printlogo


کد خبر: 217006تاریخ: 1398/12/7 00:00
عزم ملی برای مقابله با ویروس کووید-19 ضروری است
وضعیت زرد کرونا
* آمار جهانی مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا نشان می‌دهد ایران در رتبه پنجم و پایین‌تر از چین، کره‌جنوبی، ایتالیا و ژاپن قرار دارد

گروه اجتماعی: آمارهای رسمی نشان می‌دهد تنها 3/1 درصد موارد مشکوک به کرونا در ایران منجر به مرگ می‌شود، با این وجود برای عمیق نشدن فاجعه کرونا در کشور یک همت همگانی باید وجود داشته باشد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مقابله با ویروس کرونا یک دولت توانمند، مقتدر و مدبر می‌خواهد و شواهد نشان می‌دهد در حال حاضر مردم و سایر نهادها می‌توانند بسیج عمومی مقابله با کرونا تشکیل دهند. 
برای مدیریت بحران کرونا همچنان ضعف در آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی مشهود است، در واقع فرهنگ مقابله با این چالش بزرگ باید در جامعه نهادینه شود تا به نتیجه کار امیدوار بود.
دیروز کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون 15 نفر در کشور به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و به طور کلی ابتلای 95 نفر به این بیماری قطعی گزارش شده است. از این تعداد 34 نفر از ظهر روز گذشته (دوشنبه) به این بیماری مبتلا شده‌اند که شامل 16 نفر در قم، 9 نفر در تهران، یک نفر در استان فارس، 2 نفر در مازندران، 2 نفر گیلان، یک نفر نیشابور و یک نفر در قشم و 2 نفر در البرز هستند. 
وی با تاکید بر اینکه افراد پرخطر و در معرض خطر مانند همکاران حوزه سلامت بیشتر باید از ماسک استفاده کنند، گفت: بر اساس اولویت استان‌هایی که مبتلایان به ویروس کرونا از آنها گزارش شده و میزان شیوع و حفظ تقدم افراد برخط، توزیع ماسک از طریق سیستم بهداشتی انجام خواهد شد. عموم افراد مبتلا به شهر قم رفت‌وآمد داشته‌اند به طوری که فرد مبتلا شده در قشم نیز در شهر قم تردد داشته است. 
مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت بهداشت مخالف تعطیلی مدارس است، توضیح داد: تعطیلی مدارس نشان می‌دهد میزان ترددها به شهرهای دیگر افزایش داشته و اغلب موارد ابتلا نیز از قم به این شهرها سفر کرده‌اند. بهترین مکان برای در امان ماندن از ابتلا به این بیماری منازل است و ما تاکید داریم مردم از سفرهای غیرضرور پرهیز کنند. 
 
* مرگ‌‌و‌میر کرونا در ایران 3/1 درصد است
آیا آمار مرگ‌و‌میر ناشی از انتشار ویروس کرونا در ایران کم است یا زیاد؟ وزارت بهداشت اعلام کرده با توجه به موارد مشکوک این آمار زیاد نیست. معاون کل وزارت بهداشت نرخ مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا را  تا روز دوشنبه در کشور 3/1 درصد اعلام کرد و گفت: از ۹۱۶ مورد مشکوک به کرونا در کشور، ۶۱ مورد مثبت است و ۱۲ نفر هم فوت کرده‌اند. این ویروس دومین عامل سرماخوردگی است. این ویروس یک بار با نوع «سارس» در سال ۲۰۰۳ برای مردم جهان بویژه چین مشکل ایجاد کرد که پس از یک سال، خود به خود از بین رفت و کنترل شد. 
ایرج حریرچی که دیروز سه‌شنبه در ویدئویی از ابتلای خود به کرونا خبر داد؛ صبح دیروز گفت: این ویروس بار دیگر در سال ۲۰۱۲ با نوع «مرس» در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله عربستان سعودی ظاهر شد و امسال هم با نام کرونا در چین ظهور کرد. 
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه نخستین مورد کرونا در کشورمان چهارشنبه پیش شناسایی شد، گفت: یک بیمار فوت کرد و پس از رسیدن جواب آزمایش او مشخص شد به علت ویروس کرونا فوت کرده است و این بیمار چند روز پیش از آن به این بیماری مبتلا بوده است و این را نمی‌دانستیم. 
وی با اشاره به اینکه 2 رویکرد نسبت به بیماری ویروس کرونا یا «کووید - ۱۹» داریم، گفت: بر اساس پروتکل علمی سازمان جهانی بهداشت، چون بیماری آنفلوآنزا بسیار شایع است، دیگر بیماری‌هایی را که علائم سرماخوردگی شدید، تنگی نفس، سرفه و تب شدید دارند به حساب آنفلوآنزا می‌گذاریم اما بر اساس پروتکل، پس از کشف نخستین مورد باید تلقی کنیم بقیه بیماری‌ها، کرونا یا همان «کووید- ۱۹» است. 
حریرچی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فراگیری این بیماری در جهان، آیا نباید از بیماران دارای علائم مشابه، تست کرونا می‌گرفتید؟ گفت: ورود مستقیم و تبادل مسافر ما از چین کم است، در حالی که در یکی از کشورهای همسایه ۲۵۰ هزار گردشگر چینی و در یکی دیگر از کشورهای همسایه، روزانه چند هزار مسافر چینی رفت و آمد دارند. 
معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از روزی که کرونا در کشور شناسایی شد به مردم اعلام کردیم، ادامه داد: اکنون ۹۱۶ مورد مشکوک به کرونا در کل کشور داریم که تهران، البرز، مرکزی، همدان، قم، گیلان، و مازندران از جمله استان‌ها هستند. 
 
* مرگ‌و‌میر در کشورهای دیگر
بسیاری از مردم می‌پرسند آیا آمار مرگ‌و‌میر در کشورهای دیگر پایین است؟ برای پاسخ به این سوال باید آمار کشورهای دیگر را مقایسه کرد. بر اساس آخرین آمار تا بامداد روز سه‌شنبه ۷ نفر در ایتالیا جان خود را بر اثر ابتلا  به کووید-۱۹ از دست داده‌اند. تمام کشته‌شدگان در ایتالیا اهل استان لمباردی و ونتو در نیمه شمالی این کشور هستند.
در استان لمباردی که اصلی‌ترین مرکز این ویروس در ایتالیا به شمار می‌رود از ۱۶۳ مورد ابتلا به کرونا، ۶ نفر جان باخته‌اند. میلان مرکز این استان است. در استان ونتو که ونیز مرکز آن است هم ۲۶ مورد آلودگی به کووید-۱۹ گزارش شده که یک نفر جان خود را از دست داده است. همچنین تازه‌ترین گزارش‌ها از مرکز اصلی کرونا یعنی چین از آلوده شدن بیش از ۷۷ هزار و ۶۵۹ نفر به کووید-۱۹ حکایت دارد. این در حالی است که با افزودن ۷۷ کشته جدید، تعداد جان‌باختگان بر اثر ویروس کرونا در چین به ۲ هزار و ۶۶۳ نفر رسیده است.
 
* نزولی شدن منحنی ابتلا به کرونا در هفته‌های آتی
غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه مهار و کنترل اپیدمی ناشی از ویروس کرونا در 2 بعد واقعیت میدانی و افکار عمومی معنا پیدا می‌کند، گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر یک عزم ملی و هماهنگی در عالی‌ترین سطوح مدیریتی کشور پدید آمده که نتیجه آن مهار نسبی شیوع ویروس کرونا در کشور است. وی ادامه داد: این مهار به معنای آن است که در هفته‌های آتی ما شاهد کاسته شدن از تعداد مبتلایان و نزولی شدن منحنی ابتلا خواهیم بود.
 
* تشخیص کرونا با سی‌تی‌اسکن
رئیس انجمن رادیولوژی ایران با اشاره به اینکه بر اساس مقالات جدید نقش سی‌تی‌اسکن در تشخیص کرونا حتی زودتر از PCR بوده است، گفت: کانال تلگرام ویژه‌ای توسط انجمن رادیولوژی طراحی شده که پزشکان می‌توانند تصاویر رادیولوژی بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا را بدون درج نام بیمار ارسال کنند و از نظر اساتید درباره آن بهره‌مند شوند. مرتضی صانعی‌طاهری، استاد و مدیرگروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارتباط با نقش رادیولوژی در تشخیص بیماری کرونا اظهار داشت: سی‌تی‌اسکن در مواردی زودتر از PCR می‌تواند احتمال ابتلا  به کرونا را تشخیص دهد. وی با اشاره به اینکه در پروتکل‌های درمانی کرونا نقش رادیولوژی پررنگ است، گفت: با استفاده از عکس قفسه سینه و در موارد پیشرفته برای تشخیص عوارض بیماری با استفاده از سی‌تی‌اسکن می‌توان اقدامات لازم را انجام داد. وی اعلام کرد: جامعه پزشکی می‌توانند تصاویر سی‌تی‌اسکن بیماران مشکوک به کرونا را بدون درج نام بیمار به شماره تلگرام  09398039235 ارسال کرده و از نظرات تخصصی اساتید رادیولوژی جهت استفاده عموم همکاران رادیولوژیست و غیررادیولوژیست بهره‌مند شوند، همچنین انتقال تجارب از این طریق نیز انجام می‌شود.
 
* کشف 5/5 میلیون  ماسک احتکار‌شده در تهران
در این میان رئیس پلیس پایتخت از کشف بیش از 5 میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک احتکار شده یا غیربهداشتی در تهران خبر داد. سردار حسین رحیمی در حاشیه اجرای طرح کشفیات مواد محترقه و ارز قاچاق که دیروز در مقر پلیس پایتخت برگزار شد، گفت: با ورود ویروس کرونا به کشور و نگرانی‌هایی که در پی آن ایجاد شده است، بسیاری از اقشار در کنار یکدیگر به مقابله با این ویروس پرداخته‌اند اما متاسفانه برخی سوداگران دنبال سوء‌استفاده بوده و اقدام به جمع‌آوری، دپو و احتکار ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و نیازهای مردم کرده‌اند که برای مقابله با این افراد، پلیس وارد عمل شده است. وی با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی، پلیس امنیت و پلیس پیشگیری با تمام توان به این موضوع ورود کرده‌اند، با اشاره به تولید ماسک‌های غیربهداشتی اظهار کرد: متاسفانه برخی سودجویان حتی سلامت مردم را نیز به خطر انداخته بودند که در همین راستا 3 کارگاه که با استفاده از اقلام غیربهداشتی و غیرقانونی اقدام به تهیه ماسک می‌کردند پلمب شدند. رئیس پلیس پایتخت درباره تعداد ماسک‌های احتکارشده و غیربهداشتی کشف شده نیز گفت: در روزهای گذشته بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد ماسک کشف شد و طی دو روز گذشته نیز حدود 5/4 میلیون ماسک کشف شد که ارزش آنها حدود ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
 
آمار جهانی مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا
 
***
[خدمت‌رسانی درمانگاه‌های ستاد اجرایی فرمان امام برای مقابله با کرونا]
مدیر درمانگاه‌های سلامت بنیاد احسان وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از آغاز خدمت‌رسانی 10 درمانگاه سیار سلامت احسان در استان‌های قم و گیلان خبر داد. به گزارش فارس، سیدمحمد پورحسینی درباره خدمت‌رسانی این مجموعه در پی شیوع بیماری کرونا در استان‌های قم و گیلان اظهار داشت: در 2 استان قم و گیلان 10 درمانگاه سیار سلامت احسان با کمک 5 خودروی کشنده مستقر شده‌اند. وی با اشاره به اینکه هر خودروی کشنده، 2 درمانگاه سیار را جابه‌جا می‌کند، افزود: 6 درمانگاه سیار در قم و 4 درمانگاه سیار در گیلان مستقر شده‌اند که از ظهر امروز (دیروز 6 اسفند) خدمت‌رسانی را آغاز می‌کنند. مدیر درمانگاه‌های سلامت بنیاد احسان با اشاره به اینکه این درمانگاه‌های سیار عمدتا با ارائه خدمات پزشکی عمومی و پرستاری به مردم مشاوره می‌دهند، تصریح کرد: این درمانگاه‌ها در صورت نیاز اقلام بهداشتی مثل ماسک را توزیع خواهند کرد. پورحسینی استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی و داوطلب را یکی از ویژگی‌های خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در قم و گیلان عنوان کرد و گفت: تمام خدمات ارائه شده توسط این درمانگاه‌های سیار با وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و مسؤولان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان‌ها هماهنگ شده تا این درمانگاه‌های سیار در چه مناطقی از قم و گیلان مستقر شوند. وی مشاوره از طریق تله‌مدیسین (دوراپزشکی) را از دیگر ویژ‌گی‌های خدمت‌رسانی درمانگاه‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در قم و گیلان دانست و خاطرنشان کرد: 3 درمانگاه سیار در قم و 2 درمانگاه سیار در گیلان وظیفه مشاوره از طریق تله‌مدیسین (دوراپزشکی) را دارند؛ متخصصان عفونی در تهران مستقر شده‌اند و بیماران از طریق 5 درمانگاه سیار توسط متخصصان عفونی در تهران به‌صورت دوراپزشکی ویزیت می‌شوند و اگر احتیاجی به اعزام بیمار به مراکز درمانی باشد، به مراکز درمانی در استان اعزام می‌شوند.

Page Generated in 0/0078 sec