printlogo


کد خبر: 217032تاریخ: 1398/12/8 00:00
دور دنیا

افشای جاسوسی نزدیکان نتانیاهو از رقیب انتخاباتی وی
رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند نزدیکان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از «بنی‌گانتس» رقیب انتخاباتی وی جاسوسی کرده‌اند. این رسانه‌ها گزارش دادند نزدیکان بنیامین نتانیاهو برای جاسوسی از گانتس از یک شرکت جاسوسی کمک خواسته‌اند. لازم به ذکر است نتانیاهو و گانتس ۲ رقیب انتخاباتی و سیاسی سرسخت به شمار می‌روند. پیش از این نیز بنی‌گانتس، رهبر ائتلاف آبی و سفید، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به افشاگری تهدید کرده بود. وی تاکید کرد از رسوایی بزرگ نتانیاهو در پرونده مالی موسوم به ۵۰۰۰ پرده برمی‌دارد. 
***
افشاگری روسیه درباره کلاه‌سفیدها
رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه دیروز گفت: سرویس اطلاعات غرب از سازمان کلاه‌سفیدها برای راه‌‌اندازی جنگ رسانه‌ای علیه سوریه حمایت می‌کند. «سرگئی ناریشکین» در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: 2 سال قبل اطلاعاتی در جهان منتشر شد که مدعی بود ارتش و نیروهای سوریه مسؤول استفاده از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما هستند و این عوام‌فریبی، برنامه‌ریزی شده و مورد حمایت کشورهای غربی بود. ناریشکین تصریح کرد: بعد از گذشت دوره‌ای با همکاری خبرنگاران سوری از طریق تحقیقات آنها توانستیم اثبات کنیم این ادعاها و فرضیه‌ها درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی صرفا زدن افترا از سوی سازمان «کلاه‌سفیدها»ی مورد حمایت غرب است. وی عنوان کرد، این سازمان از سوی سرویس‌ اطلاعات انگلیس حمایت مالی می‌شود و ماموریت خود را از طریق انتشار اطلاعات و ادعاهایی علیه سوریه و ارتش آن انجام می‌دهد. 
***
ماهاتیر محمد: پارلمان حمایت کند بازمی‌گردم
نخست‌وزیر مستعفی مالزی گفت اگر پارلمان از وی حمایت کند، به کارش به عنوان نخست‌وزیر کشور باز‌می‌گردد و زمام دولت را به دست می‌گیرد. ماهاتیر محمد همچنین گفت می‌خواهد دولتی تشکیل دهد که با هیچ حزب سیاسی متحد نباشد. وی همچنین بابت ناآرامی سیاسی در کشور در نتیجه استعفای ناخواسته‌اش در روز دوشنبه عذرخواهی کرد. نخست‌وزیر موقت مالزی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: من دولتی را پیشنهاد دادم که به هیچ حزبی وابسته نیست و تنها اولویت‌هایش منافع کشور است. این اظهارات از سوی ماهاتیر محمد در حالی مطرح شده که حامیان انور ابراهیم گفتند وی به دنبال نخست‌وزیری است. کشمکش بین انور ابراهیم و ماهاتیر محمد سیاست در این کشور جنوب شرق آسیا را برای بیش از 2 دهه شکل داده و تنش‌های بین دو طرف عامل بحران کنونی است. انور ابراهیم پس از دیدار با پادشاه مالزی گفت: همه چیز خوب پیش می‌رود. اختیار در دست پادشاه است. به همین دلیل اوضاع و امور را تمام و کمال به دست پادشاه می‌سپارم. 
***
تمجید ایهود باراک از حسنی مبارک
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی با تقدیر از حسنی مبارک، دیکتاتور پیشین مصر، او را «فرعون» خواند و گفت: مصر با کنار گذاشتن زودهنگام مبارک هزینه سنگینی را متحمل شده است. ایهود باراک در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌ان‌‌ان» آمریکا گفت: مبارک که عصر سه‌شنبه در 92 سالگی درگذشت، یک دیپلمات موثر بود. باراک گفت: رئیس‌جمهور فقید مصر در بازگرداندن تدریجی جایگاه رهبری این کشور و نیز بازگرداندن دفتر اتحادیه عرب به قاهره موفق عمل کرد. او به دلیل توانایی‌اش در مذاکره با دیگر بازیگران منطقه و در درجه اول عربستان و سوریه- با وجود اینکه کشورش از نظر اقتصادی ضعیف‌تر بود- شناخته می‌شد. نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در ادامه با اشاره به موضع‌گیری آمریکا نسبت به تظاهرات سال ۲۰۱۱ مصر گفت: مبارک نسبت به موضع‌گیری آمریکایی‌ها احساس خیانت داشت. مصر با برکناری سریع مبارک هزینه سنگینی متحمل شد. 
***
تلاش ناکام برای منفجرکردن پنتاگون
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد یک افسر پلیس پنتاگون بعد از آنکه «متیو دمیتری ریچاردسون» ۱۹ ساله و بومی ناحیه «فایتویل» در نزدیکی پارکینگ این وزارتخانه تلاش کرد یک تکه پارچه را آتش زده و داخل باک بنزین یک خودرو بیندازد، سراغ وی رفت. این افسر وقتی از ریچاردسون پرسید چه می‌کند، این پاسخ را شنید که می‌خواهد خودش و خودرو را منفجر کند. این افسر برای دستگیری وی اقدام کرد اما ریچاردسون با پای پیاده ابتدا مسیری را فرار کرد اما بعدا از سوی یک واحد پلیس محافظت از پنتاگون دستگیر شد. برخی اسناد یافت‌شده نزد ریچاردسون نشان داد او چند روز قبل از آن هم به اتهام حمله به یک مامور امنیتی در ناحیه آرلینگتون دستگیر شده بود. خودرویی که ریچاردسون برای منفجر کردنش تلاش می‌کرد متعلق به یک عضو فعال نیروهای مسلح آمریکا بوده که هیچ ارتباطی با ریچاردسون ندارد. ریچاردسون قرار است چند روز دیگر در دادگاه حاضر شود و ممکن است بین 5 تا ۲۰ سال مجازات حبس دریافت کند. 
***
از سرگیری خدمات پستی میان قطر و کشورهای تحریم‌کننده
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با تایید خبر از سرگیری خدمات پستی میان قطر و 4 کشور عربی تحریم‌کننده آن (عربستان، امارات، بحرین و مصر) ابراز امیدواری کرد روابط میان طرف‌های بحران منطقه خلیج‌فارس به حالت قبل بازگردد. استفان دوجاریک گفت: اتحادیه جهانی پست از آغاز دوباره خدمات پستی میان قطر و 4 کشور عربی یاد شده استقبال و اعلام کرد محموله‌های پستی میان این کشورها از طریق عمان ارسال خواهد شد. 

Page Generated in 0/0058 sec