printlogo


کد خبر: 217131تاریخ: 1398/12/11 00:00
کارشناسان مسائل استراتژیک معتقدند نبرد ادلب می‌تواند به منزله پایان کار اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه باشد
روزهای سیاه اردوغان در ادلب

قمار اردوغان برای تسلط نظامی بر شمال سوریه روز به روز برای دولت و مردم ترکیه خطرناک‌تر می‌شود. در شرایطی که رئیس‌جمهور ترکیه از چند ماه قبل  به طمع کنترل  شمال سوریه و استان ادلب نیروهای نظامی خود را با هماهنگی تروریست‌های احرارالشام در این منطقه مستقر کرد، ارتش سوریه با پیشروی شهر به شهر توانست بر بیش از 90 درصد خاک سوریه مسلط شود و با فتح گام به گام جبهه‌های شمال سوریه در حلب و ادلب به دنبال پاکسازی کامل خاک سوریه از شر تروریست‌ها برآید. در این وضعیت تداوم حضور ارتش ترکیه در کنار تروریست‌ها که با هدف حفظ  تروریست‌ها در شمال سوریه و چانه زنی در فرآیند تدوین قانون اساسی جدید انجام شده ‌بود نه تنها دست بالا را برای سهم‌خواهی ترکیه  در آینده سوریه به وجود نیاورد، بلکه به پرتگاهی برای اردوغان و جامعه ترکیه تبدیل شده است. به‌رغم اینکه ارتش ترکیه روز گذشته با حمله به مناطق روستایی به دنبال تضعیف روحیه مردم سوریه برآمد اما تحولات میدانی نشان از شکست‌های پی در پی ترکیه در میدان نبرد و عرصه دیپلماتیک دارد. 
به گزارش «وطن امروز»، در پی حملات هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به برخی مراکز فرماندهی ارتش سوریه، شماری از نیروهای مقاومت و حزب‌الله لبنان در ریف ادلب شهید و تعدادی دیگر زخمی شدند. شواهد نشان می‌دهد که  همزمان با این حملات،  گروه‌های مسلح طرفدار ارتش ترکیه تلاش کردند عناصر خود را برای حمله به مناطق آزادشده تجهیز کنند.  نیروهای ارتش ترکیه همچنین حملات خمپاره‌ای خود به خانه‌های مردم در روستاهای این منطقه را از سرگرفتند. آنها روستای ‌ام‌الکیف و اطراف آن را در شمال شهر تل‌تدمر با سلاح‌‌های سنگین هدف قرار دادند. نیروهای ارتش ترکیه همچنین از طریق روستای مرزی السکریه، 9 دستگاه تریلر حامل تانک‌ها و سکوهای پرتاب موشک و زرهپوش‌های خود را به همراه 2 خودروی نظامی لجستیکی وارد خاک سوریه کردند. این تریلرها به سمت روستاهای ناحیه تل‌تدمر و ابوراسین حرکت کردند.
در حالی که درگیری نظامی طرفین به بالاترین حد خود از زمان حضور ترکیه در ادلب رسیده، منابع خبری در ترکیه اعلام کردند یک کشتی «اورسک» متعلق به ناوگان دریای سیاه روسیه وارد آب‌های دریای مدیترانه شد. تصویر عبور کشتی اورسک از طریق تنگه بسفر در ترکیه در منابع اطلاعاتی استانبول به ثبت رسیده است. این در حالی است که روز جمعه نیز اعلام شد 2 کشتی نظامی ناوگان دریای سیاه روسیه که مجهز به موشک‌های کروز از نوع «کالیبر» هستند، حرکت از طریق تنگه‌های بسفر و داردانل ترکیه به‌سمت دریای مدیترانه را آغاز کرده‌اند. آنها قصد دارند به ترکیب گروه کشتی‌های دائمی نیروی دریایی روسیه مستقر در سواحل سوریه ملحق شوند.
در همین حال، در عرصه دیپلماتیک نیز جنگ لفظی بین مقامات سیاسی روسیه و ترکیه و سوریه و ترکیه شدت گرفته است. نمایندگان سوریه و روسیه در جلسه ویژه شورای امنیت در رابطه با ادلب بر حق سوریه در مقابله با تروریسم تاکید کردند. 
 
* سوریه در خاک خود با تروریسم مبارزه می‌کند
«بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل بامداد شنبه در سخنانی در نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره ادلب بر ادامه کار ارتش سوریه برای مبارزه با تروریسم تأکید کرد. الجعفری با بیان اینکه ادلب جزو سوریه است، افزود: سوریه در خاک خود با تروریسم مبارزه می‌کند و نه در خاک دیگری و مبارزه نیروهای سوری با تروریسم طبق قطعنامه‌های سازمان ملل ادامه خواهد داشت.
وی عنوان کرد: ارتش ترکیه مراکز دیده‌بانی خود در شمال سوریه را که هدف از ایجاد آن، نظارت بر تحرکات تروریست‌هاست، به اتاق‌های عملیات جهت حمایت از این تروریست‌ها تبدیل کرده است. دلیل حمایت نیروهای ترکیه از تروریست‌ها، کشته شدن نظامیان ترکیه‌ای در صفوف تروریست‌ها در اطراف ادلب است. دمشق حملات ترکیه به مواضع ارتش سوریه را محکوم و بهانه‌های آنکارا درباره اجرای توافق را رد می‌کند: ما بشدت اقدام جنایتکارانه ترکیه در استفاده از غیرنظامیان سوری به‌عنوان سپر انسانی در جهت تحقق منافعش را محکوم می‌کنیم.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در پایان سخنان خود درباره اینکه برخی همچنان از جنایت‌های ترکیه در استفاده از گذرگاه‌های انسانی برای انتقال سلاح برای تروریست‌ها حمایت می‌کنند، ابراز تأسف کرد.
 
* روسیه: سوریه حق دارد از خود دفاع کند
«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم در سخنانی در نشست فوق‌العاده شورای امنیت اعلام کرد ارتش سوریه حق دارد به حملات تروریست‌ها در ادلب پاسخ دهد، چرا که نقض آتش‌بس در داخل همین منطقه صورت گرفته است.
نبنزیا تصریح کرد: «وقتی که مدام آتش‌بس در داخل منطقه کاهش تنش در ادلب نقض می‌شود، طبیعی است ارتش سوریه به حملات تروریست‎ها پاسخ دهد؛ توافق سوچی بر پایبندی به حاکمیت سوریه و وحدت اراضی آن تاکید دارد».
ترکیه منطقه امن می‌خواهد از سوی دیگر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در تازه‌ترین اظهارنظر پیرامون ادلب گفت: به روابط دیپلماتیک و گفت‌وگو با طرف‌های مقابل ادامه می‌دهیم.  وی خطاب به رهبران مسکو گفت که از سر راه ما در سوریه کنار بروید و ترکیه را با سوریه تنها بگذارید. رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «ما خواستار ایجاد منطقه‌ای امن برای بیش از یک میلیون نفر در مرزهای جنوبی ترکیه هستیم». در همین حال برخی رسانه‌ها از مذاکرات دیپلماتیک و توافق بین ترکیه و روسیه برای کاهش تنش‌ها خبر دادند. کلی کرافت، سفیر آمریکا در شورای امنیت هم در رابطه با وضعیت پیش‌آمده در ادلب گفت: ترکیه از حمایت کامل آمریکا برای  دفاع از خود در برابر حملات به پست‌های دیده‌بانی در خاک سوریه برخوردار است.
 
* اعزام هیات کارشناسی سازمان ملل به ادلب
دبیرکل سازمان ملل متحد هم  از آغاز آمادگی‌ها برای اعزام هیاتی از این سازمان به استان «ادلب» خبر داد. «آنتونیو گوترش» در جمع خبرنگاران افزود هدف این هیات ارزیابی اوضاع در استان ادلب است. وی اشاره‌ای به ساختار این هیات، موعد و مدت سفر آنها نکرد. از سوی دیگر دیپلمات‌هایی که خواستند نام‌شان فاش نشود، اعلام کردند این هیات احتمالا هفته آینده آماده سفر به شمال سوریه است و متشکل از نمایندگانی از آژانس‌های مختلف سازمان ملل خواهد بود. همچنین ممکن است نمایندگانی از سازمان برنامه جهانی غذا و دارو و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در این گروه حضور داشته باشند.
 
* تصمیم تمام عیار روسیه و سوریه در مقابله با تروریست‌ها
کارشناسان مسائل استراتژیک معتقدند نبرد ادلب و رویارویی ارتش ترکیه با نیروهای روسیه و سوریه می‌تواند به منزله پایان کار اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه باشد. در همین باره سایت النشره در تحلیلی با عنوان «سورپرایز اسد برای اردوغان» نوشت: هدف قرار گرفتن کاروان ترکیه در جبل‌الزاویه ادلب  از سوی نیروهای روسیه و سوریه  به کشته شدن ۷۹ نظامی ترکیه منجر شد و به دلیل تعداد زیاد زخمی‌شدگان این تعداد رو به افزایش است.  حمله‌ای که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه را فورا مجبور به برگزاری نشست امنیتی فوق‌العاده و قطع اینترنت در کشور و تماس با رهبران واشنگتن و ناتو کرد تا از آنها علیه روسیه کمک نظامی بگیرد. این مساله در را به طور کامل روی احتمال وقوع درگیری نظامی مستقیم میان آنکارا و مسکو در خاک سوریه باز کرد. ناوهای روس مجهز به موشک‌های کالیبر به سمت سواحل سوریه رفتند، همچنین اطلاعات نشان می‌دهد دمشق سورپرایزهای دیگری برای ترکیه آماده کرده است که تحت نظارت مستقیم بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است و به یک تصمیم سرنوشت‌ساز برای آغاز شمارش معکوس بیرون راندن نیروهای ترکیه از خاک سوریه تبدیل می‌شود. روسیه نیز هر جنگنده ترکیه‌ای از نوع اف-16 را مورد هدف قرار خواهد داد. اگر آنکارا به سمت تشدید خطرناک اوضاع با روس‌ها به خاطر انتقام‌گیری برود مسکو ممنوعیت پرواز را در کل حریم هوایی سوریه اعمال خواهد کرد. مسکو همچنین اعلام کرد هرگز درباره ادلب به عقب برنخواهد گشت و مناطق پست‌های دیده‌بانی ترکیه را تا اواخر این ماه آزاد خواهد کرد. ارتش سوریه با محاصره پست دیده‌بانی ترکیه در منطقه شیرمغار حومه حماه و تکمیل عملیات خود به تهدیدات اردوغان پاسخ داد و ده‌ها شهرک را در زمان کوتاهی آزاد کرد و مهم‌تر از آن سرنگونی پهپاد ترکیه بر فراز روستای دادیخ در حومه ادلب توسط ارتش سوریه است. ارتش سوریه با این «شکار» هوایی احتمالا بعدا جنگنده‌های ترکیه را هدف قرار دهد.
پوتین به اردوغان توصیه کرده هرچه سریع‌تر نیروهایش را از سوریه خارج کند، چرا که بشار اسد به فرماندهان ارتشش دستور داده حملات به نیروهای ترکیه را افزایش دهند و این نیروها را از سوریه اخراج کنند. پیروزی در این نبرد نخستین اولویت ارتش سوریه است؛ شاید صحنه رو در رو شدن در مرحله آتی واضح‌تر است. براساس اطلاعات منتشر شده، بشار اسد شخصا بر عملیات ارتش در ادلب نظارت دارد و بعد از تهدیدات ترکیه به نیروهایش دستور جدی داده که احتمالا شامل اهداف هوایی نیز باشد.

Page Generated in 0/0148 sec