printlogo


کد خبر: 216977تاریخ: 1398/12/7 00:00
مرگ فرعون مصر در 92 سالگی

حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری پیشین مصر که سال ۲۰۱۱ طی انقلاب مردمی از قدرت کنار گذاشته شد، دیروز در 92 سالگی مُرد. رسانه‌های مصری نزدیک به دولت این کشور از جمله وب‌سایت روزنامه الیوم‌السابع خبر درگذشت مبارک را گزارش کردند.
طبق این گزارش، دوستان و نزدیکان علاء، پسر مبارک در شبکه‌های اجتماعی در حال ارسال پیام‌های تسلیت به وی هستند، در حالی که خانواده مبارک همچنان سکوت کرده و هنوز بیانیه رسمی درباره مرگ او صادر نکرده‌اند. پیش‌تر علاء مبارک از وخامت حال پدرش در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌ها خبر داده بود. تلویزیون مصر نیز خبر درگذشت حسنی مبارک را اعلام کرد. 
حسنی مبارک ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ پس از گسترش اعتراضات مردمی و انقلاب این کشور علیه رژیم دیکتاتوری او مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد. مبارک پس از آن به اتهام قتل انقلابیون، اختلاس از بودجه ریاست‌جمهوری در قضیه کاخ‌های ریاست‌جمهوری و دیگر اتهامات فساد مالی راهی زندان شد و سپس به دلیل وخامت حالش به بیمارستان نظامی المعادی منتقل شد. پس از روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، دادگاه این کشور رأی به تبرئه مبارک از همه اتهاماتش داد و در نهایت مبارک از بیمارستان نظامی آزاد شد و به منزلش بازگشت. محمد حسنی سید مبارک چهارمین رئیس‌جمهوری مصر بود. حسنی مبارک پس از ترور انور سادات در ۶ اکتبر ۱۹۸۱ به ریاست‌جمهوری رسید. او تا پیش از آغاز اعتراضات سراسری در مصر، یکی از قدرتمندترین حاکمان منطقه به ‌شمار می‌رفت.
حسنی مبارک از ۱۴ اکتبر ۱۹۸۱ که به مقام ریاست‌جمهوری مصر رسید، 3 بار در انتخابات ریاست‌جمهوری، بدون اینکه رقیبی در برابرش باشد به پیروزی رسید. وی سال ۲۰۰۵ برای چهارمین دوره پی ‌در پی به ریاست‌جمهوری انتخاب شد. طبق قانون سال ۱۹۷۱ مصر، حسنی مبارک کنترل کشور را باید تا سپتامبر ۲۰۱۱ عهده‌دار می‌بود اما با شروع اعتراضات مردمی ناچار به استعفا شد. وی در طول 30 سال ریاست‌جمهوری خود، حالت فوق‌العاده را که از زمان جنگ 6 روزه برقرار شده ‌بود حفظ کرد و سیاست خارجی انور سادات در رابطه با صلح با رژیم کودک‌کش صهیونیستی را ادامه داد. حسنی مبارک روز پنجشنبه ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵ سکته قلبی کرد و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد. وی دیروز مُرد. 

Page Generated in 0/0057 sec