printlogo


کد خبر: 217002تاریخ: 1398/12/7 00:00
پیشتاز اردوگاه دموکرات‌ها در فیسبوک پستی به زبان فارسی منتشر کرد
برنی سندرز: ترامپ را شکست می‌دهم

گروه بین‌الملل: زبان فارسی همچنان مورد علاقه سیاستمداران آمریکاست. علاوه بر دونالد ترامپ که هر از گاهی برای خودشیرینی در عالم سیاست، توئیتی به فارسی می‌زند، حالا برنی سندرز هم که همچنان نفر اول اردوگاه دموکرات‌ها در رقابت‌های داخلی برای انتخاب نهایی برای نبرد با ترامپ است، به فارسی متنی را منتشر کرد.  
وی در صفحه فیسبوک خود عکس‌نوشته‌هایی منتشر کرد که در هر یک از آنها به زبان‌های مختلف از جمله فارسی نوشته شده است: «برنی، ترامپ را شکست می‌دهد».
ابتکار سندرز برای استفاده از زبان‌های مختلف در رقابت‌های انتخاباتی خود، به این معناست که این سیاستمدار کهنه‌کار، دست به پویشی جهانی در رقابت انتخاباتی خود زده است.
برنی سندرز  در نظرسنجی مشترک شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» و موسسه نظرسنجی انگلیسی «یوگاو» (YouGov) نخستین گزینه رای‌دهندگان دموکرات است. تارنمای شبکه سی‌بی‌اس نیوز روز دوشنبه در این باره نوشت: در این نظرسنجی، سندرز با ۲۸ درصد آرا پیشتاز است و به دنبال او، الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست آمریکا با کسب ۱۹ درصد، جو بایدن با ۱۷ درصد و مایکل بلومبرگ با ۱۳ درصد آرا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
 
* انتقاد از شرکت‌های اسلحه‌سازی
برنی سندرز که این روزها یکه‌تاز اردوگاه دموکرات‌ها در رقابت‌های درون‌حزبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 است، فروش تجهیزات نظامی آمریکا به کشورها را به نفع شرکت‌های سازنده تجهیزات نظامی دانست و از آن انتقاد کرد. 
سفر ترامپ به هند برای فروش 3 میلیارد دلار تجهیزات نظامی به این کشور هنوز تمام نشده که برنی سندرز به انتقاد از فروش تجهیزات نظامی به هندی‌ها پرداخت. وی گفت: فروش نظامی به هند تنها به نفع سازندگان تجهیزات دفاعی آمریکاست، در حالی که این 2 کشور باید بر کیفیت هوا در سراسر جهان متمرکز باشند.
برنی سندرز، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در توئیتر نوشت: به جای فروش 3 میلیارد دلار تسلیحات برای سوددهی به شرکت‌های ریتون، بوئینگ و لاکهید، آمریکا باید با هند در مبارزه با تغییرات اقلیمی مشارکت کند. ما می‌توانیم با هم برای کاهش آلودگی هوا، ایجاد مشاغلی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و خوب و نجات سیاره‌مان همکاری کنیم.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سندرز این اظهارات را چند ساعت پیش از آن بیان کرد که واشنگتن و دهلی‌نو پس از مذاکرات دوجانبه میان نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توافقی 3 میلیارد دلاری در زمینه هلیکوپترهای چندکاره دریایی امضا کردند. همچنین تغییرات اقلیمی یکی از اولویت‌های کمپین برنی سندرز است. او برای مقابله با تغییرات اقلیمی توافقی موسوم به «توافق تازه سبز» را ارائه کرده که بر انرژی‌های تجدیدپذیر، بازده انرژی و حمل‌ونقل پاک تمرکز دارد.
 
* انتقاد کمپین بایدن از اظهارات سندرز
برنی سندرز بدون آنکه حرفی بزند، در میان قشرهای مختلف جامعه آمریکا و تحلیلگران سیاسی به‌واسطه نوع نگاهی که به موضوعاتی مثل آموزش و پرورش، تامین اجتماعی و... دارد، به سوسیالیست بودن مشهور است. خود وی هم همواره بر متفاوت بودنش حتی در طرز لباس پوشیدن تاکید دارد. حالا از دیروز منتقدان وی در سیاست که بخشی از آنها هم رقبای دموکرات وی هستند، بابت اظهاراتش درباره اقدامات فیدل کاسترو موضع‌گیری کرده‌اند و بهانه‌ای برای تاختن به وی پیدا کرده‌اند. آنها امیدوارند با این انتقادات بتوانند سندرز را از وضعیت کنونی وی یعنی نفر اول اردوگاه دموکرات‌ها در رقابت‌های داخلی ریاست‌جمهوری 2020 دور کنند. 
برنی سندرز در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس درباره انقلاب کوبا عنوان کرد: «زمانی که فیدل کاسترو در کوبا به قدرت رسید می‌دانید چه کاری انجام داد؟ او برنامه سوادآموزی گسترده‌ای را در کوبا اجرا کرد. آیا این اقدام بدی بوده؟ این منصفانه نیست که بگوییم همه اقدامات انجام شده پس از انقلاب کوبا اشتباه بوده است». اظهارنظر سندرز واکنش‌های مختلفی را در میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به دنبال داشته است.
برای مثال، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک که هر دو از رقیبان برنی در انتخابات هستند از این موضع‌گیری سندرز انتقاد کرده‌اند. کمپین انتخاباتی جو بایدن نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد: این موضع‌گیری سندرز بخشی از الگوی گسترده‌تر او در استقبال از رهبران و دولت‌های مستبد در سراسر جهان است.
این بیانیه به سابقه حمایت‌های سندرز از حکومت‌های کمونیستی طی دوران جنگ سرد اشاره کرد و عنوان داشت: استقبال و حمایت از حکومت کاسترو در کوبا همزمان با نقض حقوق بشر در این کشور نه‌تنها خطرناک است، بلکه توهین به افراد زیادی است که از کوبا فرار کرده و به آمریکا پناه برده‌اند.
 
* هیلاری کلینتون: ترامپ خطری برای دموکراسی است
هیلاری کلینتون، وزیر اسبق خارجه آمریکا که تا همین یک هفته پیش همچنان بر مواضع ضدسندرزی خود تاکید می‌کرد، این‌بار نیز علاوه برآنکه ترامپ را خطری برای دموکراسی دانست، از اظهاراتش علیه برنی سندرز دفاع کرد. وی قبلا بارها گفته بود هیچ کس سندرز را دوست ندارد. هیلاری همچنین بارها سندرز را دلیل شکست خود در انتخابات 2016 خوانده بود. به گزارش روزنامه دیلی‌میل، وی افزود: از نامزد حزب‌مان حمایت می‌کنم، زیرا فکر می‌کنم رئیس‌جمهوری فعلی‌مان خطری روشن برای دموکراسی و آینده ما است. کلینتون اما از تایید یک نامزد به طور خاص سر باز زد و گفت این مساله را به رای‌دهندگان واگذار می‌کند. هیلاری کلینتون در ادامه با دفاع از اظهاراتش درباره سندرز گفت: سیاست یک ورزش ارتباطی است؛ مردم از هر دیدگاهی در آن نظر می‌دهند. آنها مطمئنا درباره من هم با هر دیدگاهی نظر داده‌اند.

Page Generated in 0/0078 sec