printlogo


کد خبر: 217133تاریخ: 1398/12/11 00:00
نخست‌وزیر مکلف عراق با هدف تکمیل وزرای کابینه درخواست کرد
تعویق جلسه رأی اعتماد به کابینه عراق

گروه بین‌الملل: در حالی که قرار بود جلسه رای اعتماد به کابینه پس از چندبار تعویق دیروز برگزار شود، محمدتوفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف عراق در نامه‌ای به پارلمان عراق خواست جلسه فوق‌العاده رأی‌گیری برای کابینه پیشنهادی خود را به امروز موکول کند. او هدف از این درخواست خود را ادامه تکمیل وزرای کابینه عنوان کرده است. قرار بود پنجشنبه هفته گذشته پارلمان عراق برای تعیین‌تکلیف کابینه پیشنهادی علاوی جلسه فوق‌العاده برگزار کند که به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان، به شنبه و بعد هم به امروز موکول شد. علاوی قصد دارد کابینه را با ۱۹ وزیر ببندد که از این تعداد هنوز تکلیف 5 الی 6 وزارتخانه معلوم نیست و او برای آنها فردی را تعیین نکرده است. 
 
* دلیل درخواست علاوی
مهم‌ترین نکته‌ای که رای اعتماد به کابینه علاوی را با چالش جدی مواجه کرده نارضایتی همه گروه‌ها از افراد معرفی‌شده است. به عنوان مثال احمد الکنانی، عضو ائتلاف الفتح دیروز اعلام کرد نمایندگان عضو این ائتلاف به وزرای سیاسی کابینه جدید رأی نخواهند داد. الکنانی گفت برخی گروه‌های سیاسی در پارلمان موضع‌شان در قبال دولت علاوی کاملا روشن است اما برخی اسامی کابینه از گروه‌ها و شخصیت‌هایی انتخاب شده که سبب شد جلسه پارلمان یک روز دیگر به تعویق بیفتد. این تعویق به دلیل فرصت دادن به رایزنی‌های بیشتر است. 
 
* واکنش عراق به کینه‌توزی عربستان علیه گروه‌های مقاومت
عراق در نشست شورای وزرای کشور اتحادیه عرب با پژوهش کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس برای درج نام گروه‌های مقاومت عراق در لیست تروریستی این اتحادیه مخالفت کرد. این پژوهش توطئه‌ای به رهبری عربستان، بحرین و امارات بود و لشکر العباس و عصائب اهل الحق، جنبش النجبا، حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها را هدف قرار می‌دهد. تونس، عراق و لبنان به این پژوهش اعتراض کردند و آن را کینه‌توزانه خواندند.

Page Generated in 0/0051 sec