printlogo


کد خبر: 217070تاریخ: 1398/12/8 00:00
گفت‌و‌گوی «وطن‌امروز» با 2 پزشک مبتلا به ویروس کرونا
کرونا و فرشتگان خدمت
* تولید ۱۰۰ هزار محلول و ۳۵ هزار ژل ضدعفونی‌کننده در هر شیفت

محسن جندقی: تصور کنید شایعه می‌شود از فلان مکان یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا عبور کرده؛ آیا می‌توانید خود را راضی کنید برای سریع‌تر انجام شدن کار خود از آن محل بگذرید؟ حالا تصور کنید شغل شما این است که از افراد مشکوک به کرونا تست بگیرید، آنها را معاینه کنید و در صورت بستری شدن بیمار از او مراقبت کنید. همه دیگر پذیرفته‌ایم پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند، فرشتگان واقعی خدمت به خلق هستند. دکتر رضا کوچکی‌نیا، پزشک متعهدی که چند روز پیش به خاطر ابتلا به کرونا در رشت درگذشت، فرشته‌ای بود که جان خود را فدای خدمت به هموطنان خود کرد. خبر ابتلای دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت به کرونا روز سه‌شنبه همه را در شوک فرو برد؛ مسؤولی که خود کرونا گرفت و با روحیه‌ای مثال‌زدنی برای آرامش جامعه پیامی امیدبخش فرستاد.
در شرایطی که ویروس کرونا به سرعت منتقل می‌شود، خدمت‌رسانی و امدادرسانی در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی جهاد محسوب می‌شود.
دکتر حسین کاظمی‌زاده، فوق تخصص بیماری‌های ریوی که در دانشگاه امام خمینی تهران مشغول به کار بوده، یکی از پزشکانی است که خود به ویروس کرونا مبتلا شده و در حال حاضر در قرنطینه به سر می‌برد. دکتر کاظمی‌زاده درباره چگونگی ابتلا به کرونا به «وطن‌امروز» می‌گوید: «یکی از خاصیت‌های کرونا این است که به سرعت منتقل می‌شود و با توجه به اینکه علائم آن دیر مشخص می‌شود، نمی‌توان بدرستی متوجه شد از چه کسی ویروس منتقل شده است. با توجه به بازه زمانی ابتلا به کرونا در زمانی که من مبتلا به این ویروس شدم، هنوز پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ نشده بود و معلوم نیست من در مطب این بیماری را گرفتم یا در بیمارستان».
در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، پزشکان و پرستاران دارای لباس مخصوص نیستند و فقط پوشش ساده‌ای دارند و این در حالی است که کرونا به سرعت منتقل می‌شود. دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت روز دوشنبه اعلام کرد: کار با لباس مخصوص ایزوله که به لباس فضانوردی مشهور شده سخت است و احتیاج به این کارها نیست. دکتر کاظمی‌زاده نیز اعتقاد دارد برای جلوگیری از انتقال این ویروس همان لباسی که در پروتکل بهداشتی آمده کافی است اما برای افزایش ایمنی کادر پزشکی و پرستاری باید اقدام دیگری انجام شود. وی گفت: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند ایمنی کادر بیمارستانی را افزایش دهد، برنامه استراحت مدون است. باید کادر پزشکی و پرستاری استراحت کافی کنند تا بتوانند بهتر خدمت کنند. بیمارستان‌ها باید برنامه‌ریزی کنند و بهترین برنامه استراحت پرسنل خود را پیاده کنند؛ شیفت رزیدنت‌ها و انترن‌ها باید دقیق اجرا شود تا به خدمت‌رسانی خللی وارد نشود. قطعا به پرسنلی که در بیمارستان کار می‌کنند باید توجه ویژه‌ای شود تا از شیوع کووید- 19 جلوگیری شود. 
خبرنگار «وطن‌امروز» خبر ابتلای دکتر حریرچی به ویروس کرونا را به دکتر کاظمی‌زاده می‌دهد؛ وی با شگفتی می‌گوید: واقعا؟! بنده خدا دکتر حریرچی خیلی زحمت می‌کشد. باید بررسی شود منشأ انتقال ویروس به ایشان چه کسی بوده تا اقدامات بعدی انجام پذیرد. ان‌شاءالله دکتر حریرچی هر چه زودتر بهبود یابد و در وزارت بهداشت برای ریشه‌کن کردن این ویروس تلاش کند.
دکتر کاظمی‌زاده درباره وضعیت فعلی خود نیز می‌گوید: از عوارض کرونا سستی بدن است و من هم کمی حالت خستگی دارم اما در منزل قرنطینه شده‌ام. تنها در اتاق خودم حضور دارم و با کسی در تماس نیستم. داروی خاصی مصرف نمی‌کنم و فقط غذاهای تقویتی و میوه می‌خورم. قرنطینه فقط به معنای حضور در بیمارستان و قرار گرفتن در یک محیط ایزوله نیست، بلکه می‌توان در خانه نیز قرنطینه بود. البته 80 درصد بیماران اصلا احتیاج به حضور در بیمارستان و بستری شدن ندارند و تعداد معدودی احتیاج پیدا می‌کنند که بستری شوند. باید برای عدم انتقال کرونا به بدن تلاش کرد و بدن را برای مقابله با آن تقویت و روحیه را حفظ کرد.
دکتر حسین قناعتی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز یکی دیگر از پزشکانی است که ویروس کرونا گرفته و فقط با استراحت توانسته دوره این بیماری را طی کند. او نیز اعتقاد دارد جامعه پزشکی و در کل کادر بیمارستانی در حال جهاد است. این پزشک نیز خود مبتلا به کرونا شده و بهبود یافته بدون اینکه حتی یک روز بستری شود. دکتر قناعتی درباره تجربه بیماری خود به «وطن‌امروز» می‌گوید: «واقعا این ویروس بسیار بی‌خطرتر از آنفلوآنزاست. خیلی‌ها کرونا می‌گیرند و خودشان خبر ندارند. من هم کرونا گرفتم و مشکل چندانی نداشتم و فقط چند روز با کسی در تماس نبودم. باید نکات بهداشتی هم برای عدم انتقال کرونا رعایت شود که مهم‌ترینش جدا کردن افراد سالمند از افراد کرونایی است».
او می‌گوید: «باید توجه ویژه‌ای به جامعه پزشکی و پرستاری شود. واقعا آنها در حال جهاد هستند. الان همه متوجه می‌شوند که استرس کاری پزشکان و پرستاران تا چه حد می‌تواند شدید باشد. همین استرس به پیشرفت بیماری کرونا کمک می‌کند و کادر پزشکی مبتلا به کرونا باید حواس‌شان به بیماران و خودشان باشد. آنها مظلوم هستند و با توجه به وظیفه‌ای که دارند خانواده‌های پزشکان هم در معرض ابتلا به این بیماری هستند. با چنین وضعیتی خدمت کردن مشکل‌تر است اما کادر پزشکی و پرستاری با وجود همه سختی‌ها همواره در خدمت مردم هستند».
******
برای مقابله با ویروس کرونا توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) انجام می‌شود
تولید ۱۰۰ هزار محلول و ۳۵ هزار ژل ضدعفونی‌کننده در هر شیفت
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از تولید بیش از ۱۰۰ هزار محلول و ۳۵ هزار ژل ضدعفونی‌کننده در هر شیفت کاری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مخبر دیروز (چهارشنبه ۷ اسفندماه) در مراسم راه‌اندازی کال سنتر با ۲۰۰۰ خط همزمان برای مشاوره، از تولید ۵۰ میلیون عدد ماسک، تغییر خط تولیدات دارویی ستاد به تولید مواد ضدعفونی‌کننده و اعزام تیم‌های کاروان سلامت به استان‌های قم و گیلان خبر داد و اظهار کرد: بزودی ویروس کرونا دفع خواهد شد، چرا که کشور ما با توجه به توانمندی‌هایش شکست نخواهد خورد. مخبر با بیان اینکه یکی از اقداماتی که انجام شد این بود که خط تولید هر 3 کارخانه تولید دارو، البرز دارو و سبحان دارو را عوض کردیم، افزود: در حال حاضر در هر شیفت بیش از ۱۰۰ هزار محلول و ۳۵ هزار ژل ضدعفونی‌کننده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تولید می‌شود و تا برطرف شدن نیاز مردم ادامه دارد. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: در ۴۸ ساعت گذشته به توصیه وزیر بهداشت، قرارداد تولید ۵۰ میلیون عدد ماسک را منعقد کردیم که محموله اول آن فردا در تهران توزیع خواهد شد. 
او با بیان اینکه قرارداد تولید 5/3 میلیون عدد ماسک N۹۵ ویژه پزشکان نیز منعقد شده است، گفت: ظرف چند روز آینده کمبود بین تولید و نیاز مردم رفع خواهد شد. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: قرارداد تولید یک میلیون دست لباس پزشکان نیز منعقد شده است که ظرف 4 ـ 3 روز آینده در تهران تحویل وزارت بهداشت خواهد شد. مخبر با بیان اینکه ۶ کاروان سلامت در قم و ۴ کاروان سلامت در گیلان با تمام تجهیزات مقابله با کرونا مستقر شدند، گفت: در عین حال در یک مرکز ۱۷ پزشک مستقر شدند و نزدیک ۸۰ پزشک آنها را پشتیبانی می‌کنند. مخبر ادامه داد: مشاوره‌ها و درمان‌های تله مدیسین در 2 استان قم و گیلان در حال انجام است.
او با بیان اینکه راه‌اندازی 2 کارخانه در تهران در دستور کار است، گفت: این دو کارخانه ماسک‌های N۹۹ را تولید خواهند کرد و در نهایت تحویل مردم خواهیم داد. مخبر گفت: تا زمان رفع نیاز مردم تولید ماسک را ادامه خواهیم داد و کمبود آن را با اعلام وزارت بهداشت رفع خواهیم کرد. او با بیان اینکه 2 روز گذشته جلسه‌ای با تولیدکنندگان ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برگزار شد، گفت: کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در حال رفع است.

Page Generated in 0/0066 sec