشته شد، از یک سیستم حمایتی خبر می‌دهد که موجب طولانی شدن فرآیند دادگاه واینستین شده بود؛ دادگاهی که در نهایت حکم خود را صادر کرد و روز دوشنبه هاروی واینستین، تهیه‌کننده سرشناس هالیوود را به دلیل «تعرض جنسی» و «تجاوز» مجرم شناخت. مساله قابل تامل اینکه واینستین بلافاصله پس از اعلام رای هیات منصفه به زندان مشهور «رایکرز آیلند» منتقل شد. آنطور که یورونیوز نوشته است: مدت زمان محکومیت هاروی واینستین هنوز مشخص نشده است اما او ممکن است به ۲۹ سال زندان محکوم شود. سخنگوی هاروی واینستین اعلام کرد این برنده جایزه اسکار پس از انتقال به زندان به دلیل درد در قفسه سینه به بیمارستان منتقل شده است.  در گزارشی دیگر از هالیوود ریپورتر، هیات ژوری دادگاه منهتن هاروی واینستین را برای 2 فقره از 5 اتهام وارد شده به او مجرم دانست و در نهایت این تهیه‌کننده مشهور هالیوود را به تحمل حکم ۵ تا ۲۵ سال حبس محکوم کرد. واینستین به جرم آزار جنسی درجه یک و تجاوز جنسی درجه ۳ متهم شناخته شد. حکم این تهیه‌کننده پس از گذشت 5 روز از شور اعضای هیات ژوری که از 7 مرد و 5 زن تشکیل شده بود، اعلام شد. دونا روتونو، وکیل مدافع هاروی واینستین اعلام کرد ضمن اعتراض به حکم صادره درخواست تجدیدنظر خواهد کرد. وی تاکید کرد مبارزه «پایان نیافته» است.
مبارزه‌ای که شاکیان پرونده واینستین در سوی دیگر آن هستند و از محاکمه این تهیه‌کننده هالیوود استقبال کرده‌اند؛ چهره‌های سرشناسی که از 3 سال قبل با به راه انداختن جنبش «metoo» تمام تلاش‌شان را برای به دادگاه کشاندن هاروی واینستین کرده بودند. 
یکی از نقاط قابل تامل درباره جلسات دادگاه واینستین این است که او هنگام قرائت حکم دادگاه واکنشی از خود نشان نداد، اگر چه پیش‌تر تلاش کرده بود با پرداخت رشوه و غرامت از حکم دادگاه جلوگیری کند؛ چندماه پیش از این خبری در این باره منتشر شد. واینستین و شرکت فیلم متعلق به او بر سر پرداخت ۲۵ میلیون دلار خسارت به مدعیان قربانی آزار جنسی از سوی واینستین، توافق کرده بودند. قرار بود واینستین مبلغ ۲۵ میلیون دلار میان بیش از ۳۰ بازیگر زن و کارمندان پیشین شرکتش تقسیم کند که علیه او دست به اقدام قانونی زده‌اند. با وجود پرداخت غرامت بررسی حقوقی پرونده ادامه پیدا کرد تا حکم زندان درباره وی صادر شد. آزار جنسی و تجاوز، اتهاماتی است که زنان به واینستین وارد کرده‌اند. از نام‌های آشنایی که در میان شاکیان واینستین به چشم می‌خورد، می‌توان به آنجلینا جولی، سلما هایک و گوئینت پالترو اشاره کرد. 
یکی از تاثیرگذارترین گزارش‌ها که باعث پیگیری جدی پرونده واینستین در رسانه‌ها و شدت گرفتن جنبش metoo شد، متنی بود که آنجلینا جولی از ستاره‌‌های سرشناس سینما پس از مطرح شدن موضوع تجاوز‌‌های واینستین منتشر کرد. این متن کلیاتی از خاطرات جولی با این تهیه‌کننده بود. او بیان کرد  در سال ۱۹۹۸ هنگامی که ۲۲ ساله بوده در اتاق هتل آقای واینستین با او دیدار می‌کند و «به صورت غیرعادی» به آنجلینا جولی نزدیک می‌شود. آنجلینا جولی در توضیح این اتفاق می‌گوید: «من در جوانی تجربه خیلی بدی با هاروی واینستین داشتم به همین دلیل تصمیم گرفتم دیگر با او کار نکنم و به دیگران هم هشدار دهم». وی در ادامه می‌افزاید: «این رفتار با زنان در هیچ شرایط و هیچ کشوری قابل قبول نیست». همچنین گوئینت پالترو، هنرمند ۴۵ ساله هالیوودی در بیانیه‌ای اعلام کرد در جوانی، زمانی که ۲۲ سال سن داشته است در شرکت واینستین برای پروژه‌ای برگرفته از رمان جین آستین به نام «اما» انتخاب شده است. روزی از جانب مدیر برنامه‌هایش پیغامی مبنی بر جلسه‌ای کاری در هتلی در لس‌آنجلس دریافت می‌کند. هاروی واینستین در آن جلسه به او پیشنهادی شرم‌آور می‌دهد و او هرچه سریع‌تر آن مکان را ترک می‌کند و این مساله را با برد پیت که در آن زمان نامزدش بوده است مطرح می‌کند. «لارن اکانر» از کارمندان میرامکس نیز بیان داشت: «من زنی ۲۸ ساله هستم که برای زندگی و وضعیت شغلی بهتر تلاش می‌کند. هاروی واینستین مرد ۶۴ ساله‌ای با شهرت جهانی است و این کمپانی او است. توازن قدرت اینگونه است: من صفر، هاروی واینستین 10! در این کمپانی محیط مسمومی برای زنان وجود دارد». همچنین لارن سیوان، مجری برنامه‌‌های تلویزیونی اعلام کرد سال‌ها پیش آقای واینستین در راهروی رستورانی در منهتن در برابر او خودارضایی کرده است.
دومینوی رسوایی‌های واینستین آنقدر شدت پیدا کرد که تعداد مطرح‌کنندگان موضوع آزار جنسی در مدت کوتاهی به ده‌ها مورد رسید. جنبش اعتراض زنان به اذیت و آزارهای جنسی گروهی از مردان که metoo نام گرفت از ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ آغاز شد. هاروی واینستین اولین فردی است که پس از آغاز این جنبش و به دنبال شکایت چهره‌های سرشناس آن به دلیل «تعرض جنسی» و «تجاوز جنسی» مجرم شناخته می‌شود. بیش از ۸۰ زن، هاروی واینستین را به «تعرض جنسی» و «تهاجم» متهم کرده بودند. این در حالی است که حکم صادره تنها براساس شواهد ارائه شده از سوی 3 زن صادر شده است.
شاید جمله‌ای که «سایروس ونس» دادستان نیویورک در واکنش به حکم صادره علیه هاروی واینستین مطرح کرد، اهمیت آن را بیشتر نشان دهد. او تاکید کرده است این حکم «روند تاریخ» را تغییر خواهد داد؛ حکمی که نه به یک تهیه‌کننده یا فیلمساز دسته چندم، بلکه به یکی از برندگان اسکار و تهیه‌کنندگان سرشناس هالیوود تعلق گرفته است. آیا این حکم آغازی برای بازگشایی دوباره پرونده‌های متعدد رسوایی جنسی در سیستم رسانه‌ای ایالات متحده و هالیوود خواهد بود؟  

Page Generated in 0/0058 sec