printlogo


کد خبر: 217089تاریخ: 1398/12/10 00:00
شکایت حزب چپ مجلس فدرال آلمان از آنگلا مرکل به ‌خاطر مشارکت این کشور در ترور سردار سلیمانی
همدست آلمانی ترامپ

گروه سیاسی: با وجود گذشت 2 ماه از ترور سردار شهید سلیمانی، تبعات این اقدام جنایتکارانه آمریکا و متحدانش همچنان ادامه دارد؛ در تازه‌ترین مورد، نمایندگان حزب چپ مجلس فدرال آلمان به علت احتمال همکاری آلمان با آمریکا برای ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی از آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور و اعضای دولت شکایت کردند.
به گزارش «وطن امروز»، روز پنجشنبه گذشته 8 نفر از نمایندگان حزب چپ در مجلس فدرال آلمان به علت استفاده آمریکا از پایگاه رامشتاین آلمان برای ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی از آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور و اعضای دولت شکایت کردند. این نمایندگان اعلام کردند: ما نمی‌توانیم بپذیریم که دولت فدرال آلمان از جنگ پهپاد‌ی آمریکا حمایت کند و اجازه آن را دهد. این جنگ با حقوق بین‌الملل تناقض دارد و نقض قوانین بین‌المللی نیز هست. دستور این حمله پهپادی از یک پایگاه نظامی در خاک آلمان یعنی پایگاه هوایی آمریکایی رامشتاین در جنوب غربی آلمان ارسال شده است. بنا بر اعلام این نمایندگان، دولت آلمان با صدور مجوز استفاده از این پایگاه برای حملات پهپادی در این ترور دست دارد. در این شکایت علاوه بر آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، هایکو ماس وزیر خارجه، آنه‌گرت کرامپ- کارن باوئر وزیر دفاع و هورست سیهوفر، وزیر کشور آلمان نیز هدف قرار گرفتند.
«پایگاه هوایی رامشتاین» کانون عملیات و رله هدایت پهپادهای آمریکا برای پرواز در آسمان خاورمیانه و آفریقاست. «الکساندر نو» یکی از نمایندگان پارلمان آلمان گفته است: «سیگنال‌های کنترل این پهپاد (پهپاد آمریکایی در عملیات ترور سردار سلیمانی) فقط می‌توانسته از طریق یک ایستگاه رله ماهواره‌ای نظیر ایستگاهی که در خاک آلمان مستقر است ارسال شود». در نسخه‌ای از این شکوائیه کیفری که این نماینده پارلمان آلمان روی وب‌سایتش قرار داده، علاوه بر مرکل از هایکو ماس وزیر خارجه، آنه‌گرت کرامپ- کارن‌باوئر وزیر دفاع، هورست سیهوفر وزیر کشور و سایر اعضای دولت فدرال آلمان نام برده شده است. نمایندگان پارلمان آلمان، مرکل و وزرای کابینه او را به «همدستی به واسطه غفلت» در عملیات ترور سردار سلیمانی متهم کرده‌اند.
 
* راز همراهی آلمان با ترور نماد مقاومت
در صورت تایید نقش پایگاه آمریکایی رامشتاین در انجام ترور شهید سلیمانی، دستگاه دیپلماسی باید به طور جدی به این موضوع ورود کرده و اقدامات لازم و متقابل را انجام دهد. آلمان طی چند سال اخیر در کنار فرانسه و انگلیس از جمله شرکای دولت ترامپ در کارزار فشار حداکثری به ایران قرار داشته است. جدا از مناقشات شکلی بر سر برجام میان اروپا و آمریکا، هر دو طیف یاد شده بر محدودسازی توان موشکی و قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید داشته‌اند. مشارکت آلمان در ترور نماد قدرت منطقه‌ای ایران نیز در همین چارچوب تحلیل می‌شود. ترامپ از زمان روی کارآمدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بر لغو برجام و تدوین یک معاهده جدید که موضوعات موشکی و منطقه‌ای ایران را هم در بر بگیرد تاکید داشت، با این حال و بر اساس یک تقسیم کار دیپلماتیک، تروئیکای اروپایی با ادعای تداوم حضورش در برجام، ایران را هم در این توافق نگه داشته و از سویی بر تکمیل برجام در قالب ورود به حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای تاکید داشت. در همین راستا اخیرا آلمان، بریتانیا و فرانسه، ایران را متهم کردند که در تلاش برای توسعه «موشک‌های بالستیک با توان حمل کلاهک هسته‌ای» است. سفیران این 3 کشور اروپایی در سازمان ملل متحد از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته ‌بودند در گزارش بعدی خود به شورای امنیت اطلاع دهد که فعالیت موشکی بالستیک ایران در تضاد با فراخوان قطعنامه شورای امنیت است.
از زمان خروج آمریکا از برجام، برخی کارشناسان معتقد بودند تاکید 3 کشور اروپایی بر تداوم حضورشان در برجام نمایشی بوده و با هدف گروگان گرفتن ایران در این توافق انجام می‌شود. به اعتقاد این کارشناسان، اروپا با این اقدام، علاوه بر اینکه صنعت گران‌قیمت هسته‌ای کشورمان را همچنان در تعطیلی نگه می‌دارد، زمینه را برای اثربخشی تحریم‌های اقتصادی آمریکا فراهم کرده و همزمان نقش خود را در کارزار فشار حداکثری بر کشورمان ایفا خواهد کرد. گذشت 22 ماه از زمان خروج آمریکا از برجام و انجام نشدن حتی یک تعهد اروپایی‌ها درباره سازوکارهایی چون SPV و اینستکس و از سوی دیگر همراه شدن آنها با آمریکا برای تضعیف عناصر اقتدارآفرین ایران، ادعای کارشناسان را تایید می‌کند.
 
* همه متحدان آمریکا در ترور شهید سلیمانی
البته آلمان تنها متحد ایالات متحده در ترور سردار شهید سپهبد سلیمانی نبوده و برخی طرف‌های متخاصم ایران نیز در این جنایت نقش داشتند. پیش از این پایگاه «هیل»، نزدیک به کنگره آمریکا با ارائه جزئیاتی از ترور سردار سلیمانی، از مشارکت رژیم صهیونیستی در این عملیات تروریستی خبر داده بود. پایگاه هیل در این باره نوشت: عملیات ترور سردار سلیمانی علاوه بر پایش ماهواره‌ای از بالا نیازمند دریافت اطلاعات از مخبرانی در روی زمین بوده است. طبق این گزارش، از آنجا که قرار بوده هواپیمای سردار سلیمانی وارد بغداد شود لازم بوده افرادی در روی زمین تأیید کنند فردی که از هواپیما خارج شده ایشان بوده است. هیل نوشته آمریکا با کمک اسرائیل، شبکه‌هایی برای انجام این کار داشته است. آمریکا هنگام ورود سردار سلیمانی به بغداد، 3 پهپاد را برای انجام این عملیات تروریستی به کار گرفته و علت آن این بوده است که در صورتی که 2 پهپاد نقص مکانیکی پیدا کنند یا مورد هدف قرار گیرند آمریکا هنوز یک پهپاد دیگر برای پیشبرد عملیات داشته باشد.
 
* مختصات پایگاه آمریکایی رامشتاین
رامشتاین نه‌‌تنها مقر «مجکام» مرکز فرماندهی کل اروپا و آفریقای پنتاگون و همچنین «ایرکام» مرکز فرماندهی هوایی ناتو، بلکه بزرگ‌ترین مجموعه نظامی آمریکایی‌ها در خارج از قلمرو ایالات‌متحده پس از تعطیلی پایگاه هوایی «راین ماین» در حوالی فرانکفورت در سال 2005 محسوب می‌شود. همچنین رامشتاین بزرگ‌ترین پایگاه هوایی، بزرگ‌ترین فرودگاه ترابری و بزرگ‌ترین انبار مایحتاج این «ارتش ترور» در فراسوی مرزهای آمریکاست. از سال آخر جنگ دوم جهانی که سرزمین نازی‌ها به اشغال متفقین درآمد تا به امروز- طی 75 سال- حدود 7 میلیون نیروی نظامی خارجی به این گلوگاه مواصلاتی شرقی- غربی مهم آلمان در نزدیکی مرزهای فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند رفت و آمد داشته‌اند. سهم یانکی‌ها از این لشکرکشی عظیم به خاک یک کشور به اصطلاح مستقل(!) اروپایی بیش از 5 میلیون نفر بوده است. 
این شهر نظامی با عنوان رسمی «کی‌ام‌سی»  (KMC، مخفف جامعه نظامی کایزرسلاترن) که از سال 1951 ابتدا توسط فرانسوی‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود، حالا با حدود 53 هزار نیروی نظامی، پرسنل خدماتی و خانواده‌ها و وابستگان‌شان، بزرگ‌ترین جامعه آمریکایی‌نشین در خارج از ایالات متحده محسوب می‌شود. جمعیت 53 هزار نفری آن شامل 8 هزار پرسنل نیروی هوایی ایالات‌متحده و 15 هزار نفر از اعضای خانواده‌های‌شان را مقایسه کنید با جمعیت 7800 نفری مناطق غیرنظامی شهر که تازه خیلی از آنها در مشاغلی در رابطه با پایگاه و ساکنانش مشغولند. کی تاون، مجموعه‌ای عظیم از باندها و برج‌های فرودگاهی، تاسیسات راداری و پدافند موشکی، آشیانه‌های صدها هواپیما و بالگرد جنگی و لجستیکی، انبارها و زاغه‌های تسلیحات متعارف یا هسته‌ای، ساختمان‌های فرماندهی و اداری، پناهگاه‌ها، اقامتگاه‌ها و آسایشگاه‌ها، کلینیک‌ها و مراکز درمانی، کلیساها و کنیسه‌ها، سینماها و سالن‌های نمایش، ورزشگاه‌ها و باشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها بویژه برندهای مک دونالد و پیتزا هات و انواع و اقسام اماکن تفریحی به سبک زندگی آمریکایی است، از جمله زمین‌های گلف بزرگ بارباروسا و وولاون که طبیعتا دونالد ترامپ در جریان بازدیدش در آخرین روزهای سال 2018 نمی‌توانست قید بازی در آنها را بزند. جالب اینکه محدوده شهری ویژه رامشتاین- میزنباخ در تمام دوران پساهیتلری به لحاظ تقسیمات کشوری آلمان (غربی و متحد) و مدیریت، زیر نفوذ ساختار فدرالی حکومت برلین نبوده و نیست. این کاخ سفید است که تعیین می‌کند در این شهر و محدوده‌اش چه چیز ساخته یا خراب شود و چه تدابیر امنیتی و نظامی در آن و پیرامونش انجام شود. اقتصاد منطقه هم کاملا وابسته به بودجه نظامی نجومی واشنگتن است که 20 درصد کل تولید ناخالص داخلی 67/3 تریلیون دلاری آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را بالغ می‌شود. رامشتاین در حقیقت مرکز عظیم پشتیبانی جنگ سوم جهانی است؛ جنگی تحمیلی به دست‌کم 104 کشور جهان از روسیه در مرزهای شرقی ناتو گرفته تا چاد در قاره سیاه. نه فقط اروپا و آفریقا، بلکه بخش مهمی از فعالیت‌های این پایگاه از سال 2001 به این سو در رابطه با خاورمیانه و حملات هوایی با هواپیماهای با سرنشین یا بدون سرنشین در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و یمن بوده است.
 
* بختک ترور
چنانکه گفته شد تبعات ترور جنایتکارانه شهید سلیمانی برای مقامات آمریکایی همچنان ادامه دارد. روز گذشته یکی از کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا از وزیر خارجه آمریکا خواست با حضور در این کمیته به سوالات مطرح درباره دلایل کاخ سفید برای ترور سردار قاسم سلیمانی پاسخ دهد. به نوشته الجزیره، پرسش اصلی نمایندگان کنگره از مایک پمپئو در این رابطه خواهد بود که آیا کاخ سفید توجیه مناسبی برای صدور فرمان ترور سردار سلیمانی داشته است یا خیر.
***
[درخواست محکومیت ترور سردار سلیمانی به نماینده سازمان ملل رسید]
هزاران نفر از مردم تهران در حاشیه برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۸ درباره محکومیت جنایت آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی توماری را امضا کردند. به گزارش ایسنا، در دیدار اخیر میشل باچلت، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با علی باقری‌کنی، معاون رئیس قوه‌قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، تومار امضا‌شده توسط هزاران نفر از مردم تهران در حاشیه برگزاری مراسم ۲۲ بهمن درباره محکومیت جنایت آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی و درخواست از مراجع بین‌المللی برای محکومیت این جنایت و مورد پیگرد قرار دادن آمران و عاملان جنایت فوق، تسلیم کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل شد.‌ همچنین مقرر شد کمیسر عالی مراتب درخواست امضا‌کنندگان این تومار را به دبیرکل سازمان ملل متحد و سایر مراجع ذی‌صلاح منتقل کند. ۱۳ دی‌ماه ۹۸ در جریان حمله به کاروان حشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان به شهادت رسیدند.

Page Generated in 0/0073 sec