printlogo


کد خبر: 217060تاریخ: 1398/12/8 00:00
اخبار

ابزار جدید بورس برای تأمین مالی نیروگاه‌ها
مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: گشایش نماد و آغاز معاملات اوراق «گواهی ظرفیت»، نقطه عطفی در صنعت برق کشور به شمار می‌رود؛ این اوراق می‌تواند نیازهای مالی نیروگاه‌ها را تامین کند. به گزارش ایرنا، سیدعلی حسینی افزود: بنا به تعریف اوراق گواهی ظرفیت و طراحی‏‌های انجام‌شده، نیروگاه‎ها می‎توانند پس از تایید وزارت نیرو، با انتشار اوراق گواهی ظرفیت اقدام به تأمین مالی کنند و متقاضیان اتصال به شبکه نیز قادر خواهند بود به سهولت و سرعت از طریق سیستم عرضه و تقاضا در بورس انرژی ایران به صورت شفاف نسبت به تهیه اوراق گواهی ظرفیت و ارائه آن به شرکت‎های برق منطقه‎ای یا توزیع نیروی برق به عنوان پیش‌نیاز اتصال به شبکه سراسری برق کشور اقدام کنند. این مقام مسؤول با بیان اینکه کشف صحیح قیمت این اوراق یا به عبارتی ارزش این اوراق برای متقاضیان اتصال به شبکه برق مزیت اقتصادی شایانی برای ذی‌نفعان صنعت برق کشور به دنبال خواهد داشت، یادآور شد: عرضه و تقاضای این اوراق ضمن ارسال سیگنال اقتصادی به سرمایه‎گذاران بخش خصوصی، چشم‌انداز مناسبی را نیز در برابر تصمیم‎گیران دولتی و سیاست‎گذاران توسعه شبکه سراسری برق کشور قرار می‎دهد. وی تاکید کرد: بازار اوراق «گواهی ظرفیت» از ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری شروع به فعالیت کرده است و تاکنون تعداد ۱۱۰ هزار و ۳۰ عدد ورقه گواهی ظرفیت به ارزش نزدیک به ۷۷۸ میلیارد ریال معامله شده که هر ورقه معرف یک کیلووات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به مدت نامحدود است.
***
بستن مرزهای کشورهای همسایه ناشی از ضعف وزارت امور خارجه است
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر گفت: بسیار جالب است این تصمیمات درباره بستن مرزها تنها در مقابل ایران گرفته می‌شود به طوری که بسیاری از کشورهای همسایه ما، پروازهای خود به کشور چین را ادامه می‌دهند، مبادلات تجاری برقرار است و کشتی‌های چینی در رفت و آمدند اما برای ما اینگونه نیست. عدنان موسی‌پور اظهار داشت: در واقع این موضوع مربوط به همان قدرت مذاکره یا دست برتر داشتن دولت و وزارت امور خارجه است که از چه اهرم‌های فشاری می‌تواند مانع متضرر شدن تجار ایرانی شود. وی افزود: تا امروز هواپیمایی قطر پروازهای خود را قطع نکرده و از معدود شرکت‌هایی است که همکاری بالایی با ایران داشته است اما اخیرا اعلام کرده هر ایرانی باید پس از بازگشت به قطر، ۱۴ روز در قرنطینه باشد. بنابراین این شرایط باعث شده مراودات ما با احتیاط انجام شود و هرچند قطری‌ها ممنوعیتی برای کالاهای ما اعلام نکرده‌اند اما تجارت ما تا امروز بسیار متاثر از این موضوع شده است.
***
تورم زیر ۲۰ درصد در سال ۹۹ قابل دسترس است
رئیس‌‌کل بانک مرکزی در نشست روز گذشته خود با اقتصاددانان گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های به عمل آمده، تورم زیر ۲۰ درصد در سال ۹۹ دور از ذهن نیست اما سالی دشوار است که تنها با انسجام و همدلی می‌توانیم از شرایط خاص آن عبور کنیم. به گزارش ایرنا، عبدالناصر همتی درباره حجم نقدینگی عنوان کرد: هر چند نرخ ۲۸ درصد برای نقدینگی بالاست اما با توجه به شرایط کشور و نیز کاهش درآمدهای نفتی، انحراف 3 درصدی این نرخ از میانگین ۵۰ ساله نقدینگی، نشان از کنترل شرایط دارد و برای کنترل آن از ابزارهای مختلف استفاده خواهیم کرد. رئیس  شورای پول و اعتبار افزود: بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی بر اساس تجاری و غیرتجاری از یکدیگر تفکیک می‌شود.
***
عرضه خانه‌های استیجاری مشکل مستاجران را حل نمی‌کند
کارشناس اقتصاد مسکن گفت: عرضه مسکن استیجاری مشکل را حل نمی‌کند، چرا که در فرهنگ ایرانی از سال‌ها قبل مالکیت به نوعی برای مردم ایران ارزشمند بوده و هست؛ رفتن به سمت گسترش واحدهای استیجاری که برخی معتقدند این روش مشکل مستاجران را حل خواهد کرد غلط است. افشین پروین‌پور در مصاحبه با فارس تصریح کرد: مشکل مستاجران با عرضه مسکن ملکی حل می‌شود نه اینکه مسکن استیجاری بسازیم و آن را در اختیار مستاجران برای زندگی قرار دهیم. پروین‌پور افزود: متاسفانه مستاجران در کشور به دلیل تورم بالا مدام در حال ضرر هستند، چرا که بیش از نیمی از درآمد آنها صرف پرداخت اجاره‌بها می‌شود. حال اگر اصل ما در سیاست‌گذاری مسکن اصل استیجاری باشد راه را به اشتباه رفته‌ایم و دولت باید برای حل مشکل به سمت تولید و عرضه مسکن حرکت کند.

Page Generated in 0/0052 sec