printlogo


کد خبر: 217143تاریخ: 1398/12/11 00:00
ابهام خروج سرمایه از بازار مسکن

پس از مطرح شدن موضوع «مالیات بر عایدی سرمایه» و تصویب این مالیات در کمیسیون تلفیق مجلس برای اجرا در بازار مسکن، شبهاتی درباره آثار اجرای این مالیات در بازارهای مختلف از جمله مسکن مطرح شد. با این حال بسیاری از کارشناسان ضمن رد این انتقادات، دلایل مختلفی درباره آثار مثبت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه بویژه در حوزه مسکن مطرح کردند. در همین رابطه «وطن امروز» نظرات کارشناسان مختلف درباره آثار اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن را جویا شد.

***

دکتر سید احسان خاندوزی*: سرمایه در بازار مسکن 2 دسته است. جنس اعمال مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) در کشورهای مختلف به این جهت که اساسا به انبوه‌سازان مسکن یا سازندگان خانه برای مصرف شخصی خودشان یا حتی خرید و فروش‌های مصرفی هر خانوار اصابت نمی‌کند، عملا تهدیدی برای این دست سرمایه‌گذاری‌ها نخواهد بود اما برای کسانی که  با انگیزه نامطلوب سرمایه می‌آورند، ورود آن دسته از سرمایه‌ها را کم می‌کند. مهم این است که کاهش این دست سرمایه‌ها در بازار مسکن اثری بر طرف عرضه‌ اقتصاد ندارد. هدف از اعمال مالیات بر عایدی سرمایه خروج این دست از سرمایه‌ها برای تعادل‌بخشی به بازار مسکن است. 
*عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

***

دکترمحمد هادی  سبحانیان*: سرمایه در بازار مسکن به 3 دسته تقسیم می‌شود؛ دسته یک بخش خریدوفروش سوداگرانه ملک است، دسته دیگر بخش تقاضای مصرفی است و دسته نهایی بخش تولید ملک. بخش تقاضای مصرفی و بخش تولید مسکن از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف است و اعمال این پایه مالیاتی اصلا تهدیدی برای سرمایه‌گذاران این بخش نیست. در بخش سوداگرانه هم کسی که خانه سرمایه‌ای افراد را می‌خرد نقدینگی خود را به این بازار می‌آورد و فقط جابه‌جایی منابع رخ می‌دهد؛ از این رو اعمال این مالیات هیچ‌گاه سبب تهدید سرمایه‌گذاری موثر در این بخش  نمی‌شود.
*معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس

***

دکتر سعیدتوتونچی*: به منظور تشویق سرمایه‌گذار برای ورود به بازار مسکن، معافیت‌های مختلفی در این حوزه در نظر گرفته می‌شود. برای مثال مطابق پیش‌نویس طرح تهیه‌شده در مجلس شورای اسلامی، اولین نقل و انتقال ساختمان‌های نوساز که از اخذ پروانه ساخت آن بیش از 5 سال نگذشته باشد از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند. همچنین اولین نقل و انتقال ساختمان‌های نوساز که پس از اجرای این ماده، پروانه ساخت دریافت می‌کنند، در صورتی که 5 سال از تاریخ اخذ پروانه ساخت نگذشته باشد، از مالیات نقل و انتقال موضوع ماده‌77 قانون مالیات‌های مستقیم معاف است.
*معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی

***

محمد عنبری*: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) تولید مسکن از پرداخت این مالیات معاف است و از این نظر اعمال این پایه مالیاتی، هیچ تهدیدی برای این بخش ایجاد نخواهد کرد. در بخش خرید ‌و فروش مسکن، تقاضا به 2 دسته تقسیم می‌شود؛ دسته اول افرادی هستند که با انگیزه مصرفی اقدام به خرید خانه می‌کنند که در طرح معاف شده‌اند اما دسته دوم افرادی هستند که با هدف سوداگری و ایجاد تلاطم در بازار برای کسب سود به این بازار ورود می‌کنند که اتفاقا مورد هدف مالیات بر عایدی سرمایه(CGT) نیز هستند و خروج این تقاضاها باعث بهبود و تعادل‌بخشی قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد شد.
* کارشناس مالیات‌های تنظیمی

Page Generated in 0/0059 sec