printlogo


کد خبر: 217012تاریخ: 1398/12/7 00:00
اخبار

هدف ما رهایی از خام‌فروشی نفت با احداث پتروپالایشگاه‌هاست
معاون وزیر نفت گفت: هدف اصلی ما از طرح حمایت از صنایع پایین‌دستی صنعت نفت، رهایی از خام‌فروشی نفت است و می‌خواهیم زنجیره ارزش افزوده در صنعت نفت را با احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه در کشور ایجاد کنیم.
هوشنگ فلاحتیان در نشست «تبیین نحوه برگزاری فراخوان سرمایه‌گذاران احداث طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی» گفت: روح این قانون این است که متقاضیان بتوانند با استفاده از سرمایه‌های جذب شده از بازار سرمایه به احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه مبادرت کنند.
در این راستا ما در یک دوره مشخص خوراک نسیه‌ای به متقاضیان می‌دهیم. ارزش خوراک داده شده برابر است با کل ارزش سرمایه‌گذاری که شخص متقاضی انجام داده است به گونه‌ای که بتواند اصل پول و سودش را به مردم پرداخت کند. این خوراک نسیه در واقع همانند وامی است که از صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران داده می‌شود. 
وی افزود: بر اساس نظام‌نامه‌ای که صندوق توسعه ملی تصویب کرده است کسانی که در مناطق توسعه‌یافته برای ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه سرمایه‌گذاری می‌کنند کل دوره احداث و بازپرداخت سرمایه‌شان 8 سال است که 3 سال آن شامل دوره احداث پالایشگاه، 6 ماه آن برای اعطای تنفس خوراک و 5-4 سال دیگر دوره بازپرداخت تسهیلات اخذ شده از منابع صندوق توسعه ملی خواهد بود.
***
رونق اقتصاد ایران در دوران تحریم با تقویت صنایع پتروشیمی
عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است از آنجا که آمریکا نمی‌تواند مشتقات نفتی را همچون خود نفت مورد تحریم قرار دهد، باید از این فرصت جهت تصاحب بازارهای جهانی و ارزآوری برای کشور استفاده کرد. غلامرضا شرفی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره جایگاه صنایع پتروشیمی در رونق اقتصادی کشور گفت: یکی از مزایای تحریم‌ها توجه بیشتر به صنایع پایین‌دستی در حوزه نفت و گاز است، چرا که موضوع نفت، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در دوران تحریم جدی‌تر گرفته شد و مسؤولان برای رونق صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی مدون کردند. به گفته شرفی، در اسناد بالادستی کشور ازجمله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یکی از راه‌های جلوگیری از ضربه‌پذیری اقتصاد، افزایش صادرات محصولات پتروشیمی عنوان شده است. این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین محصولات تولیدی این صنعت، مواد اولیه بخش‌های بسیاری از اقتصاد ایران را فراهم می‌کند و از این منظر بسیار حائز اهمیت بوده و همواره مورد توجه سیاست‌گذاران کشور است. عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی با توجه به جایگاه ششم این بخش در میان 71 بخش اقتصادی کشور فضای تحرک‌بخشی سایر بخش‌های اقتصادی و افزایش کل ستانده اقتصاد کشور را فراهم می‌‎کند، لذا افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت البته با رعایت تکمیل زنجیره ارزش و توسعه متناسب و تولید محصولات مورد نیاز صنایع نهایی توصیه می‌شود.

Page Generated in 0/0059 sec