printlogo


کد خبر: 217064تاریخ: 1398/12/8 00:00
اخبار

گزارش فعالان فضای مجازی از نظارت بر سلامت انتخابات
جمعی از فعالان فضای مجازی که به عنوان ناظر مردمی شورای نگهبان بر سلامت انتخابات نظارت داشتند، روایت‌های خود را با سخنگوی شورای نگهبان در میان گذاشتند. پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، اعلام کرد فعالان فضای مجازی، روز جمعه در شعبه‌های اخذ رای در نقاط مختلف تهران مستقر شده و به عنوان ناظر مردمی شورای نگهبان، بر سلامت انتخابات نظارت کردند و در جریان فرآیند نظارت بر روند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری قرار گرفتند. روایت‌های این ناظران از برگزاری انتخابات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و گزارش آنان درباره نظارت بر سلامت انتخابات به سخنگوی شورای نگهبان ارائه شد. در این جلسه که با حضور هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان برگزار شد، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان دیدگاه‌های فعالان فضای مجازی درباره روند برگزاری و نظارت بر انتخابات در ایران را شنید و به سوالات آنان پاسخ گفت و در پایان نیز از فعالیت‌های آنان تقدیر و تشکر کرد. نظارت بر انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران توسط هزاران نفر از اقشار مختلف مردم انجام و صحت انتخابات با گزارش‌های آنان تایید یا رد می‌شود.
***
صحت انتخابات مجلس در ۳۴ حوزه انتخابیه تأیید شد
سخنگوی شورای نگهبان از تایید صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۳۴ حوزه انتخابیه خبر داد. به گزارش «وطن امروز» عباسعلی کدخدایی در توئیتر نوشت: «پس از بررسی شکایات و گزارش‌های واصله، صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۳۴ حوزه انتخابیه  مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت».
***
برگزاری دومین جلسه رسیدگی به اتهامات گروه عظام
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی و سایر متهمان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.
در این جلسه نماینده دادستان بخشی از کیفرخواست عباس ایروانی را قرائت و اتهامات وی را عنوان کرد. نماینده دادستان در بخشی از متن کیفرخواست گفت: شرکت پویا خودرو شرق سال ۸۹ با زیان انباشته ۵۸ میلیارد و ۶۸۳ میلیون ریال مواجه بوده است و از طرفی این شرکت بدهی بانکی نیز داشته است اما جای سوال است چگونه مسؤولان شعبه (بانک مسکن) این شرکت را به عنوان ضامن پذیرفته‌اند. بعد از اظهارات نماینده دادستان،  قاضی صلواتی گفت: بدهی عباس ایروانی ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده این در حالی است که سازمان امور مالیاتی تهران فرار مالیاتی وی را بیش از ۴۱۸ میلیارد تومان اعلام کرده است که جای تاسف دارد. در ادامه دادگاه وکیل عباس ایروانی ادعا کرد حال موکلش مساعد نیست. قاضی صلواتی خطاب به متهم ایروانی گفت: اگر نمی‌توانید ادامه دهید، با توجه به وضعیت جسمی‌تان همین الان دادگاه را پایان دهیم. وکیل مدافع متهم ایروانی گفت: با توجه به وضعیت موکلم و اینکه در حدود ساعت ۹:30 صبح به بیمارستان مراجعه کرده و حال‌شان مساعد نیست لذا درخواست دارم دادگاه تعطیل شود.
***
هلگا اشمید:
گفت‌وگوهایی حیاتی برای حفظ برجام در جریان است
معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک برجام حفظ توافق هسته‌ای ایران را یک مسؤولیت جمعی توصیف کرد. به گزارش مهر، هلگا اشمید با انتشار پیام‌هایی در توئیتر به توضیح درباره جلسه کمیته مشترک برجام که در وین در حال برگزاری است پرداخت. اشمید در پیام‌های خود نوشت: در وین هستیم تا نخستین جلسه کمیسیون مشترک برجام در سال ۲۰۲۰ را برگزار کرده و بر اجرای برجام نظارت داشته باشیم. ما یک مسؤولیت جمعی برای حفظ توافق ایران داریم. وی در پیام دیگری نوشت: هم‌اکنون رایزنی‌ها در کمیسیون مشترک برجام جریان دارد. گفت‌وگوهایی حیاتی با اعضای کمیسیون درباره حفظ برجام در جریان است.
***
مخالفت روسیه با اتهام دخالت ایران در امور یمن
روسیه در مذاکرات تمدید تحریم‌های یمن در شورای امنیت سازمان ملل تهدید کرد در صورت اشاره‌ای به نام ایران، این اقدام را وتو خواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از فرانس 24، شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه پس از مذاکراتی سرسختانه میان انگلیس و روسیه، تحریم‌ها علیه یمن را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد. روسیه تهدید کرد اگر در این تحریم‌ها حتی هرگونه اشاره پنهان و غیرمستقیمی به ایران شود، آن را وتو خواهد کرد. در مذاکرات شورای امنیت سازمان ملل، انگلیس در ابتدا هیچ اشاره‌ای به ایران نداشت. اما سپس، مدت کوتاهی پس از رأی‌گیری و پس از آنکه فرانسه و بلژیک شروع به میانجی‌گری کردند، لندن موافقت کرد هر گونه ارجاع به سلاح‌های در اختیار حوثی‌های یمن و تشابه‌شان به سلاح‌های ایرانی را حذف کند. بر اساس این گزارش، شورای امنیت روز سه‌شنبه قطعنامه‌ای را درباره منازعات یمن تصویب کرد که به موجب آن تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور تا ۲۶ فوریه ۲۰۲۱ تمدید می‌شود. این قطعنامه با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع روسیه و چین تصویب شد و بر تمدید تحریم‌ها علیه برخی رهبران جنبش انصارالله یمن و تمدید ماموریت کمیته ویژه کارشناسان یمن تا ۲۸ مارس ۲۰۲۱  تاکید دارد. قطعنامه شورای امنیت از همه کشورها می‌خواهد به تحریم واردات سلاح به یمن پایبند باشند و طرف‌های یمنی را به حل‌و‌فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو ترغیب می‌کند. شورای امنیت تحریم‌های مربوط به منازعات یمن را از سال ۲۰۱۴ سالانه تمدید می‌کند.

Page Generated in 0/0054 sec